اسیر هیجانات  بازار نشوید

این روزها با افزایش ارزش معاملات سرانه خرید حقیقی در بازار کاهشی می باشد که این نشانه ورود پول های خرد و افراد جدید به بازار است.  سرمایه گذاران هنوز تجربه تلخ ریزش سنگین پارسال بازار بورس را از یاد نبرده اند، بنابراین لازم این روزها حتما با استراتژی و پرهیز از جو زدگی اقدام به سرمایه گذاری و خرید و فروش کنند.

محمد حسین  کیانی کارشناس و تحلیل گر بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار به بیداربورس گفت: بازار سرمایه این روزها همپای رشد دلار به رشد خود ادامه می دهد. بعد از ریزش سنگین مرداد سال پیش و اعمال قانون دامنه نوسان متقارن، شروع اولیه رشد بازار از ابتدای خرداد سال جاری با رشد گروه پتروشیمی و سنگ آهن شروع شد و به مرور سایر گروه های اصلی شاخص ساز مانند پالایشگاه ها این رشد را همراهی کردند.
کیانی افزود:  محرک اصلی این روزهای بازار چشم انداز تورمی جامعه و رشد پر سر و صدای دلار است. با توجه به تغییر دولت و تشکیل کابینه جدید تحلیل گران می بایست بیشتر به سیاست های هر وزرات خانه و سیاست های کلی دولت جدید توجه کنند.  
وی به شاخص کل اشاره کرد و گفت: شاخص کل اکنون در محدوده مقاومتی ۱.۵۰۰.۰۰۰ واحدی است که تقریبا این میزان سقف شاخص در آذرماه پارسال بوده است.  اگر بخواهیم به گروه های اصلی بازار نگاه کنیم خواهیم دید که از لحاظ نموداری گروه خودرویی و بانکی از رشد اخیر بازار عقب هستند و همانطور که این روزها می بینیم این دو گروه با افزایش تقاضا و اقبال فعالین بازار مواجه شده اند. بعد از این دو گروه، صنعت پالایشی رو می توان مد نظر قرار داد که در این گروه شپنا سقف مقاومتی جدید را رد کرده و شتران هم به دنبال جا ماندگی خود از سایر همگروه های خود می باشد.  
کیانی گفت: در گروه فلزی به نظر هنوز جریال اصلی پول وارد این گروه نشده است که در صورت ورود پول به نظر سهم های  مثل هرمز و کاوه و فولاد می تواند بازدهی معقولی را نصیب سرمایه گذاران کنند. همچنین شرکت صنایع ملی مس ایران (فملی) در مقایسه با سایر سهم های شاخص ساز بازار به نظر عقب می باشد و به مرور این جا ماندگی را جبران می کند.  
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: این روزها سرمایه گذاران باید به قیمت کامودیتی ها توجه کنند که در هفته گذشته که بازار سرمایه ایران تعطیل بود اما در بازارهای جهانی فشار عرضه در مس و نفت مخصوصا زیاد بود. باید دید در شروع این هفته آیا بازارهای جهانی می تواند افت هفته قبل خود را جبران کنند یا خیر. البته لازم به ذکر است که بازار سرمایه ایران بیش در کوتاه مدت  وزن بیشتری به تغییرات نرخ دلار می دهد تا تغییرات قیمت در بازارهای جهانی بنابراین رصد وضعیت دلار این روزها اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین به نظر می رسد در ادامه شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل بازدهی بهتری را ثبت کند.
کیانی در پایان گفت:  ذکر این نکته ضررویست این روزها با افزایش ارزش معاملات سرانه خرید حقیقی در بازار کاهشی می باشد که این نشانه ورود پول های خرد و افراد جدید به بازار است.  سرمایه گذاران هنوز تجربه تلخ ریزش سنگین پارسال بازار بورس را از یاد نبرده اند، بنابراین لازم این روزها حتما با استراتژی و پرهیز از جو زدگی اقدام به سرمایه گذاری و خرید و فروش کنند.

کد خبر 6288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =