تأسیس «کانون شرکت‌های سبدگردانی» از نگاه موافقان و مخالفان

آیا تاسیس «کانون شرکت‌های سبدگردانی» و افزایش شمار کانون‌ها به افزایش قدرت و کارایی نهادهای مالی می‌انجامد یا نتیجه معکوس خواهد داشت؟

به گزارش بیداربورس، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرآمد بازار درباره تأسیس کانون شرکت‌های سبدگردان گفت: موضوع تاسیس کانون‌های مستقل برای نهادهای مالی همواره یکی از چالش‌های بازار سرمایه بوده است. از آنجا که در زمان تصویب قانون بازار اوراق بهادار، کارگزارای‌ها نهاد فعال بازار سرمایه بودند، همین امر باعث شد تا در این قانون نام کانون کارگزاران به صراحت آورده شود.

امیرحمزه مالمیر ادامه داد: اگرچه در این قانون، از سایر کانون‌ها نیز نام‌ برده شده، اما به دلیل نبود شناخت کافی از وضعیت و نام‌های نهادهای مالی در آینده، عناوین کانون‌هایی که در این قانون از آنها یاد شده است، با عناوین فعلی شرکت‌ها یا نهادهای فعال در بازار سرمایه یکی نیست. این موضوع سبب ابهام و اختلاف‌هایی میان فعالان بازار شده و موافقان و مخالفانی را برای تاسیس کانون‌های نهادهای مالی متفاوت در بازار سرمایه در پی داشته است.

وی با اشاره به ماهیت شرکت‌های سبدگردانی گفت: شرکت‌های سبدگردان، دسترسی غیر مستقیم سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه را به شیوه‌ای حرفه‌ای میسر می‌سازند. این نهادها، به عمق‌بخشی بازار سرمایه و تحلیل و شفافیت در آن کمک شایانی می‌کنند.

موافقان و مخالفان تاسیس کانون سبدگردانان

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرآمد بازار، نشست اخیر شرکت‌های سبدگردان مبنی بر تاسیس کانونی برای این شرکت‌ها را مدنظر قرار داد و تصریح کرد: در این نشست، برخی با تأسیس این کانون به عنوان نهادی جدید مخالف بودند. اصلی‌ترین دلیل آنان، احتمال تشکیل کانونی ضعیف در مقایسه با سایر کانون‌ها که از قدمت بیشتری برخوردار هستند، بود.

وی ادامه داد: به باور مخالفان، راهبری امور، مقاصد، درخواست‌ها و مشکلات صنف سبدگردانی در کانون نهادهای سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر است و نیازی به تشکیل کانون جدیدی وجود ندارد. همچنین، لزوم تامین نقدینگی برای این کانون، از دیگر دلایل مخالفت با تاسیس کانون شرکت‌های سبدگردانی است.

مالمیر با اشاره به نظر موافقان تاسیس این کانون عنوان کرد: دلیل اصلی موافقان، پیگیری قوی‌تر نیازها، خواسته‌ها و ابزارهای مورد نیاز این دست از نهادهای مالی از طریق کانون شرکت‌های سبدگردانی است. همچنین، موافقان، دانش بالای اشخاصی که در این کانون گرد هم می‌آیند را نقطه قوت و عامل موثری در گسترش فرهنگ سهامداری غیر مستقیم تلقی می‌کنند.

وی با بیان اینکه تشکیل هر کانون و نهادی باید در راستای تقویت بازار سرمایه باشد، اذعان کرد: آنچه مهم است و به تقویت بازار سرمایه می‌انجامد، حضور پر رنگ فکری و فعال همه‌ گروه‌های ذی‌نفع در بازار سرمایه، خواه در قالب یک کانون و خواه در قالب چند کانون متفاوت است. در نهایت، در صورت وجود چند کانون، باید تشکلی از مجموعه نمایندگان همه‌ کانون‌ها برای رفع تعارض‌ها و هم‌صدایی در بازار سرمایه وجود داشته باشد.

تشکیل یک کانون واحد؛ پیشنهادی در راستای حذف موازی‌کاری

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرآمد بازار در انتهای گفت‌وگوی خود، با اشاره به اینکه بازار سرمایه، واحدی یک‌پارچه است، تصریح کرد: اگر منافع واحدی از سوی فعالان بازار سرمایه پیگیری شود و فعالان این بازار به دنبال هم‌گرایی باشند و از منافع صرف گروهی یا فردی پرهیز کنند، یک کانون قوی و فعال در حوزه بازار سرمایه کفایت می‌کند.

وی افزود: لازمه چنین کانونی، اصلاحات اساسی و نهادی در ساختار کانون‌های موجود است. اعضای کانون کارگزاران و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری لازم است برای ادغام هر دو کانون و از طرفی اصلاح اساسی در نحوه‌ انتخاب اعضای هیات‌مدیره کانون دست به تصمیم بزرگ و سختی بزنند تا از موازی‌کاری‌ها و تصمیمات متناقض جلوگیری شود.

به گفته مالمیر، اعضای این کانون واحد از همه‌ طیف‌ها و نهادهای بازار سرمایه خواهند بود. این کانون پیشنهادی، زیرشاخه‌هایی خواهد داشت که عضو هیات‌مدیره‌ مربوط به هر صنف، رئیس گروه میز و تشکل صنف خود خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که پیشنهاد شد، یک رویکرد ایده‌آلی است که تحقق آن نیاز به گذشت و تفکر جمعی و دوری از تعصب گروهی و صنفی است.

به گفته مدیرعامل شرکت سبدگردان سرآمد بازار، آنچه که در این نشست مورد توافق موافقان و مخالفان تاسیس کانون یادشده، قرار گرفت، تدوین منشور فعالیت و اساسنامه کانون جدید است. در صورت حصول به نتیجه، این منشور و اساسنامه تهیه شده، برای بخش و صنف سبدگردان‌ها در کانون بازار سرمایه یا کانون نهادهای سرمایه‌گذاری استفاده خواهد شد و در غیر این‌صورت، برای کانون سبدگردان به‌عنوان یک کانون جدید مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کد خبر 7895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =