کارخانه سیمان تهران فعلا تولید دائم ندارد

مدیرعامل سیمان تهران گفت: در روزهایی که شرکت سیمان تهران بی وقفه سیمان تولید می‌کرد روزانه ۱۵ هزار تن به بازار تزریق می‌شد که با این قطعی‌های برق اگر رکوردی زده شود، در هفته دو مرتبه و در هر بار ده هزار تن سیمان روانه بازار می‌کند.

به گزارش بیدار بورس، سید عباس حسینی مدیرعامل سیمان تهران، با انتقاد از بی برنامگی‌های وزارت نیرو گفت: متاسفانه از ۱۲ تیرماه اعلام شد که این کارخانه می تواند با پنجاه درصد دیماند، برق مصرف کند که این تصمیم باعث اُفت شدید تولید سیمان شد و طولی نکشید در مورخ ۱۹ تیرماه این عدد به 10 درصد دیماند تغییر کرد و عملا تولید سیمان در کارخانه سیمان تهران متوقف شد.

وی افزود: مجتمع سیمان تهران که توان تولید ۴ میلیون تن سیمان در ماه را دارد، هم اکنون در طول هفته تنها بیست هزار تن سیمان روانه بازار می‌کند که در روزهای عادی این عدد روزانه ۱۵ هزار تن بود یعنی فروش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی سیمان.

حسینی ادامه داد: در طول سال ما دو بار تولیداتمان با مشکل مواجه می‌شود که یکبار در فصل زمستان به دلیل تامین سوخت این اتفاق رخ می‌دهد و زمان دیگر تابستان است که بالا رفتن مصرف برق در بخش خانگی و تجاری، کاهش تعهدات وزارت نیرو در بخش صنعت بالاخص سیمان باعث می‌شود تولید ما با کاهش روبرو شود.

او افزود: در کشور روزانه یک میلیون و سیصد هزار تن سیمان مصرف می‌شود که این تعلل‌ها باعث شده هم سیمان در شهرها نایاب و هم تا سه و حتی چهار برابر قیمت اصلی به فروش برسد. به عنوان مثال هزینه تولید و حمل یک پاکت سیمان از کارخانه تا به مصرف کننده برسد کیسه‌ای سی هزار تومان تمام شود، اما این در حالی است که در هفته‌های اخیر یک کیسه سیمان به قیمت بالای صد هزار تومان به دست مشتریان رسیده، بنابراین با این اعداد و ارقام نه مصرف کننده سود می‌برد و نه تولید کننده بلکه واسطه‌ها و دلالان بهره می‌برند.

حسینی گفت: مشکلات کاهش یا عدم تولید سیمان تنها متوجه بازار نیست و خسارات زیادی برای تولیدکنندگان این محصول ایجاد می‌کند مثلا مشکلی که برای خط تولید بلاخص کوره‌های سیمان پیش می‌آید این است که این کوره‌ها برای باردهی به ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد و برای توقف ۱۲ ساعت زمان لازم است و با این وضع ما می‌توانیم تنها ۷ بار این کار را آنهم در طولانی مدت انجام دهیم، زیرا آسیب شدیدی به آجرهای مخصوص کوره وارد می‌کند و در نهایت بر اثر فرسودگی باید برای تعویض آن ۲۵ میلیارد تومان هزینه کرد.

وی افزود، دیگر ضرری که شرکت‌ها می‌بینند هزینه‌های ثابت کارخانه‌ها مثل حقوق کارکنان و هزینه‌های داخلی کارخانه است و بخش بیشتر ضررها به فروش از دست رفته برمی گردد که به عنوان مثال سیمان تهران که با تولید روزانه ۱۵ هزار تن، بازار ۶۰ درصدی تهران را در دست دارد با اُفت شدید سرمایه مواجه می‌شود.

مدیرعامل کارخانه سیمان تهران گفت: به این ضررها سود ۱۱۴ هزار سهامدار سیمان تهران را نیز اضافه کنید تا پازل ضررهای این کارخانه تکمیل شود.

حسینی با تقاضا از وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو باید به عنوان متولی تامین برق فکری کند نه اینکه ما به عنوان تولید کننده در سال تولید، مانع زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها با مشکل در تولید مواجه شویم.

وی در پایان با مطرح کردن سوالی از وزیر نیرو گفت: چرا هزینه مصرف انرژی در زمان کاهش بار مصرف یعنی ۲۴ شامگاه تا ۸ بامداد با تولید کننده‌ها به همان میزان اوج بار مصرف محاسبه می‌شود و این موانع در تولید می تواند نهایت منجر به ورشکستگی و تعطیلی کارخانه‌ها شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
کد خبر 5714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =