سیمانی‌هایی که محصولشان را به بورس عرضه کردند در اولویت تامین برق قرار می‌گیرند

معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: آن دسته از شرکت های سیمانی که محصول‌شان را در بورس عرضه کردند، در اولویت تامین برق توانیر قرار می گیرند.

به گزارش بیداربورس، سعید زرندی بیان کرد: رویکرد وزارت صمت به این ترتیب است که تا حد امکان قیمت‌گذاری و عرضه محصولات از مکانیسم بورس کالا انجام شود.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد با قیمت‌گذاری دستوری مخالفیم، خاطرنشان کرد: البته این مسئله به معنای ولنگاری در بورس کالا نیز نیست.

این مقام مسئول یادآور شد: در گذشته شاهد بودیم به طور مثال قیمت پایه در نخستین عرضه رقمی اعلام می شد، اما وقتی محصول  به فروش نمیرفت، قیمت پایه را در دفعات بعدی بیشتر اعلام می کردند و ما به بورس کالا اعلام کردیم که باید جلوی چنین رویه هایی گرفته شود.

وی تصریح کرد: ما با بورس کالا و ورود به آن موافقیم اما با رعایت یکسری پیش فرض ها و افزود: نگاه‌مان این است که ۱۰۰ درصد شرکت‌ها و ۱۰۰ درصد محصولات باید در بورس کالا ورود کنند که در این صورت به معنای یک بازار کامل است.

زرندی بیان داشت: در روز چهارشنبه گذشته یک الگوی همکاری خوبی با بورس کالا هماهنگ شد، به طوری که همکاران وزارت صمت در محل سالن نظارت بورس حاضر شدند.

به گفته وی، در این روز چند تدبیر برای عرضه و قیمت‌گذاری سیمان اندیشیده شد، به طوری‌که هر کس نمی‌توانست بیش از پنج کد کالا بگیرد، البته این رویه در عرضه بعدی درست خواهد شد.

 برخلاف تصور برخی، سیمان ۲۰۰ هزار تومانی نشد

معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: در نهایت قیمت هر پاکت سیمان در بورس کالا در آن روز ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان کشف شد، این در حالی است که بسیاری از افراد نگران بودند که اگر سیمان در بورس عرضه شود قیمت آن به بیش از ۲۰۰ هزار تومان در هر پاکت برسد، اما اینطور نشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوان برق کاملتری به واحدهای تولیدی رساند، به افزایش سرعت تولید و افزایش عرضه کمک خواهد کرد، هرچند اکنون نیز معتقدیم شرکت‌ها ذخیره کلینکر خوبی دارند که می‌توانند به تنظیم بازار کمک کند.

زرندی اظهار داشت: در ادامه، به عنوان مشوق، شرکت هایی که در مرحله نخست محصولاتشان را به بورس کالا عرضه کردند را به توانیر معرفی کردیم تا در اولویت تامین برق قرار بگیرند.

وی ادامه داد: همچنین از توزیع کنندگان خرد سیمان خواستیم تا از ظرفیت بورس کالا استفاده کنند و کد بورسی بگیرند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: هم اکنون کف عرضه را ۱۰ تن و صف را ۵۰ تن در نظر گرفتیم و افراد می‌توانند ۵ درصد عرضه هر شرکت را خرید کنند، همچنین برای عرضه بعدی برای ۵ شرکتی که در رقابت بودند نکاتی در نظر داریم تا بدون اینکه در بحث قیمت دخالت کرده باشیم موضوع تقاضا را مدیریت کنیم.

وی در عین حال گفت: برخی خرده فروشان به ما اعلام کردند که توان گرفتن کد بورسی را ندارند، در این زمینه راهکار این است که انجمن های مربوطه به نمایندگی کد بورسی بگیرند و به جای آنها خرید کنند.

زرندی تاکید کرد: نگاه ما به بورس کالا مثبت است و معتقدیم این ابزار باید در خدمت توزیع مناسب قرار بگیرد.

وی ادامه داد: تنها راه این مسئله نیز این است که با مدل های همکاری موجود موارد و اختلافات را مطرح کنیم.

این مقام مسئول گفت: مقرر شد کارگروهی تشکیل داده تا موارد را از سوی معاونت های مختلف مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و اگر مشکلی وجود دارد از قبل مطرح و در خصوص آن تفاهم شود.

کد خبر 5589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =