بهترین گزینه سرمایه گذاری بلند مدت، کجاست؟  

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می رسد در میان مدت و بلند مدت بازار سرمایه گزینه مناسب برای سرمایه گذاری خواهد بود بدلیل اینکه برخلاف خیلی از عقاید، مخاطرات و ژئو پولیتیکی و حاکمیتی کشور که فکر می کنند جنگ و یا  تحریم ها شدید تر خواهد شد به نظرم چنین اتفاقی نخواهد افتاد لذا از قسمت سخت تحریم ها  آرام ارام عبور می کنیم و مذاکراتی که در آینده قرار است برگزار شود و  امیدواریم دولتمردان کشور موفق باشند.

محسن محمدی مدیرعامل کارگزاری رضوی با اشاره به اینکه وضعیت بازار سرمایه متاثر چند عامل درونی و بیرونی است، به بیداربورس گفت: عوامل درونی نشات گرفته از عوامل بیرونی است. عوامل بیرونی شامل مذاکرات هسته ای، شدت تحریم ها و اینکه ایا  نتایجی به همراه خواهد داشت یا خیر و به طبع آن تجارت ایران با دنیا  نیز گشایش پیدا خواهد کرد و همچنین سرنوشت قیمت ارز چه خواهد شد بسیار مهم و تاثیر گذار است.
وی افزود: عامل دیگر می توان به سیاست های اقتصادی دولت اشاره کرد و نحوه تامین کسری بودجه  که آیا دولت برای جبران این کسری بودجه دست به انتشار اوراق خواهد زد یا پایه پولی را افزایش میدهد، یا ریاضت اقتصادی در پیش خواهد گرفت. همچنین میزان سرمایه گذاری خارجی و چگونگی ورود سرمایه ها به کشور، چگونگی نحوه اداره  یارانه ها، چگونگی روند واگذاری شرکت های دولتی و شبه دولتی که آیا ادامه دار خواهد بود یا خیر، نحوه دریافت مالیات این موارد همه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر شرکت های بورسی و سودآوری آنها تاثیر گذار است.   همچنین هنوز رئیس بانک مرکزی مشخص نشده و گمانه ها در خصوص نرخ ارز و نحوه مدیریت کشور و تورم مشخص نیست.
محمدی به حرف های رئیس جمهور منتخب اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور عنوان کرد که از بازار سرمایه حمایت خواهد کرد و همین  موضوع موجب شد برخی افراد به آینده بازار امیدوار شوند و با توجه به سیگنال هایی که از سوی خاندوزی وزیر اقتصاد و تیم اقتصادی دولت مطرح شد به نظر میرسد که کاری که خلاف حرکت جریان بازار سرمایه باشد و منافع سهامداران را تهدید کند انجام نخواهند داد. به هرحال رقابت این دو تفکر نتیجه آن میشود که در بازار  سرمایه مشاهده می کنیم و می بینیم که گاهی عرضه از تقاضا پیش  میگرد و گاهی برعکس.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می رسد در میان مدت و بلند مدت بازار سرمایه گزینه مناسب برای سرمایه گذاری خواهد بود بدلیل اینکه برخلاف خیلی از عقاید،  مخاطرات و ژئو پولیتیکی و حاکمیتی کشور که فکر می کنند جنگ و یا  تحریم ها شدید تر خواهد شد به نظرم چنین اتفاقی نخواهد افتاد لذا از قسمت سخت تحریم ها  آرام ارام عبور می کنیم و مذاکراتی که در آینده قرار است برگزار شود و  امیدواریم دولتمردان کشور موفق باشند.
محمدی به نرخ ارز اشاره کرد و گفت: در کوتاه مدت و میان مدت نزول شدید نخواهد داشت  و اگر هم نزولی هم اتفاق بیوفتد کم و موقتی است چرا که در بلند مدت  به نفع اقتصاد ما خواهد بود که نرخ  دلار در همین محدوده باقی بماند و خیلی افت نکند و انگیزه صادرکنندگان و تولید کنندگان کاهش پیدا نکند، با روش ها و مدل های مختلف اقتصادی نگاه کنیم  تقریبا به نرخ  ارزی حدود ۲۵ هزارتومان خواهیم رسید و به نظر می رسد دولت نیز به دنبال تثبیت نرخ ارز و نه کاهش آن باشد  بنابراین اگر محدوده قیمتی نرخ دلار را ۲۵ تا ۳۰ هزارتومان در نظر بگیریم EPS شرکت های تولیدی  خوب خواهد بود.
وی گفت: نگرانی در خصوص قعطی   برق تولیدی مطرح می شود که به نظرم با تصمیماتی که در حوزره یارانه انرژی دولت خواهد گرفت طرح های مختلف که در زمان انتخابات عنوان شد و احتمالا اجرایی شود کم کم سایه های تیره و تار قعطی برق از شرکت ها دور شود و شرکت های نیروگاهی، سیمانی و فولادی با راندمان و ظرفیت حداکثری تولید خود را ادامه دهند و اگر به ظرفیت کامل هم نرسد باز هم به نظر میرسد EPS این شرکت ها آنقدر جذاب خواهد بود که از بازار پول  پیشی بگیرد و گزینه مناسب سرمایه گذاری باشد.
محمدی به بازار مسکن اشاره کرد گفت: در حوزه مسکن هم دولت به ساخت مسکن انبوه عنوان کرد که شاید خیلی حوزه مسکن در بخش عرضه مقداری تقویت کند و شاید برای بسیاری افراد جذابیت لازم را  نداشته باشد.  
محمدی در پایان گفت:  با توجه به عوامل عنوان شده بازار سرمایه در میان مدت و بلند مدت  گزینه خوب  وراهبری برای سرمایه گذاری است.

کد خبر 7145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =