ماجرای تایید کابینه رئیسی توسط مقام معظم رهبری چیست؟

امروز در جریان بررسی گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات بار دیگر موضوع تایید کابینه یا برخی از گزینه‌ها توسط رهبری مطرح شد. برخی نماینده‌ها به اینکه گفته شد اسماعیل خطیب گزینه مورد تایید رهبری است انتقاد کرده و آن را خلاف واقع دانستند.

به گزارش بیدار بورس،  حسین میرزایی، نماینده اصفهان و مخالف خطیب در این خصوص گفت: روز گذشته از آقای رئیسی سوال شد، ایشان گفتند حضرت آقا درباره آقای خطیب و سایر وزرا نظر خاصی نداشتند. چرا دیدگاه‌های خود را با نسبت دادن به حضرت آقا به کرسی می‌نشانید؟

قالیباف: خطیب را رهبری بر اساس قانون تایید کرد

در ادامه این ماجرا محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به توضیحاتی پرداختند. او در این خصوص گفت:

بر اساس اصل ۱۱۰ بند ۴ و ۵ بحث جنگ و صلح و امنیت از وظایف رهبری است. در اصل ۱۷۶ در شورای عالی امنیت ملی که وزیر اطلاعات و وزیر کشور و وزیر خارجه عضو آن هستند مصوبات شورای عالی امنیت ملی بعد از تایید مقام معظم رهبری قانون میشود و قابل اجراست.

من زمانی خدمت حضرت آقا بودم و ایشان عین جمله شان خطاب به من این بود که من جز در وظایفی که در قانون اساسی به عهده است در امورات دیگری در بحث اجرایی و دولت دخالت نمیکنم.

رهبری کل لیست ۱۹ نفره کابینه را تایید کرده است

اما ماجرا با اظهارات قالیباف پایان نیافت. یکی دیگر از نمایندگان مخالف خطیب در رد ادعای تایید خطیب توسط رهبری مدعی شد که رهبری کل لیست ۱۹ نفره کابینه را تایید کرده است.

جلالی نماینده شاهرود در این باره گفت: لیست ۱۹ نفره وزرا به رهبر انقلاب ارائه شد و ایشان کلیات لیست را تأیید کردند نه شخص خاصی را. حضرت آقا در این زمینه مخالفتی نفرمودند و رد نکردند. در این لیست که آقای قالیباف به آن اشاره کردند آقایان باغگلی، زلفی گل، سجادی، اسماعیلی و سایر وزرای عزیز نیز حضور دارند.

قابل توجه است که معمولا در هر دوره معرفی کابینه و تایید صلاحیت اعضا، بحث تایید کابینه یا برخی از گزینه‌های آن توسط مقام معظم رهبری داغ می‌شود. با این حال همانطور که قالیباف گفته‌ است ظاهرا رئیس جمهور در خصوص مواردی چون وزارت خارجه و وزارت اطلاعات از مقام معظم رهبری کسب اجازه می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
کد خبر 6273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =