۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰

گزینه های مناسب سرمایه گذاری کدام گروها هستند؟

رسول جاویدی -مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری سبدگردان داریوش
گزینه های مناسب سرمایه گذاری کدام گروها هستند؟

بازارسرمایه در روز گذشته در حالی با افزایش ۱۳۰۰ واحدی شاخص کل و ۲۶۰۰ واحدی شاخص هم‌وزن به کار خود خاتمه داد که در اواخر بازار شاهد افزایش عرضه‌ها از سوی سهامداران بودیم. شاخص کل همچنان در کانال یک میلیون و پانصد هزار واحدی است.

روز گذشته بازار سرمایه در حالی کار خود را متعادل شروع کرد که متاثر از ادامه روند معاملات روز یکشنبه، بصورت مقطعی شاهد افزایش عرضه‌ها بودیم اما در ادامه شاهد تعادلی نسبی در کلیت بازار بودیم. وجود شایعاتی در خصوص نرخ‌های جدید محصولات پالایشی و برآورد سود آن‌ها سبب استقبال خوبی از این گروه شده و در برخی نمادها نیز شاهد صفوف خرید مناسب بودیم، هر چند که این صفوف خرید تا آخر بازار پابرجا نماند.
شاخص کل در حالی متاثر از معاملات برخی بزرگان همچون دو گروه پالایشی و معدنی، با رنگ سبز به کار خود خاتمه داد که تحت فشار عرضه‌های روز دوشنبه، با وجود افزایش قیمت پایانی نسبت به روز قبل، اما قیمتهای آخرین معامله در نمادهای زیادی افت قیمت آنها را نشان می‌داد. ثباتی نسبی نرخ ارز، در کنار مقاومت شاخص سبب گردیده تا در بازار، بیشتر شاهد نوسانات کوچک باشیم تا افزایشی محسوس و چشمگیر در شاخص کل همانند دو سه ماه اخیر. در روزهای اخیر، استقبال از سهام کوچک بسیار خوب بوده است. همچنین لازم به توضیح است که تغییر در برخی متغیرهای اقتصادی می‌تواند سبب سوگیری بازار به سمت و سویی خاص شود.
در حالی در گزارشات ماهانه شاهد رشد مناسب درآمدی بسیاری از شرکت ها به نسبت دوره مشابه سال گذشته و یا بهبود عملکرد از ابتدای سال جاری بودیم، که پس از استقبال بازار از سهام این شرکت ها و افزایش قیمتی آنها، رفته رفته سرمایه‌گذاران اقدام به فروش و شناسایی سود کرده تا نقدینگی لازم برای خرید سهام مد نظر خود را داشته باشند. لذا به همین دلیل افزایش عرضه‌ها تا حدود زیادی منطقی است.
با فرض ثبات در وضعیت کنونی سیاسی و اقتصادی، بنظر می‌رسد بیشتر شاهد استقبال از سهام کوچک و البته سهام به اصطلاح جامانده از رشد اخیر بازار باشیم. بنابراین گروه‌هایی نظیر صنایع غذایی و زراعت می‌تواند در صدر این تقاضا باشد. همچنین حذف ارز ۴۲۰۰ می‌تواند استقبال از شرکت‌ها و گروه‌های متاثر از این اقدام (همچون گروه دارویی) را در پی داشته باشد. چنانچه در حوزه سیاسی شاهد تغییراتی مثبت در روند مذاکرات باشیم، دو گروه بانکی و خودرویی نیز از گزینه‌های مناسب جهت سرمایه‌گذاری هستند.

کد خبر 6890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =