ایران چهاردهمین کشور ثروتمند جهان

دو عامل رشد بی سابقه ۶۲۵ درصدی شاخص بورس و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتالی منجر شده تا تعداد ثروتمند ایرانی به بیش از ۲۵۰ هزار برسد و چهاردهمین کشور ثروتمند جهان و بالاتر از عربستان شود.

به گزارش بیداربورس، نشریه دو هفته یک بار فوربس که یکی از مشهورترین مجله‌های اقتصادی آمریکا و جهان است، مدعی شد در حالی  متوسط رشد ثروت جهانی در سال میلادی گذشته ۶.۳ درصد بود که با وجود تشدید تحریم های آمریکا و کرونا، دارندگان ایرانی بیشتر از یک میلیون دلار به طرز قابل توجهی افزایش و با رشد ۲۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۵۰ هزار رسیده است.  

به این ترتیب، ایران با این جمعیت، چهاردهمین کشور ثروتمند جهان و حتی بالاتر از عربستان با حدود ۲۱۰ هزار میلیونر ابستاد که در رده هفدهم جهان قرار دارد.

براساس این گزارش از جمله دلایل اصلی افزایش ثروت برخی ایرانی ها، رشد بی سابقه ۶۲۵ درصدی شاخص بورس در سال ۲۰۲۰ و به دلیل حمایت دولت از رشد بورس بود در حالی که رشد شاخص اس اند پی ۵۰۰ بورس نیویورک تنها ۱۶ درصد بود.

بخش دیگری از میلیونرها ایرانی هم مانند دیگر نقاط جهان از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتالی، ثروتمند شده اند و حتی دولت ایران، تسهیلاتی برای استخراج ارزهای دیجیتالی فراهم کرده که برای بسیاری سودآور است.

اما توزیع درآمد در ایران چندان عادلانه نیست و بین ثروت دهک های بالا و پایین، تضاد آشکاری وجود دارد و طبق اعلام شورای کار ایران، حدود ۶۰ درصد جمعیت به نوعی با فقر دست و پنجه نرم می کنند. از سوی دیگر از زمان خروج ترامپ از برجام، اقتصاد ایران با مشکلات بیشتری مواجه شده و نرخ تورم رو به محدوده ۵۰ درصد رسیده است.

کد خبر 4667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =