غافلگیری بازار در آینده‌ای نزدیک

شاخص کل ششم شهریور ماه یک قله جدید در محدوده یک میلیون و ۵۷۵هزار واحد ساخت و پس‌ازآن سه ماه تقویمی رشد، وارد فاز اصلاحی شد که این اصلاح در اولین روز مهرماه در سطح یک میلیون و ۳۸۶هزار واحد به پایان رسید. بازار تقریبا طبق انتظار عمل کرد اما شیب نزول بسیار تند بود و افت به صورت اپیدمی صورت گرفت. انتظار می‌رفت که شیب نزول، کندتر باشد و در نمادهای p.e محور اصلاح به صورت زمانی صورت گیرد که این‌چنین نشد. حالا شاخص یک روز صعود پرقدرت و چند روز ثبات نسبی داشته اما توجه کنیم که شاخص هم‌وزن اندکی متفاوت رفتار می‌کند.

به گزارش بیداربورس، شاخص هم‌وزن ۳۱ خرداد کف ساخت و تا ۱۵شهریور صعود کرد یعنی یک ماه دیرتر از شاخص کل کف را ساخت و یک هفته پس از توقف شاخص کل، به صعود ادامه داد. حالا در ۴۱۵هزار واحد یک کف جدید ساخته اما نتوانسته ازآن فاصله بگیرد در حالی که شاخص کل از کف جدید خود فاصله گرفته است.

اقبال بازار به نمادهای بزرگ

این واگرایی در رفتار شاخص کل و شاخص هم‌وزن نشان می‌دهد که بازار نسبت به نمادهای بزرگ، اقبال بیشتری دارد زیرا:

اولا به پتروشیمی‌ها به چشم موقعیت سرمایه‌گذاری نگاه می‌کند که بر شاخص کل اثر بااهمیتی دارند.

 ثانیا در فلزی، معدنی و پالایشی‌ها به همراه چند هلدینگ، ثبات قیمتی را تجربه می‌کند که ازاین زاویه شاخص ۵۰ شرکت بزرگ بازار در حال رسیدن به سقف تاریخی است در حالی که شاخص هم‌وزن بیش از ۵۰درصد بازدهی اخیر را از دست داده است!

این رفتار به ما نشان می‌دهد که علاقه بازار به شرکت‌های EPS محور خصوصا شرکت‌هایی است که در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته و یا گزارش‌های ۶ماهه خوبی می‌توانند بدهند اما بازار که به صنایع متوسط و کوچک بسیار کم توجه شده ممکن است در آینده غافلگیر شود.

مروری بر پتانسیل گروه‌های بورسی

در گروه زغالسنگ، بدون توجه به قیمت‌های جهانی و فروش براساس ضریبی از شمش فخوز، شرایط نسبتا مناسب است در حالی که این گروه طی هفته‌های اخیر اصلاح کرده است.

در خودروسازان تجاری رشد بااهمیت درآمد و افزایش مقدار فروش چند شرکتی که EPS  اندکی دارند می‌تواند بازار را به لحاظ گزارش ۶ماهه سورپرایز کند.

 در قندی‌ها چون سال مالی منتهی به تیرماه بوده سود روی تابلو اندک است و در واقع سود فعلی شرکت‌ها با شکر ۶.۷میلیون تومانی است و طبعا p.e ttm زیر ۱۵ واحد به معنای p.e fw مطلوب است.

 بانک‌ها هیچ بازده مثبتی نداده‌اند و مجددا به کف‌های قبلی بازگشته‌اند. گزارش‌های ماهانه برخی بانک‌ها مانند ملت، اقتصادنوین و تجارت نشان می‌دهد که می‌توانیم به EPS مناسب عملیاتی فکر کنیم. این می‌تواند در فضایی که نمادها افت کرده‌اند، جذاب به نظر برسد.

مروری بر پتانسیل گروه‌های بورسی

 در لیزینگ‌ها، حجم عملیات روند صعودی دارد و p.e چند نماد این گروه به محدوده مطلوب رسیده است اما در این چند صنعتی که نام برده شد بازار به پتانسیل‌ها کاملا بی‌توجه بوده است.

در صنعت کاشی و سرامیک، کانی غیرفلزی، دارویی و پالایشی می‌توان گزینه‌هایی با P.e مطلوب یافت که بازار رفتار اصلاحی در آن‌ها داشته در حالی که روند سودسازی صعودی است و به p.e ttm معقول و مناسب رسیده‌اند.

وزن‌دهی به گزارشات اما آماتورگونه

با این‌حال تصور ما این است که چون در مهرماه گزارش‌های تابستان از راه می‌رسند، بازار بیش ازآنکه تکنیکالی نگاه کند به گزارش‌ها وزن می‌دهد. ما در سال ۱۴۰۰ به وضوح می‌بینیم که P.E نقش پررنگی در روند قیمتی سهام پیدا کرده اما نگاه به آن بسیار آماتورگونه است اما برهمین اساس انتظار داریم که عمدتا شرکت‌هایی با ارزش بازار بالا، همچنان مورد اقبال باشند.

مقاومت تامین سرمایه ها در مقابل افزایش نرخ بهره

در سطح اقتصادی و بازار بدهی هم جریان نرخ بهره بسیار مورد توجه است. دولت در حال فروش اوراق است اما تامین سرمایه‌ها نیز در مقابل افزایش نرخ مقاومت می‌کنند چون افزایش نرخ با انتشار اوراق جدید باعث نوساناتی در قیمت اوراق فعلی می‌شود که بر NAV صندوق‌های درآمد ثابت تاثیر منفی دارد. این مساله باعث شده تا بانک‌ها و تامین‌سرمایه‌ها به دنبال راهکارهای دیگری برای تامین منابع لازم جهت خرید اوراق دولتی باشند. هرچند بانک‌ها منابع مازاد دارند اما نرخ بهره بین بانکی روند صعودی به خود گرفته و به نظر این روند ادامه دارد.

نرخ ارز علاوه بر مسائل اقتصادی، حالا تا حدودی از تحولات آذربایجان نیز تاثیر پذیرفته است. دعوا سر سیونیک است که اگر آذربایجان آن را تصرف کند تحت تاثیر اسرائیل، راه ایران به اروپا از مرز زمینی بسته می‌شود. از طرفی برخی پاشینیان را خائن دانسته، می‌گویند او پذیرفته تا آذربایجان سیونیک را تصرف کند و در مقابل امتیازهایی بگیرد اما ایران با ارسال تجهیزات به آن نقطه ممکن است باعث نگرانی آذربایجان از حمله به این منطقه شود. از طرفی روسیه و ترکیه نیز تحولات را زیر نظر دارند و حالا ترکیه به صورت محدود به مناطق مرزی، تجهیزات ارسال کرده است. روسیه دو طرف را بر سر میز آورده و سعی در رسیدن به یک نقطه تفاهم دارد اما به اندازه ایران، واکنش نشان نداده است. در هر حال ابتدا باید آذربایجان به سیونیک حمله کند و بعد واکنش ایران را ببینیم. طبعا ایران به اسم مانور در این منطقه برای مدتی می‌ماند و احتمالا آذربایجان خود را گرفتار درگیری محدود با ایران تحت تاثیر اسرائیل نخواهد کرد.

روند صعودی کرک اسپرد بنزین و نفت کوره

در خصوص بازار جهانی، بسیاری از صنایع انگلستان در حال تعطیلی به سبب افزایش قیمت انرژی هستند. این مساله باعث شد تا به دلیل انتظارها برای افت GDP اقتصادهای بزرگ، قیمت کوموها تضغیف شود و البته نرخ بازده اوراق در آمریکا نیز سطوح بالاتری را تجربه کرد که باعث شد شاخص دلار به بالای ۹۴ واحد برسد اما اقدام چین، روند را معکوس کرد. چین به نیروگاه‌ها دستور داده تا اولویت خود را تامین نیاز خانوارها قرار دهند. این مساله به معنای کسری عرضه در برخی کوموها مانند مس و آلومینیوم است. برخی صنایع انرژی‌بر و همینطور فولاد به روش احیا نیز تحت تاثیر این مساله با افزایش بهای تمام شده و کاهش عرضه مواجه می‌شود. فضای فعلی به نفع پالایشی‌ها بوده و کرک اسپرد بنزین و نفت کوره صعودی است.

نرخ فولاد تقریبا در فضای اصلاحی به سر می‌برد. ورق گرم ۸۱۰دلار، اسلب ۶۷۰دلار و شمش ۶۰۰دلار در CIS  معامله می‌شود. البته ایران شمش را بالاتر از قیمت CIS و اسلب را زیر CIS می‌فروشد.

تاثیر دلار بر پتروشیمی و فلزی معدنی ها

قیمت متانول به ۴۲۰دلار در هر تن رسیده و ایران اوره خود را ۵۳۰دلار فروخته در حالی که اوره ۶۶۰دلار در خلیج فارس معامله می‌شود و گاز در هنری-هاب به ۲۱سنت رسیده است. کمبود سیلیکون در چین نیز محرک قیمت آلومینیوم قرار گرفته و آلومینا پابه‌پای آلومینیوم در حال صعود است البته نسبت ۱۵.۵درصد را حفظ کرده و شرایط به نفع تولیدکننده ایرانی آلومینیوم است. فروسیلیس همچنان در حال شسکت و فتح سقف‌های جدید است و مس در ثبات نسبی به سر می‌برد. مس برای حرکت صعودی بعدی نیاز به آمارهای مثبت اقتصادی چین دارد اما در فضای فعلی بازه ۸۵۰۰ – ۹۵۰۰ دلار را حفظ می‌کند که با نرخ دلار فعلی رقم مناسبی است البته با دلار آزاد کاتد بالای ۲۵۰میلیون تومان باید باشد و رشد اسکناس صرافی ملی خبر خوبی برای صادرکنندگان فلزات است. برخلاف پتروشیمی‌ها که عمده دلار را به نرخ کف نیما میفروشند، فلزی معدنی‌های بازار بخش مهمی را در سقف نیما و همینطور اسکناس بانک ملی عرضه می‌کنند که باعث میشود عملا نرخ ارز بهتری را تجربه کنند.

کد خبر 8228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =