تاثیرات کاهش نرخ سود بین بانکی بر تورم و بورس

نرخ بهره بین بانکی به پایین‌ترین حد خود رسید و این در حالی است که این کاهش می‌تواند سبب افزایش تورم شود، اما از سوی دیگر تاثیر غیرمستقیم بر بهبود اوضاع بازار سرمایه خواهد داشت.

به گزارش بیدار بورس، نرخ بهره در بازار بین بانکی یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول است که به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد که در واقع این نرخ، قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آن‌ها در پایان دورۀ مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سوی بانک مرکزی، نرخ سود بازار بین بانکی در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۰ درصد بوده و این در حالی است که با آغاز سال ۱۴۰۰، نرخ سود بازار بین بانکی تاکنون با کاهش همراه بوده است.

این نرخ در آغاز سال جاری در حدود ۱۹.۹ درصد بوده که با روندی نزولی در هفته جاری به پایین‌ترین نرخ خود یعنی ۱۸.۴۹ درصد رسیده است.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی و کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیشتر در اسفندماه گفته بود که این بانک قصد دارد تا نرخ بهره بین بانکی را به ۱۸ تا ۱۸.۵ درصد برساند که به نظر می‌رسد این وعده را محقق کرده است.

البته برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که بانک مرکزی نباید اجازه دهد این نرخ کاهش یابد، زیرا اثرات تورمی شدیدی دارد و اگر نرخ بهره بین بانکی خیلی کاهش پیدا کند، موجب کاهش سود سپرده‌های بانکی می‌شود؛ اما بانک‌ها به دلیل قدرت انحصاری خود، نرخ سود تسهیلات را پایین نمی‌آورند و این سبب تشدید تورم می‌شود، بنابراین اگر نرخ تورم به مقدار قابل ملاحظی کاهش پیدا کرد، در آن زمان می‌توان درباره کاهش نرخ بهره بین بانکی صحبت کرد.

از سوی دیگر، نرخ سود بین بانکی می‌تواند نرخ سود سپرده را کاهش دهد که در این صورت راهی برای ورود نقدینگی به بازار سرمایه باز می‌شود و به طور غیر مستقیم این امر می‌تواند اوضاع بازار سرمایه را بهبود بخشد.

کد خبر 3932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =