سرمایه‌گذاری مستقیم؛ آفت بازار سرمایه

یک کارشناس بورس به بررسی تغییر دستورالعمل عرضه‌های اولیه و تحلیل مزیت‌های این روش پرداخت.

به گزارش بیداربورس، ابوالفضل شهرآبادی، با تاکید بر اینکه روش جدید عرضه‌های اولیه مانند ترکیبی و همچنین روش تخصیص به سرمایه‌گذاران واجد شرایط که منظور از آن صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند، باعث ترویج سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه می‌شود، ادامه داد: از آفت‌های بازارسرمایه کشور ما سرمایه‌گذاری مستقیم مردم است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به لزوم ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازارهای مالی گفت: در همه بازارهای مالی دنیا، نهادهای ناظر و قانون‌گذار به‌گونه‌ای سیاست‌گذاری می‌کنند که افراد حقیقی به خصوص حقیقی‌های تازه‌وارد و غیرمتخصص ورود به بازار سهام را از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری در قدم اول تجربه کنند.

به گفته وی در بازارهای مالی دنیا گاهی حتی با اجبار سرمایه‌گذاران حقیقی به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و  سبدها سوق داده می‌شوند تا با گذشت زمان و کسب بازدهی، این افراد به این روش سرمایه‌گذاری علاقه‌مند شوند.

وی به لزوم سرمایه‌گذاری عموم مردم در بازار سرمایه به‌صورت غیرمستقیم اشاره کرد و اظهار داشت: در این روش سرمایه‌گذار هم متضرر نمی‌شود، بازدهی معقولی کسب می‌کند و هم با رفتارهای هیجانی به بازار سرمایه لطمه نمی‌زند.

وی با اظهار تاسف از رواج سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه ایران، گفت: طی یک الی دو سال اخیر شاهد توسعه نهادهای مالی در بازار سرمایه هستیم، با توسعه این بخش باید راهکاری برای ترویج و ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هم فراهم شود که تغییر در دستورالعمل عرضه‌های اولیه در همین راستا انجام شده است.

شهرآبادی معتقد است تخصیص عرضه‌های اولیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری باعث ایجاد جذابیت این نهادهای مالی برای سرمایه‌گذاران می‌شود، توسعه این روند هم ریسک بازار را کاهش می‌دهد و هم باعث بهینه شدن روند بازار سرمایه می‌شود چراکه نهادهای مالی توسط متخصصین خبره مدیریت می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار در شرایط امروز و با توجه به توسعه نهادهای مالی نیازمند تدوین سیاست‌هایی است که منجر به هدایت مردم به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم شود، ادامه داد: بر همین اساس اختصاص عرضه‌های اولیه به صندوق‌ها، به خصوص در سهام شرکت‌های کوچک اتفاق مثبت و امتیازی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند برای ترغیب مردم و جذب سرمایه‌گذار از آن استفاده کنند.

کد خبر 7451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =