کاهش تورم نقطه به نقطه یا رکود تورمی؟

شاخص کل از سوم خردادماه که یک‌میلیون و ۹۵هزار واحد به‌عنوان کف جدید، تست شد، روند صعودی در پیش گرفت و در آخرین روز کاری هفته اخیر به یک‌میلیون و ۳۱۱هزار واحد رسید که ۲هزار واحد بالاتر از اولین روز کاری سال ۱۴۰۰ است.

افزایش نرخ حداقل ۳۰درصدی 
به گزارش بیداربورس، بازده شاخص کل در حالی طی چهار ماه نخست سال ۱۴۰۰ نزدیک به صفر بوده، که تورم و نقدینگی با شیبی مشابه گذشته در حال صعودند، دلار در پی مذاکرات به ثبات رسیده و تحت تأثیر تعطیلی‌های داخلی کم رونق شده است. بازارهای ملک و خودرو نیز در رکود به سر می‌برند اما کاهشی در قیمت‌ها صورت نگرفته است. در چنین فضایی به نظر می‌رسد که بسیاری از صنایع همچون شوینده، دارو، سیمان، روانکارها، دام‌پروری و لبنی همچنان منتظر یک افزایش نرخ حداقل ۳۰درصدی هستند و با توجه به تأثیر اقلام فوق در سبد خانوار، می‌توان گفت که تورم با شیب فعلی و حتی تندتری متاسفانه ادامه دارد. نقدینگی با شیب گذشته در حال صعود است و درحالی‌که پایان سال ۱۳۹۹ به ۳.۳۰۰همت رسیده بود، حالا برآوردها حاکی از رسیدن نقدینگی به ۴.۶۰۰همت در پایان سال ۱۴۰۰ دارد که با حجم ۸۰۰ همتی پول همانگونه که در شماره ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۹ محاسبه با دیفرانسیل لگاریتمها از رابطه نظریه مقداری پول فیشر صورت گرفت عدد تعادلی دلار در محدوده ۳۰ هزار تومان بایستی باشد.

سود پایین شرکت ها در بهار ۱۴۰۰ 
صنایع و نمادها در روزهای اخیر گزارش فصل بهار خود را منتشر کردند. بررسی‌های ما در صنایع EPS محور تولیدی از ۲۲۰نماد منتخب نشان می‌دهد که این شرکت‌ها در زمستان سال ۹۸ و بهار سال ۹۹ بالغ‌بر ۳۱همت سود داشته‌اند.
همین شرکت‌ها در تابستان و پاییز سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۶۱.۴ و ۷۷.۳همت سود ساخته بودند. رقم سود این شرکت‌ها در زمستان به ۹۴همت می‌رسد و در بهار ۱۴۰۰ جمع سود این ۲۲۰ شرکت ۸۷همت بوده است. باید توجه داشت که بسیاری از شرکت‌های مورد بررسی، هلدینگ‌های تولیدی هستند که در زمستان با دریافت DPS از زیرمجموعه‌ها، سود بالاتری نسبت به حالت عادی محقق کرده‌اند و بهار ۱۴۰۰ نیز با توجه به تعطیلی‌های سنتی، طبعاً سود پایین‌تری نسبت به اعداد قابل تکرار، محقق شده و در فصول بعدی شاهد رشد سود خالص خواهیم بود.
ارزش بازار این شرکت‌ها جمعاً ۲۴۰۰همت است و ما انتظار داریم بالغ‌بر ۴۰۰همت در سال ۱۴۰۰ سود بسازند. این مسئله نشان می‌دهد که سطح P.e Fw مطلوب سرمایه‌گذاری است. به عبارتی ۲۲۰نماد تولیدی EPS محوری در بازار هستند که در سناریوهای منطقی p.e مناسبی خواهند داشت، همچنین p.e fw هم‌وزن این نمادها ۶.۷ خواهد بود و تقریباً تمام صنایع تولیدی در آن حضور دارند

خروج برخی داروها از دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی
مباحثی در خصوص آزادسازی ارز ترجیحی پیش از تغییر دولت مطرح است. اطلاعات منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد که بخش دیگری از محصولات دارویی طی روزهای اخیر از شمول دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی خارج‌شده و نیمایی گشته است. صنعت دام‌پروری، لبنی و شوینده در گزارش‌های سه‌ماهه نشان دادند که بدون دریافت افزایش نرخ، ادامه کار ممکن نیست.

قطعی گسترده یا واردات!
قطعی گسترده برق صنایع فلزی، معدنی و سیمانی می‌تواند میزان ارز در دسترس دولت را کاهش دهد. بسیاری از شرکت‌های فولادی امکان انجام تعهدات صادرات خود را ندارند و از طرف دیگر بخش مهمی از ارز موردنیاز صنایع غذا و #دارو، با استفاده از دلار صنایع صادرات محور تأمین می‌شده است. قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان می‌تواند بر پیچیدگی‌های مدیریت کشور بیفزاید.
مسئله آب، برق و گاز چیزی نیست که در آینده نزدیک قابلیت اصلاح داشته باشد. ایران با شیب فعلی مصرف بنزین، طی سال‌های آتی مجدداً به نقطه سربه‌سر می‌رسد و امکان صادراتبنزین نخواهد داشت و با افت فشار گاز خروجی، طی دهه جاری، تراز گاز نیز منفی می‌شود! یعنی اگر سرمایه‌گذاری مجدد در صنعت گاز صورت نگیرد مجبور به قطعی گسترده یا واردات گاز می‌شویم.

خروج منابع از بانک‌ها برای تبدیل به دارایی
آنچه برداشت می‌شود این است که تحت فضای فعلی یک سرمایه‌گذار نباید، دارایی خود را به شکل ریال نگه دارد. نکته بعد اینجاست که دارایی‌ها باید تنوع مطلوب و نقدشوندگی داشته باشند. همچنین در چینش پرتفوی، با توجه به عدم پیشرفت مذاکرات و نبود چشم‌انداز روشن در کوتاه‌مدت برای رسیدن به توافق، وزن نمادهای برجامی باید کاهش یابد. اگر دولت با سرعت بالایی توافق سیاسی انجام دهد، تورم نقطه‌به‌نقطه می‌تواند روند نزولی در پیش بگیرد. اگر مذاکرات جدی دنبال شود اما زمان‌بر شود، شاهد رکود-تورمی خواهیم بود و اگر مذاکرات با سردی دنبال شود و دولت نتواند نگاه مردم را به آینده امیدوار نگه دارد، شاهد تغییر معنادار نسبت پول به نقدینگی خواهیم بود و به بیانی مجدداً شاهد خروج منابع از بانک‌ها برای تبدیل به دارایی خواهیم بود.

کد خبر 5464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =