دلیلی برای ریزش بازار وجود ندارد

یک کارشناس بازار سرمایه، گفت: برای امروز به مراتب بازار بهتری را انتظار داریم و به نظر میرسد بازار در هفته اتی میتواند  مثبت هم باشد و بدبینی خاصی  نسبت به آینده بازار نداریم. بنابراین اگر اتفاق خاصی در نرخ دلار  و قیمت جهانی نداشته باشیم  هیچ دلیلی برای ریزش و همچنین سود وحشتناک وجود ندارد مگر اینکه قیمت دلار یا نرخ های جهانی تغییرات اساسی را تجربه کند.

محسن تارتار تحلیل‌گر بازار سرمایه در خصوص بازار روز گذشته به بیداربورس گفت: شاخص کل بورس تهران روز گذشته افت بیش از ۱۵ هزار واحدی را تجربه کرده است و شاخص کل هم وزن نیز وضعیت خوبی نداشته و ریزش بیش از ۴ هزار واحدی داشت.

صف‌های خرید و فروش سنگین نیست

وی افزود: کلیت بازار روز گذشته خوب نبود؛ در روز گذشته و در پایان چبازار تنها ۷۸ نماد صف خرید و ۱۱۵ نماد با صف فروش همراه بودند ولی نکته مهم این است که ارزش هیچکدام از نمادهای دارای صف خرید و فروش قابل توجه نبود. در روز گذشته مجموع ارزش تمام شرکت های دارای صف خرید و فروش کمتر از هزار میلیارد تومان بوده و این یعنی در روز گذشته صف خرید و فروش سنگینی نداشتیم؛ کم بودن مجموع ارزش صف های خرید و فروش نشان میدهد عدد فعلی چشاخص میتواند تعادلی باشد و حدود عدد تعادلی شاخص کل در  کوتاه مدت در حوالی عدد فعلی (شاخص کل ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی) است. 

بررسی نمادهای برتر

تارتار گفت: روز گذشته نمادهای مدیریت، خصدرا و خمحور  برترین  تقاضا را داشته و نمادهای تپکو، وهامون و داراب هم بیشترین عرضه ها را داشتند.

صف‌ها جمع می‌شود

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود:  با توجه به نوع  معاملات که  در اخر بازار روز گذشته شاهد بودیم میتوان گفت در شروع بازار امروز احتمالا با فشار فروش همراه هستیم ولی در انتهای بازار میتوان وضعیت بهتری را تجربه کرد و صف های فروش سبک فعلی به آسانی قابلیت جمع شدن را دارند.

دلیلی برای ریزش وجود ندارد

 تارتار گفت: برای امروز به مراتب بازار بهتری را انتظار داریم و به نظر میرسد بازار در هفته اتی میتواند  مثبت هم باشد و بدبینی خاصی  نسبت به آینده بازار نداریم. بنابراین اگر اتفاق خاصی در نرخ دلار  و قیمت جهانی نداشته باشیم  هیچ دلیلی برای ریزش و همچنین سود وحشتناک وجود ندارد مگر اینکه قیمت دلار یا نرخ های جهانی تغییرات اساسی را تجربه کند.
وی به دلایل ریزش بازار اشاره کرد و گفت: از مهمترین دلایل ریزش اخیر بازار میتوان به رشد قابل توجه شاخص کل در دوماه اخیر اشاره کرد؛ افزایش نرخ دلار در دو ماه اخیر خبر بسیار خوبی برای بازار سهام بوده و رشد نرخ دلار را می توان یکی دیگر از دلایل اصلی صعود شاخص کل بورس در دو ماه اخیر دانست. 
 

بورس به دنبال عرضه اولیه سایت

شایان ذکر است که در یک هفته اخیر دلار از روند صعودی خود فاصله گرفته و حتی مقداری ریزش را هم تجربه کرده است که البته میزان ریزش قابل توجه نبوده است اما همین ریزش اندک نیز تاثیر خود را بر بازار سرمایه گذاشته است؛ چرا که  بازار سرمایه به دنبال بهانه ای برای توقف روند صعودی کوتاه مدت اخیر خود بوده و نیاز به اصلاح موقتی کاملا احساس میشد.

دلار کمتر از ۲۷ هزار تومان 

وی گفت. عرضه اولیه امروز (چهارشنبه) در کنار تلاش های زیادی که برای اوردن دلار به کمتر از  ۲۷ هزارتومان شده است به عنوان مهمترین دلایل  برای ریزش بازار در چند روز اخیر است.

ریزش بورس بیشتر از۱۰درصد نمیشود

تارتار افزود:  باتوجه به اینکه  اکثر قیمت های جهانی وضعیت نسبتا خوبی دارند و  همچنین فشار زیادی  که برای کاهش نرخ دلار داشتیم به هیچ عنوان موفقیت آمیز نبوده و دلار تا کنون نتوانسته در قیمت های کمتر از ۲۷ هزارتومان تثبیت شود؛ بنابراین میتوانیم بگوییم با فرض تغییر نکردن مفروضات فعلی (در صورتی که نرخ دلار و قیمت های جهانی ریزش شدیدی نداشته باشند) عدد فعلی شاخص کل، عددی تعادلی بوده و انتظار ریزش قابل توجهی را نسبت به عدد فعلی نداریم؛ به عبارت دیگر، انتظار نداریم که شاخص کل از اعداد فعلی ریزش بیشتر از ۱۰ درصدی را تجربه کند.

فشار فروش در ابتدای بازار

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود:  با توجه به نوع  معاملات که  در اخر بازار روز گذشته شاهد بودیم میتوان گفت در شروع بازار امروز احتمالا با فشار فروش همراه هستیم ولی در انتهای بازار میتوان وضعیت بهتری را تجربه کرد و صف های فروش سبک فعلی به آسانی قابلیت جمع شدن را دارند.
 تارتار گفت: برای امروز به مراتب بازار بهتری را انتظار داریم و به نظر میرسد بازار در هفته اتی میتواند  مثبت هم باشد و بدبینی خاصی  نسبت به آینده بازار نداریم. بنابراین اگر اتفاق خاصی در نرخ دلار  و قیمت جهانی نداشته باشیم  هیچ دلیلی برای ریزش و همچنین سود وحشتناک وجود ندارد مگر اینکه قیمت دلار یا نرخ های جهانی تغییرات اساسی را تجربه کند.

کد خبر 6939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =