مقصر گرانی خودرو نیز قطعی برق است

دبیران دو انجمن قطعه‌سازان و صنایع همگن قطعه سازی و یک فعال صنعت، گرانی اخیر قمیت خودرو را ناشی از قطع مکرر برق دانسته و درباره چالش های صنعت توضیح دادند.

به گزارش بیدار بورس، مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به مشکلات قطعی برق به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خاموشی های مکرر، تاثیرات بسیار منفی در صنعت خودروسازی و قطعه سازی گذاشته و زنجیره تامین را با مشکل مواجه کرده است. تولید قطعه کاهش پیدا کرده و باعث شد تمام دستگاه های الکترونیکی و بردها بسوزد و زیان هنگفتی وارد شود.  

وی افزود: این روند باعث شد تعداد خودروهای مانده در کف پارکینگ خودروسازان افزایش یابد. تعداد خودروهای تولید شده مانند قبل است اما به دلیل کمبود قطعه ناقص تولید می شوند. باید فکری به حال جبران این خسارات کرد تا بتوان تولید و عرضه را افزایش داد و از التهاب و گرانی دوباره در بازار جلوگیری کرد.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی هم با اشاره به گرانی خودرو در پی قطعی های مکرر برق گفت: از جمله معضلات قطعه سازان، تامین مواد اولیه، انرژی و خدمات داخلی است که اکثرا در تصدی گری دولت قرار دارد. کارخانه های تامین کننده مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم، مس و صنایع پتروشیمی عمدتا توسط دولت اداره می‌شوند. در ارائه خدمات هم بحث کاغذ بازی‌های اداری مطرح می‌شود که تقریبا تمام آن‌ها دولتی است.

وی افزود: در این میان، خرید خدمات دولتی واقعا طاقت فرسا است. مشکل دیگر بحث تامین اجتماعی، دارایی و از همه بیشتر انرژی است که در انحصار و تصدی گری ۱۰۰ درصدی دولت قرار دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: صنعت قطعه سازی با قیمت بالای فولاد، مس و آلومینیوم و … دست و پنجه نرم می‌کند و عرضه هم کافی نیست. از طرفی دولت طرح های کافی برای توسعه تعریف نکرده و بحث واردات هم به دلیل تحریم‌ها و ارز با مشکل جدی رو به رو است اما تاکنون در بحث انرژی مشکلی و جود نداشته که در سال جاری، قطعی‌های مکرر برق، آب و در زمستان قطعی‌ گاز، باعث ضرر و زیان شده است.

محبی نژاد گفت: قطعی‌ها و نوسانات برق در برخی مناطق به تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی آسیب می‌زند. در شرایط فعلی، نهاده‌های تولید کافی و با قیمت مناسب به دست تولید کننده نمی‌رس. بنابراین سرمایه گذاری  آن در خطر قرار دارد. دیگر کمتر سرمایه گذاری به سراغ تولید می‌رود و بیشتر ترجیح می‌دهند به سفته بازی و تجارت غیر مولد رو بیاورند. چرا که بازدهی آن به مراتب بالاتر است.

رضا رضایی تولیدکننده قطعه هم گفت: برق یکی از استراتژیک‌ترین انرژی‌های لازم برای تولید است اما قطعی برق درآمد صنایع را کاهش می‌دهد. به خصوص که این کاهش درآمد در حالی رخ می‌دهد که قیمت نهاده‌های تولید مانند مواد اولیه با رشد زیادی روبه‌ رو شده است. وقتی مواد اولیه در دستگاه‌ها وجود دارد و برق به ناگهان قطع می‌شود به ضایعات تبدیل می‌شود و در شرایط رشد قیمت نهاده‌های تولید، ضرر زیادی روی دست تولیدکننده  می‌گذارد.

وی افزود: زیاد شدن ضایعات بر قیمت نهایی کالا اثر می گذارد. همچنین نیروی کار کارخانه‌ها هم در طول روز، ساعت کاری مشخصی نخواهد داشت. با ادامه خاموشی ها، تعداد خودروهای ته‌نشین نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت و تحویل خودرو به مشتریان عقب می افتد. تعطیلی و قطعی برق برای صنعت فاجعه است. چرا که صنایع حتی در صورت خواب تولید، باید بدهی‌های بانکی را بپردازند. بدهی خودروسازان به ۱۲۰ میلیارد تومان رسیده است و با ادامه روند فعلی بر مشکلات به شدت اضافه می‌شود.

کد خبر 5694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =