بازار در چه شرایطی صعودی می‌ماند؟

بازار سهام و ارز طی هفته اخیر با دست‌اندازهای جدی مواجه شدند که تلاطمات شدید آن باعث شنیده شدن خبرهایی شد که پیش ازآن بازارها به آن اعتنای کمتری داشتند. در هفته‌ای که گذشت شاخص کل به یک میلیون و ۵۷۵هزار واحد رسید که ۴۴درصد رشد از کف سوم خرداد ایجاد کرده است. پس از سه ماه و سه روز تقویمی، این اولین باری بود که شاخص کل ۳.۵درصد نزول می‌کند و در یک اصلاح سریع و فوری به یک میلیون و ۵۲۰هزار واحد رسید.

عقب نشینی از جبهه خرید 

به گزارش بیداربورس، در ۶۶ روز تقویمی که شاخص به یک میلیون و ۵۷۵هزار واحد رسید، عموما اصلاح‌ها طی یک جلسه معاملاتی به پایان می‌رسید و سهم‌ها در پایان بازار به سمت مثبت حرکت می‌کردند اما طی دو روز از هفته معاملاتی اخیر، بازار با شیبی تند اصلاح کرد و باعث شد تا سرمایه‌گذاران تا حدی از جبهه خرید عقب‌نشینی کنند.

شاخص هموزن به مقاومت رسید
در شاخص هم‌وزن، آخرین روز خرداد کف شاخص بسته شد و ۲۶درصد رشد را تا میانه هفته اخیر شاهد بودیم. در شاخص هم‌وزن هم ۴۶۷هزار واحد قله اخیر بوده و که مشابه اعداد دی ماه سال ۱۳۹۹ است و یک مقاومت جدی محسوب می‌شود.

دلار ۲۶هزار تومانی خریدار جدی دارد
در بازار ارز، هم راستا با بازار سهام چالش‌های جدی در ادامه روند صعودی دیده شد. پس از شکست میانه کانال ۲۶هزار تومانی، خریداران یک رالی تا محدوده ۲۸.۲۰۰ تومان پیش‌روی کردند و هم‌اکنون با باز شدن صرافی‌های هرات و همچنین طبق شنیده‌ها تزریق درهم در بازار، قیمت‌ها به مرز ۲۷هزار تومان عقب‌نشینی کرده است. نکته بااهمیت این است که قمیت تهران تمایل اصلاح بیشتری داشت و با عدم کاهش قیمت هرات به زیر ۲۷هزار تومان، شاهد تقویت نرخ‌ها در تهران بودیم. این مساله نشان می‌دهد که از دست رفتن محدوده حمایتی ۲۷هزار تومان در هرات از یک طرف و شکست سقف ۲۸.۲۰۰تومان در تهران از طرف دیگر بااهمیت است. البته فعالان این بازارها اعتقاد دارند که فضا برای شکست سقف قبلی مهیا نیست و از طرفی دلار در کانال ۲۶هزار تومان، خریدار جدی دارد، ازاین زاویه نوسانات در کانال فعلی را منطقی می‌دانند.

۱۷۰ نماد با p.e fw زیر ۱۵ واحد 
"در خصوص وضعیت P.e در بازار، ۲۸۰نماد p.e محور از تمامی صنایع بازار را مورد بررسی قرار داده‌ایم. به شکل محافظه‌کارانه با داده‌های فعلی، ۱۵نماد p.e کمتر از ۶ واحد تحلیلی دارند. به بیانی با اطمینان بالا می‌توانیم بگوییم ۱۵نماد بازار P.e fw زیر ۶ دارند. ۷۵نماد در محدوده p.e fw بین ۶ الی ۱۰ واحد هستند که برخی از آنها در گروه صنایعی هستند که ارز ترجیحی دریافت می‌کند و ۸۰ نماد داریم که p.e fw آن ها ۱۰ الی ۱۵ واحد است. مفروضات ما در اینجا محافظه‌کارانه بوده و فرض ما تداوم تخصیص ارز ترجیحی به صنایع است. این مساله نشان می‌دهد که حدود ۱۷۰ نماد (بدون هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها) در بازار حضور دارند که p.e fw آنها زیر ۱۵ واحد است. "

عوامل موثر بر بازار چیست؟
در چنین فضایی به نظر می‌رسد که:
تثبیت نرخ ارز
 تثبیت قیمت‌های جهانی
رفع ابهام از سیاست‌های پولی و مالی دولت 
تعیین رئیس بانک مرکزی 
و ابهام‌زدایی از روند مذاکرات با غرب، تعیین کننده روند بعدی حرکت بازار است.
باید توجه داشت که در سه ماه بهار دلار نیمایی تا مرز ۲۰هزار تومان کاهش یافت و از طرف دیگر هم‌اکنون دلار نیمایی در مرز ۲۳هزار تومان است و تقریبا ۲۰درصد پایین‌تر از نرخ دلار آزاد معامله می‌شود. در سطح داخلی و جهانی، یک دوگانگی رفتاری و سیاست‌گذاری دیده می‌شود که بر ابهامات تحلیلی افزوده است.

حرف و عمل دولت در خصوص سیاست انقباضی با هم نمی‌خواند
دولت جدید ایران از طرفی بر طبل سیاست انقباضی می‌کوبد و از طرفی با وجود کسری بودجه، مصمم به ساخت یک میلیون مسکن در سال است، ازاین زاویه حرف و عمل دولت هم در خصوص سیاست انقباضی با هم نمی‌خواند اما برای تامین مالی، دولت نیازمند جمع‌آوری منابع یا ارائه اوراق بدهی به پیمانکاران است که ازاین زاویه باید نرخ بهره را افزایش دهد اما از زاویه دیگر کاملا حامی کاهش نرخ بهره و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به صنایع است لذا این هم دوگانه دیگری است که زمان، جهت آن را مشخص خواهد کرد.

رشد صنایعی با ارز ترجیحی
 استراتژی پیشنهادی فعلی در سرمایه‌گذاری، عدم شتاب‌زدگی برای خرید، یافتن گزینه‌های مطلوب سرمایه‌گذاری و عدم استفاده از اعتبار در معاملات شخصی است، همچنین توجه به صنایعی که ارز ترجیحی مصرف می‌کنند و هزینه انرژی پایین دارند قابل توصیه است. همچنان تنوع و توزیع سرمایه در میان صنایع مختلف، یک اصل مهم محسوب می‌شود.

کد خبر 6745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =