ویروس کرونای هندی وارد اکثر استان‌ها شده است

رئیس‌جمهور گفت: آمار و ارقام‌ها نشان می‌دهد که در اکثر استان‌ها ویروس کرونای هندی وارد شده است.

به گزارش بیداربورس، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: ویروس کرونا ویروس خطرناکی است و متاسفانه از ماه اسفند سال گذشته با نوع دیگری از ویروس مواجه شدیم که نسبت به ویروس‌های پیشین خطرناک‌تر هستند که از کشورهای دیگر وارد ایران شدند.

رئیس‌جمهور گفت: ویروس جدید از غرب کشور و از عراق وارد شد. ما سعی کردیم که این ویروس در استان‌های جنوبی و شرقی محبوس بماند اما وارد عمق کشور شد و حالا در استان‌ها متفاوت هستند در بعضی از استان‌ها این ویروس وارد شده و در بعضی دیگر از استان‌ها هنوز وارد نشده است اما در مجموع شرایط نامناسب‌تر نسبت به هفته‌های گذشته است.

وی گفت: امروز هم در آمارها و ارقام مشاهده کردیم سرپایی‌ها اضافه شده است و معمولاً هنگامی که بیماران سرپایی اضافه می‌شوند علامتی برای پیک جدید است. 

رئیس دولت بیان کرد: تا آنجا که ما در آمار و ارقام مشاهده کردیم در اکثر استان‌ها ویروس هندی وارد شده است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه فاصله بین ابتلا و بستری زیاد است و فاصله بین بستری و فوت هم زیاد است نکته بسیار مثبتی است که علیرغم اینکه مردم گرفتار و مبتلا می‌شوند، به خاطر تجهیزات و مراقبت‌های ویژه و همچنین تجربه، آمار کمتری را در مرگ و میر شاهد هستیم.

روحانی افزود: البته واکسن نیز بسیار موثر است اگر واکسن‌ها توسعه پیدا کند مشکلات ما کمتر خواهد شد. علی‌الظاهر با همه تمهیدات به پیک پنجم وارد یا نزدیک شدیم، برخی از استان‌ها وارد شدند و برخی از استان‌ها به آن نزدیک شده‌اند اما هنوز سراسری نیست و هنوز می‌توان جلوی افزایش و گسترش این پیک را گرفت. البته این به تلاش همگانی در سراسر کشور نیاز دارد.

وی ادامه داد: در سراسر کشور باید به طور طبیعی تست‌ها افزایش پیدا کند، پروتکل‌ها دقیق‌تر اجرا و عملیاتی شود، مقرراتی که نسبت مناطق نارنجی وجود دارد باید مورد مراقبت قرار بگیرد، رعایت فاصله‌ها و کاهش ترددها از اموری است که ما بیشتر بر آن تاکید می‌کنیم. تسامح در زمینه اجرای پروتکل‌ها، تعلل از سوی آنهایی که مسئولیت دارند که باید مراقبت کنند، تردد و تجمع غیر ضرور، چند موردی است که باعث می‌شود ما شرایط بدتری پیش رو داشته باشیم و باید با آنها مقابله شود.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌ البته قرارگاه با همه توان، نیروی انتظامی، دستگاه‌های نظارتی، هلال احمر و بسیج در کنار مدافعین سلامت هستند و امیدواریم که بتوانند شرایط بهتری را آماده کنند. تلاش زیادی شد و ما جلوی پروازهای هند و بسیاری از کشورها را گرفتیم در فرودگاه‌ها و در مرزها نیز قرنطینه برقرار شد اما مسیرهای غیرمجاز خیلی به این داستان کمک کرد. در مسیرهای مجاز خیلی تلاش شد که مسائل را به حداقل برسانند اما مسیرهای غیرمجاز کار را سخت کرد و ما دچار مشکل شدیم.

وی یادآور شد: مصرف واکسن یک عامل بسیار موثر است، شاید بعد از پروتکل‌های بهداشتی واکسن باشد. پروتکل های بهداشتی و واکسن اصل هستند و باید مراعات شود. ما ۶۰ میلیون جمعیت بالای ۱۸ داریم و لااقل ۶۵ درصد یعنی بالای ۴۲ میلیون نفر باید واکسینه شوند تا زنجیره شیوع قطع شود. حالا تا واکسن عمومی و همگانی انجام شود و دو-سه میلیون نفر در کشور واکسن بزنند، فاصله زیاد است.

رئیس ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: گروه‌های هدفی که بیشتر در خطر هستند و بیماری زمینه‌ای دارند در اولویت قرار دارند. از امروز بیش از هفته‌های پیش که واکسن زده می‌شد، شروع شده و آمادگی وجود دارد که روزی تا ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر واکسینه شوند. این امید بسیار زیادی ایجاد می‌کند و البته  مصونیت خوبی هم به وجود می‌آورد، همچنین خطر مرگ را نیز کاهش می‌دهد. هم واکسن‌های داخلی و هم واکسن‌های خارجی استفاده می‌شود ما در هر دو جا دچار مشکل بودیم.

وی اظهار داشت: واکسن داخلی با همه کمکی که کردیم اما توانمندی کشور برای این‌که با کار صنعتی به تعداد زیادی واکسن برسیم،‌ در این زمینه فاصله داشتیم. فکر می‌شد یک ماه دو ماه زودتر به این نقطه برسیم، اما به هر حال رسیدیم. واکسن‌های خارجی اولین گرفتاری ما پول بود که با همه شرایط آن را حل و فصل کردیم. امروز کمبود واکسن وجود دارد. از کشوری که سفارش داده‌ایم شیوع بیماری باعث شده مدتی تحویل واکسن را به تاخیر بیندازند. امروز شرایط ما شرایط مناسبی است. امیدواریم این هفته و هفته‌های آینده با شرایط بهتری کارها را پیش ببریم.

روحانی بیان کرد: یکی از مسائلی مهمی که امروز وزیر بهداشت و وزیر کشور اشاره کردند، این بود که مراکزی هست که اهمیت ویژه‌ای در مناطق قرمز و نارنجی دارند؛ به عنوان مثال تالارهای پذیرایی، سالن‌های سینما و تئاتر، پاساژها و بازارهای سربسته، استخرها و باشگاه‌های بدنسازی، شهربازی‌ها، نمایشگاه‌های عمومی و رستوران‌ها بیشتر محل رفت و آمد هستند؛ مکان‌های سر بسته مشکلات ایجاد می‌کند و شرایطی که امروز داریم، شرایطی است که باید مراعات شود و مصوبه امروز ما این است که بر این موارد هفت‌گانه تأکید بیشتری شود و اصناف نظارت دقیق‌تری انجام دهند تا این هفت موردی که احتمال خطر دارند، باید دقت بیشتری نسبت به این‌ها به عمل بیاید.

رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: امروز گزارش پروتکل‌ها گزارش امیدوارکننده‌ای نبود، یعنی طبق آمار و ارقام ۶۶ درصد مردم پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند که بسیار پایین است.

وی گفت: از اسفند سال ۹۸ مدارس و دانشگاه‌های ما تعطیل شد و ارتباطات آموزشی از طریق فضای مجازی بوده است و طبیعی است که فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین معلم باشد. بر همین اساس خود را باید برای بازگشایی مدارس آماده کنیم. تعطیلی مدارس از لحاظ روحی و روانی بر دانش‌آموزان اثر می‌گذارد؛ فعالیت بدنی آنها کاهش پیدا می‌کند و در الگوی خواب اختلال ایجاد می‌شود و مسائلی نیز در خانه و خانواده ایجاد می‌شود بر همین اساس ما باید راهکاری بیندیشیم که مدارس راه‌اندازی شوند. ابتدا پیش دبستانی و دبستان و سپس دبیرستان راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه افراد کمتر از ۱۸ سال احتمال ابتلاشان کم است، افزود: در آمار و ارقام می‌گویند حدود ۵ درصد افراد زیر ۱۸ سال مبتلا می‌شوند کسانی که شرایطشان شرایطی باشد که در معرض خطر باشند، تعدادشان بسیار کم است بنابراین مدارس عامل انتقال نیستند. ما در مدارس نباید از انتشار این ویروس خیلی نگران باشیم البته ترتیبات ایمنی را از پیش باید آماده کنیم.

رئیس‌جمهور در ادامه به شایعه‌پراکنی‌های اخیر در فضای مجازی و رسانه‌های فارسی زبان غیرایرانی اشاره کرد و بیان داشت: برخی از حرف‌ها در فضای مجازی یا حقیقی در قالب تریبون‌ها یا مصاحبه‌ها گفته می‌شود و بعد وقتی یک چیزی گفته می‌شود، رسانه‌های بیگانه و ضدایرانی آن را بزرگ می‌کنند؛ این روزها دو سه نکته بود که بعد از بررسی معلوم شد، دروغ است. مثلا به یکباره شایعه کردند که در فلان استان دیگر تخت وجود ندارد و یک فیلم منتشر کردند که یک نفر در بیابان است و سرم او به درخت وصل شده؛ از این مدل بازی‌های تبلیغاتی نخ‌نما شده آن هم درحالیکه وزیر محترم بهداشت درمان به صراحت اعلام کرد که در همان استان تخت‌های خالی وجود دارد.

وی افزود: خب طبیعی است که وقتی یک موج بیماری در یک استان ایجاد می‌شود، امکانات به نسبت باید توزیع شود اما نباید غیرواقعی حرف بزنیم مخصوصاً یک آدمی که مسئولیتی هم دارد.

روحانی همچنین بیان کرد: یا از آن طرف هم شروع کردند که در فلان جا چون برق رفت، بیمارها در بیمارستان بی برق و بی امکانات ماندند؛ اما امروز در جلسه مسئولان اعلام کردند که چنین نبوده و همه بیمارستان‌های ما دارای ژنراتور و برق اضطراری هستند اما وقتی شایعه ایجاد می‌شود، حالت نگرانی و یأس به مردم دست می‌دهد.

وی در پایان اظهار کرد: من امیدوارم همه مسئولان و صداوسیما کمک کنند که شرایط انتشار اخبار واقعی و غیرواقعی اصلاح شود و با آن‌هایی که تعمدا به دنبال برهم زدن فضای ذهنی و روانی جامعه هستند هم مسئولان مربوطه برخورد کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: معلمان، مستخدمان و راننده‌های سرویس باید واکسینه شوند. لازم است که ما شرایطی فراهم آوریم تا مردم بتوانند با اطمینان فرزندانشان را به مدرسه بفرستند. امیدواریم آموزش و پرورش و بهداشت و درمان ترتیباتی را فراهم کنند تا در سال آینده از مهر ماه مدارس بازگشایی شود. ما یک عقب‌ماندگی دو ساله‌ای در امر آموزش و پرورش پیدا کردیم امیداریم بتوانیم شرایطی را ایجا کنیم که بچه‌ها وارد مدارس و دانشگاه‌ها شوند.

کد خبر 5044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =