۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
ترسی که ایجاد شدهٰ یک بازی روانی است

معاملات این روزهای سهامداران که بر مبنای شایعات، خبر و عوامل غیربنیادی قرار دارد، بیشترین آفت برای بازار سهام به شمار می آید. در روزهای منفی بازار، تقاضای محدود به سمت سهم های کوچک سوق پیدا می کند تا سودی عاید سهامداران شود و این رفتارکاملا طبیعی است.

به گزارش بیدار بورس،  در روزهای منفی بازار، تقاضای محدود به سمت سهم های کوچک سوق پیدا می کند تا سودی عاید سهامداران شود و این رفتارکاملا طبیعی است. بازار شرایط بحرانی و حادی ندارد و تحلیل بنیادی پشت این رفتار سهامداران نیست؛ چرا که اتفاق جدیدی در حوزه‌های مختلف رخ نداده است؛ نرخ تسهیلات بانکی تغییری نکرده، تصمیمات اقتصادی که تاثیر منفی بر بازار سرمایه داشته باشد اتخاذ نشده، جریان سیاسی و بین المللی جدیدی هم در میان نبوده که بازار با تحلیل یا علت به سوی ریزش برود. مگر اینکه سهامداران با استناد بر شایعاتی که این روزها داغ شده، معاملات خود را انجام داده باشند.  به عبارت دیگر معاملات این روزهای سهامداران که بر مبنای شایعات، خبر و عوامل غیربنیادی قرار دارد، بیشترین آفت برای بازار سهام به شمار می آید.

ترسی که ایجاد شده تنها یک شوک یا بازی روانی است. زیرا پیش بینی ها حاکی از گشایش های اقتصادی است که قاعدتا آرامش بیشتری را در برخواهد داشت.

گزارش های ۹ ماهه شرکت ها میتواند شوک مثبتی به بازار وارد کندٰ درواقع تا به امروز که تعدادی از شرکت ها گزارشات مالی و عملکردی خود را به بازار ارایه کرده اند وضعیت خوب یا بهتر از پیش بینی هایشان داشتند.   از طرفی به بازار مسجل شده که هر کدام از شرکت ها وعده های خود نظیر افزایش سرمایه را محقق کردند و فعالیت ها کماکان با شفافیت کامل دنبال می شود.

این امر نشان از ثبات عوامل بنیادی و همچنین چشم انداز رو به رشد کفه مسایل بنیادی در بنگاه های اقتصادی دارد، امری که می تواند نویدبخش روزهای روشن در روند آتی بازار سهام باشد. البته امیدواریم سهامداران به چنین مواردی و بررسی تحلیلی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی فعال در بورس توجه کنند و خرید و فروش خود را بر مبنای چنین مواردی قرار دهند. انتظار میرود با توجه به عوامل تاثیرگذار مثبت پیش روی بازار سرمایه، شاهد دور شدن فضای هیجانی از بورس و در نهایت بازگشت آرامش و صعود نماگرها در بازار سهام باشیم.

مجتبی شهبازی

مدیر معاملات کارگزاری پاسارگاد

کد خبر 616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =