در نشست قاضی‌زاده هاشمی با فعالان بازار سرمایه چه گذشت؟

دکتر قاضی‌زاده هاشمی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در شرکت سبدگردان اقتصاد بیدار در جمع فعالان بازار سرمایه حضور یافت.

به گزارش بیداربورس، در جلسه فعالان بازار سرمایه با قاضی زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری، فعالان و کارشناسان بازار سرمایه به مشکلات بورس پرداختند و درخواست‌های خود را در جهت بهبود وضعیت این بازار بیان کردند. 

آقا بزرگی، فعال بازار سرمایه: یکی از ایراداتی که دولت بعدی باید به آن بپردازد، برنامه راهبردی و اقتصادی سازمان بورس است. نگرش به بخش خصوصی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی از جمله ابزارهایی است که می‌تواند با کاهش تصدی‌گری دولت و حذف قیمت‌گذاری‌های دستوری، بازار را به تعادل برساند.

سدوندی، فعال بازار سرمایه: ما بازار سرمایه نداریم، نابازار سرمایه داریم. انتظار ما این است که بازار سرمایه به تامین واقعی بخش خصوصی کمک کند تا زمانی که قیمت‌ها آزاد نشده است. در دولت آینده به سمت بازارسازی و آزادسازی بازارها برویم.

حسین زندی، کارشناس بازار سرمایه: بازار سرمایه یک کلونی خودمختار شده که به هر نحوی که بخواهند آن را مدیریت می‌کنند و قانون می‌گذارند. سازمان بورس به هیچ عنوان دوست ندارد هیچ نهادی علیه تخلفات آن‌ها گزارش بدهد.

کامیار فراهانی، فعال بازار سرمایه: سازمان بورس دست شورای بورس است و این نوعی حکمرانی اشتباه شبیه دوران عباس میرزاست. شورای بورس ما، شناخت درستی از بازار سرمایه ندارد و افرادی که تخصصی ندارند بر افراد متخصص حکمرانی می‌کنند. چرا اتفاقاتی چون پدیده شاندیز، سکه ثامن و ... مدام تکرار می‌شوند؟ مشکل این است که آموزش مالی وجود ندارد.

سلیمانی، کارشناس بازار سرمایه: در کشور ما بازار پول و بانک مرکزی در مقابل سایر بازارهاست و آقای همتی که باعث و بانی خیلی از اتفاقات اخیر بود می‌گویند که من نه عضو سازمان بورس هستم و نه حق رأی دارم. رییس جمهور آینده باید اقدامی را انجام دهد که سیاست‌گذاری اقتصادی همه بازارهای کشور را در نظر بگیرد. اگر بازار سرمایه قرار باشد که مولد باشد و رونق به بنگاه‌های اقتصادی بدهد، این درست نیست که سیاست‌های اقتصادی بر اساس منافع بازار پول باشد و هرجا مشکلی ایجاد شد به سمت بازار سرمایه بیاید.

کاظم‌زاده، کارشناس ارشد بازار سرمایه: ما در این دولت در بازار سرمایه سیاست‌گذاری اقتصادی و برنامه‌ریزی برای تامین مالی را ندیدیم. فرهنگ سرمایه‌گذاری ما در بازارهای دیگر مبتنی بر سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است، اما بازار سرمایه به این شکل نیست و این روند نیازمند این است که دولت باید فرهنگ بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد شود. سازمان بورس و نهادهای دولتی بالاتر به دنباله فرموله کردن هستند و ما از این فرار می‌کنیم.

ولید هلالات، رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان اقتصاد بیدار: خیلی از دوستان به تازگی با بازار سرمایه عکس یادگاری می‌گیرند. آقای دژپسند و همتی علیه هم صحبت می‌کنند و کسی که این وسط سرمایه اش را باخته‌اند مردم بوده‌اند. اگر فضایی در آینده فراهم شد همیشه جمع کارشناسی ۶۰ تا ۷۰ نفره باشد که نظرات کارشناسی شود و بعد خروجی اتفاق بیفتد. بازار سرمایه همیشه در حاشیه بوده و رییس سازمان بورس جایگاه بالایی نداشته است.

دارابی، کارشناس بازار سرمایه در حضور قاضی‌زاده هاشمی: در اقتصاد فرصت‌های درآمد غیرتولیدی را بالا برده‌اند، ما انتظار داریم که نرخ سود بانکی را زیر سود تولید بیاورید. در سهام عدالت ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از دست رفت و مردم ضرر کردند. شرکت‌های دولتی از ۳۸۲ مورد ۵۹ مورد سودده بوده و مابقی زیان‌ده بوده‌اند، اگر شرایطی فراهم کنید که تمامی شرکت‌های به سهامی عام در بازار سرمایه تبدیل شوند، مشکل این‌ها هم حل می‌شود.

کد خبر 4225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =