پایان قهر سهامداران با بورس

شاخص کل بورس ۳ خردادبه ۱میلیون و ۹۵هزار واحد رسید و باایجاد یک کف جدید حمایتی، طی ۲۰روز معاملاتی به ۱میلیون و ۲۱۳هزار واحد رسید که بازدهی ۱۰.۷درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش بیداربورس، شاخص کل در ابتدای فروردین‌ماه یک میلیون و ۳۰۹هزار واحد بوده و مهمترین مقاومت پیش روی شاخص کل اعداد ابتدای سال خواهد بود.

بازدهی منفی ۷ درصدی شاخص از ابتدای سال 

در حالی شاخص کل نسبت به ابتدای سال ۷.۳درصد بازدهی منفی داشته‌که #کانی فلزی، #آهن و فولاد، #بانک‌ها، #اوره‌ای‌ها به همراه سایر شرکت‌های #پتروشیمی-شیمیایی بازدهی صفر یا کمتر از منفی ۷درصد داشته‌اند اما در طرف مقابل، #دارویی، #کاشی و سرامیک، #سیمان، ۲۰درصد الی ۲۵درصد بازدهی منفی داشته‌اند. #زغالسنگ و #شوینده‌ها ۱۸درصد الی ۲۰درصد افت قیمت داشته‌اند و #تایرسازان و #پالایشی‌ها بازده منفی ۱۴درصد را تجربه کرده‌اند که دو برابر بیشتر از بازده منفی شاخص کل است.  
براین اساس شرکت‌هایی که در صنایع فوق‌الذکر p.e forward در محدوده p.e نسبی باشد، طبعا به سبب بازده منفی اخیر، ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاری دارند و در کنار تحلیلگران بنیادی، چارتیست‌ها نیز تمایل بیشتر به سرمایه‌گذاری در آنها خواهند داشت چون بازده منفی آنها ۲_۳برابر بیشتر از شاخص کل در بازه ۲ماه اخیر بوده است.

کاهش صفوف فروش
 
در ابتدای هفته‌ای که گذشت، ۴۰درصد نمادهای بازار دچار صف فروش و ارزش آن بیش از ۳همت بود همچنین ۶۵درصد نمادهای بازار منفی معامله می‌شدند اما در آخرین روز هفته اخیر، ۳۰درصد نمادهای بازار معادل ۱۸۷ نماد صف فروش بود که ارزش این صفوف فروش ۲.۶همت بود، ضمنا ۳۱۰نماد معادل ۴۹درصد نمادها منفی معامله می‌شدند که طی ۳ماه اخیر تقریبا بی‌سابقه است.

رکورد ارزش معاملات در سال ۱۴۰۰ 

در هفته اخیر ارزش مجموع معاملات ۲۵.۳همت بود که پایین‌ترین ارزش معاملات روز شنبه ۴.۲همت و بالاترین آن روز چهارشنبه قریب به ۷همت بود که در طول ماه‌های اخیر بی‌سابقه بود.

ورود ۳۵۵میلیارد تومان در یک‌روز
 همچنین جمع خروج پول از بازار در هفته اخیر تنها ۱۸۰میلیارد تومان بود ضمن اینکه ۳روز ورود پول ثبت و در روز چهارشنبه ۳۵۵میلیارد تومان ورود پول حقیقی ثبت شده که در مقایسه با هفته‌های اخیر بی‌سابقه است.  

روند روبه رشد شرکت‌ها 

در سطح بازار، مجامع در حال برگزاری است و شرکت‌ها در مجامع عموما پیش‌بینی‌های مثبتی از روند سال ۱۴۰۰ نسبت به۹۹ ارائه می‌دهند. همچنین بسیاری از صنایع داخلی فروش، در حال دریافت افزایش نرخ‌های خود بوده و گزارش‌های ماهانه دراکثر شرکت‌ها، روند رشد درآمد خرداد نسبت به اردیبهشت را نشان می‌دهد که امیدوار کننده است.

سطح حمایتی ارزش بازار چه رقمی‌است؟  

ارزش بازار خرداد سال قبل به ۵.۳ هزار همت رسید و طی ابان و بهمن ۹۹ و خرداد ۱۴۰۰ که مجدد به این سطوح رسید واکنش حمایتی نشان داد و هم‌اکنون ۵.۷ هزار همت است. نسبت p.s بازار به سطح اردیبهشت ۹۹ رسیده  و درمحدوده ۳.۵ واحد است البته با ارسال گزارش‌های ۳ماهه ۱۴۰۰ و بررسی ۴فصل اخیر، نسبت p.s کاهش بااهمیتی می‌یابد، چون بهار ۹۹ قیمت نفت ۲۰دلار بوده، شمش ۳۳۰دلار و متانول ۱۵۰ دلار بوده و هیچ صنایعی افزایش نرخ دریافت نکرده بودند لذا با جایگزینی بهار ۱۴۰۰ بجای بهار۹۹ در گراف P.s، این نسبت بسیار بهبود می‌یابد. نسبت p.e ttm بازار هم‌اکنون مشابه بهمن ۹۸ است و درمحدوده ۱۰.۵ واحد حمایت شده و این نسبت نیز با ارسال گزارش‌های بهار ۱۴۰۰ می‌تواند بهبود یابد و با فرض قیمت‌های جاری سهام به زیر ۱۰ واحد می‌رسد.

تفاوت ۴هزار تومانی دلار آزاد با سنا 

در بورس کالا، قیمت دلار حواله سنا به ۲۰۲۰۰ تومان رسید و چون قیمت‌ها در بورس کالا ۹۵درصد قیمت جهانی است عملا دلار بورس کالا حدود ۱۹.۲۰۰ تومان شد اما با عبور از انتخابات و خروج از خوش‌بینی توافق سریع برجامی، دلار نیما اندکی تقویت شد اما همچنان ۴۰۰۰ تومان فاصله بین اسکناس بازار آزاد و حواله ارزی سنا وجود دارد که این مساله باعث تضعیف نرخ های فروش کامودیتی محورهاست. "

روند نرخ تورم و نقدینگی کاهشی نیست 

برخی آمارهای اقتصادی هرچند نهایی نیستند اما نشان از رشد نقدینگی با شتاب گذشته دارند، همچنین آمار نرخ تورم نیز نشانی از کاهش بااهمیت نرخ این شاخص مهم ندارد و در پی افزایش نرخ‌های اخیر در دارو، شیر خام و مواد غذایی به میزان ۳۰تا ۵۰درصد به همراه افزایش نرخ اجاره به میزان ۳۰درصد، نمی‌توان انتظار داشت که نرخ تورم سال ۱۴۰۰، نسبت به سال گذشته کاهش محسوسی داشته باشد.

کدام نمادها کمرریسک هستند؟

 در چنین فضایی که نرخ سود بانکی حدود ۱۸٪ و نرخ ارز نسبتا باثبات است، می‌توان گفت که صنایع داخلی فروش که p.e forward نزدیک به میانگین p.e گذشته‌نگر خود را دارند، کمریسک و موقعیت سرمایه‌گذاری هستند؛ خصوصا اگر DPS محور باشند مثلا مجامع سالانه دارویی شرکت‌های تامین، تقسیم سود بالای ۹۵درصد را تصویب کرد که باتوجه به رشد EPS سال ۱۴۰۰، طبیعیست که چنین شرکت‌هایی مورد توجه بازار قرار بگیرند. درواقع صنایع داخلی بافرض ثبات شرایط فعلی، پتانسیل‌های خوبی در سودسازی دارند.

نرم‌نرمک می‌رسد اینک بهار
 
شواهد و حجم معاملات بازار سهام نیز نشان می‌دهد که سیاست صبر جای خود را به استراتژی سرمایه‌گذاری در سهام EPS محور داده و بازده شرکت‌هایی که گزارش‌های خوبی دارند و به قولی بنیادی محسوب می‌شوند، بسیار بهتر از سایر شرکت‌هاست، قهر سرمایه‌داران با بورس باعبور از ابهامات به پایان رسیده و نرم نرمک می‌رسد، اینک بهار!

کف‌سازی شاخص در هفته انتخاب رئیس جمهور منتخب 

نباید فراموش کرد که با انتخاب رئیس جمهور جدید، برخی خبرهای مثبت و اثرگذار نیز به بازار پمپاژ شد، مثلا بحث تجدید ارزیابی شستا و شرکت‌های زیرمجموعه و هلدینگ‌های مربوطه، موجی از هیجان به بازار تزریق و زمینه چرخش سرمایه‌ها و تزریق در طیف گسترده‌ای از شرکت‌های زیرمجموعه شستا رافراهم کرد که به نظر می‌رسد این همزمانی، تلاشی بود برای همراهی با دولت جدید و کف‌سازی شاخص در هفته انتخاب رئیس جمهور منتخب.  

کد خبر 4450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =