به کدام صنایع  باید توجه کرد؟

سبحان اسکینی با اشاره به اینکه معاملات  این هفته درحالی پیگیری می‌شود که بازار همچنان در بیم و امید نسبت به گزارش ۶ ماهه شرکت‌های پالایشی (بعد از ابلاغ دستورالعمل جدید) برای محاسبه نرخ خوراک و فرآورده به سر می‌برد گفت: با توجه به عدم دسترسی به نرخ های صادراتی و ترکیب فروش فرآورده و مصرف خوراک، برآورد دقیقی از سودآوری شرکت‌های پالایشی در دسترس نیست. آنچه مشخص است سطح تخفیف خوراک افزایش یافته است و آیتمی بسیار مساعد در بهبود سود پالایشی‌ها است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق به بیداربورس گفت: اما افت قیمت دلار نیما نسبت به شش‌ماهه دوم سال ۱۳۹۹، افت مقدار موجودی به دلیل رونق یک ساله در فروش نفت کوره و سود ناپایدار برگشت ذخایر در شش‌ماهه دوم سال ۱۳۹۹، بر ابهام سودآوری شرکت های پالایشی افزوده است.  
اسکینی تصریح کرد:  در معاملات روز دوشنبه بارها شاهد دست به دست شدن سهام این گروه از صفر تابلو تا محدوده‌های مثبت ۴ درصد بودیم و در پایان خریداران حقوقی با افزایش فشار تقاضا، پالایش نفت اصفهان را در آستانه تشکیل صف خرید قرار دادند.

وی گفت: مهم‌ترین پتانسیل‌های بازار رشد قیمت کامودیتی به‌ویژه در گروه پتروپالایشی در کنار افزایش قیمت ارز در بازار آزاد است. بحران انرژی به‌ویژه برای قیمت گاز، احتمالا تقاضا برای مشتقات نفتی نظیر نفت کوره را هم افزایش دهد. در کنار متانول و اوره که منتفع اول افزایش قیمت گاز هستند، احتمالا در نیمه دوم سال، افزایش کرک اسپرد نفت کوره (و وزن بالای آن در سبد شرکت‌های پالایشی ایرانی)، باشیم.

 این کارشناس بازار سرمایه گفت: بنابراین  شرکت‌های متانولی و اوره ساز در کنار پالایشی‌ها، شانس اول رشد سودآوری نسبت به سایر گروه‌های صنعت هستند. در این زمینه قیمت هلدینگ‌های پتروپالایشی نظیر وغدیر، پارسان و تاپیکو نیز جذاب به نظر می‌رسد. همچنین رشد قیمت اوره و سوخت (به‌ویژه حمل دریایی)، می‌تواند عامل رشد محصولات کشاورزی باشد. لذا باید به گروه‌هایی نظیر قند و شکر، زراعت و ... نیز توجه ویژه ای داشت.  
اسکینی افزود: عامل مهم دیگر رشد نقدینگی به عنوان محرک اصلی قیمت ارز است. آمار نقدینگی پنج ماهه ابتدایی سال حکایت از رشد بی‌سابقه این آیتم کلان دارد که در حال حاضر انتشار اوراق با درآمد ثابت، افزایش نرخ بهره بین بانکی در کنار تعهد دولت جدید به عدم استقراض از بانک مرکزی، تا حدود اثر رشد نقدینگی (به ویژه تبدیل شبه‌پول به پول) را منفعل ساخته است.

وی تصریح کرد: در کنار این موضوع، ریسک ورشکستگی شرکت‌های ساختمانی چینی، احتمال کاهش مقطعی نرخ ارز در نتیجه شروع دور جدید مذاکرات و تلاش دولت برای کنترل قیمت‌ها، مهم‌ترین ریسک‌های پیش روی بازار تا اواسط آذرماه (انتشار بودجه ۱۴۰۱) است. بی‌شک، بودجه سال ۱۴۰۱، دارای مفروضات تحول‌گرایانه‌ای است که بسیاری از مفروضات فعلی بازار سرمایه را با چالش مواجه خواهد ساخت. دولت جدید نشان داده که به دنبال کمترین آسیب به تولید و همچنین بازار سرمایه است. ازاین‌رو، نمی‌توان گفت برنامه‌های مدیریت کسری بودجه نظیر آزادسازی حامل‌های انرژی، اخذ مالیات یا احیانا کاهش هزینه‌های دولت الزاما به‌نحوی تنظیم شود که به بازار سرمایه آسیب برساند. مواردی نظیر فروش دارایی‌ها از طریق بازار سرمایه نظیر برنامه عرضه شرکت‌های دولتی از جمله مواردی است که می‌تواند به رشد بازار سرمایه در میان مدت تحکیم بخشد.

کد خبر 8021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =