وضعیت بازار نسبتا منطقی است

بازار سهام را اگر با عینک سال ۹۸ و ۹۹ ببینید، غیرمنطقی به نظر می‌رسد و رفتار آن هنوز به تعادل نرسیده اما اگر این عینک را بردارید، خواهید دید که وضعیت نسبتا منطقی است. در این میان، تحلیلگران بنیادی، تکنیکال و معامله‌گران بازاری را می‌توان مورد بررسی قرار داد.

به گزارش بیداربورس، آنگاه که بازار اولین حرکت صعودی را آغاز می‌کند، بنیادی‌کارها و چارتیست‌ها می‌توانند آن را تحلیل و برای آن دلایل بیاورند و طبعا یک هدفی تعیین کنند. در ابتدا یا میانه راه، معامله‌گران بازاری هم بر اساس وضعیت تابلو به این قافله افزوده می‌شوند اما هرچه بالاتر می‌رویم، کم کم فضا از تحلیل خارج می‌شود و اینجاست که تحلیلگران فضا را غیر قابل باور، غیرقابل تحلیل و عجیب توصیف می‌کنند اما معامله‌گران بازاری همچنان بی وقفه به خرید ادامه می‌دهند و استراتژی خود را تغییر نمی‌دهند. (به همین دلیل در سال ۹۹ بطور کلی معامله‌گران بهتر از تحلیل‌گران بنیادی عمل کردند)

قیمت‌ها در مسیر صعودی، جامپ نمی‌کنند

حال، به وضعیت فعلی اگر نگاه کنیم، بسیاری از معامله‌گرانی که رویکرد آن‌ها صرفا تجربی است، انتظار دارند که نمادها پس از برگشت رو به بالا، یک موج بسیار بزرگ را رقم بزنند. در واقع هنوز انتظار دارند که یک رالی صعودی، ۵۰درصدی باشد، در حالی که هم‌اکنون بازده مورد انتظار کاهش یافته و ایجاد بازده مثبت با اهمیت در کوتاه مدت، موجی از عرضه را پدید می‌آورد لذا در حالتی که متغیر جدید مهمی نداشته باشیم، قیمت‌ها در مسیر صعودی، جامپ نمی‌کنند بلکه یک رشد منطقی را به نمایش می‌گذارند.

عرضه‌ها خیلی سریع تقویت می‌شود

اگر چارتیست‌ها بخواهند بر اساس ابزارهای مبتنی بر روند اخیر، آینده را پیش‌بینی می‌کند، همچنان منتظر گام‌های بسیار بزرگ صعود خواهند بود که صحیح نیست. به طور مثال سهمی که از ۳۰۰۰تومان به ۵۰۰ تومان رسیده اگر بر اساس مبانی فیبوناچی بخواهد اصلاح کند، باید یک بازده مثبت با اهمیت بدهد. شاید این بازده نسبت به آن افت سنگین اخیر، اندک به نظر برسد اما برای آنان که نقدینگی تزریق می‌کنند و بازده مورد انتظارشان را با ریسک و سود بانکی فعلی مقایسه می‌کنند، این رشد اندک هم غنیمت است لذا عرضه‌ها خیلی سریع تقویت می‌شود و اجازه رشد با اهمیت را نمی‌دهد.

سود بیشتر برای معامله‌گرانی که بازده مورد انتظار پایین‌تری دارند

بنیادی‌کارها گروهی هستند که معمولا توجه بیشتری به مفاهیم سود و بازده دارند. آنها به تورم مورد انتظار و بازدهی ارز وزن بیشتری می‌دهند و ازین زاویه آنها در این مقطع زمانی برای رالی‌های صعودی جدید، تارگت‌های نزدیک‌تری تعیین می‌کنند. این مساله باعث شده که طی هفته‌های اخیر، معامله‌گرانی که بازده مورد انتظار پایین‌تری دارند، سود بهتری ببرند و سایرین در انتظار رشدهای با اهمیت باشند و سودی نبرند. همانطور که گفتیم باید عینک سال‌های ۹۸ و ۹۹ را از چشم برداشت، جور دیگر باید دید...

کد خبر 4291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =