مواضع جدید ایران و آژانس اعلام شد

رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس بعد از جلسه مهم امروز با صدور بیانیه مشترک، نتایج را اعلام کردند.

به گزارش بیداربورس، محمد اسلامی بعد از جلسه مهم امروز با رافائل گروسی که با صدور بیانیه‌ای مشترک پایان یافت این دیدار را سازنده ارزیابی کرد و گفت: مذاکرات فرصتی برای توسعه تعاملات و همکاری ها در چارچوب موازین و مقررات آژانس بود. کل مذاکرات فنی است و مسائل سیاسی، جایگاهی در روابط نخواهد داشت.

وی افزود: قرار شد ایران در اجلاس آینده آژانس مشارکت کند و در حاشیه نشست به مذاکرات ادامه دهد. طبق توافق، گروسی در آینده نزدیک دوباره به تهران سفر می کند و مذاکرات را در سطوح مختلف انجام می دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین توافق شد تیم فنی مربوطه برای تعویض کارت های حافظه دوربین‌های نظارتی به ایران بیاید. کارت های حافظه طبق روالی که طبق پادمان است نگهداری و پلمپ می‌شود. همان جا کارت های قدیمی را پلمب و کارت‌های جدید را در دوربین‌ها نصب می کنند که روال عادی   آژانس است.  

اسلامی گفت: آنچه برای ایران اهمیت دارد، اعتمادسازی متقابل است. آژانس هم باید طبق ضوابط و تکالیف قانونی در راستای پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای ایران نقش موثرتری ایفا کند و موجب تسریع پیشرفت فناوری شود.

گروسی هم درباره این دیدار گفت: این بازدید بعد از روی کار آمدن دولت جدید بسیار مهم است. ایران و آژانس باید همکاری را گسترش دهند و درباره مسائل با هم مذاکره و تبادل نظر داشته باشند.

متن بیاینه مشترک و نتایج مذاکره :

طرفین، روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فی‌مابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.

به بازرسان آژانس اجازه داده می شود نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام کنند. همچنین چگونگی و زمان انجام این اقدام، مورد توافق دو طرف قرار گرفت.

در چارچوب تعاملات و همکاری‌ها، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند. در همین راستا، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با مدیرکل دیدار و مدیرکل نیز در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد کرد تا مشورت‌های سطح بالا با هدف تقویت همکاری‌های میان ایران و آژانس در حوزه های مختلف و بحث درخصوص موضوعات فعلی مورد علاقه متقابل با دولت ایران داشته باشد.

مواضع گروسی در تهران :

گروسی هم با ابراز رضایت از این دیدار، اعلام کرد: پس از کنفرانس وین و به دعوت از ایران، دوباره به تهران سفر و با مقامات سطح بالا گفت‌و گو می‌کنم.   این ملاقات معنی بسیار مهمی دارد. چون بعد از روی کار آمدن دولت جدید، نخستین بار است که این بازدید انجام می‌شود. موضوعات و مسائل بسیار خوبی در این نشست مطرح شد و باید در ارتباط موضوعات مختلف تبادل نظر داشته باشیم.

کد خبر 7139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =