۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷

انتظارات بازار سرمایه از رییس جدید

رسول جاویدی -مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری سبدگردان داریوش
انتظارات بازار سرمایه  از رییس جدید

همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، با توجه به روی کار آمدن دولت جدید، انتظار تغییرات در نهادهای اقتصادی کشور کاملا مشخص بود. در اواخر هفته گذشته نیز در ادامه این تغییرات، پس از انتخاب آقای خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد و علی صالح آبادی به عنوان ریاست کل بانک مرکزی، شاهد انتخاب جناب آقای مجید عشقی به عنوان ریاست جدید سازمان بورس و اوراق بهادار بودیم.

آقای عشقی از جمله مدیران با تجربه در عرصه‌های مختلف بازار سرمایه هستند که دانش آموخته دانشگاه امام صادق (ع) نیز می‌باشند. وی از جمله افرادی است که سابقه فعالیت مدیریتی هم در نهادهای مالی بازار سرمایه (کارگزاری تدبیرگران فردا، تامین سرمایه لوتوس و ... ) و هم بورس کالای ایران را در کارنامه خود دارد. لذا انتظار می‌رود که با توجه به شناخت خوب و مناسب ایشان از بازار سرمایه به واسطه سال‌ها فعالیت مدیریتی در آن، شاهد تحولاتی مثبت و جدید در سازمان بورس و اوراق بهادار باشیم.
از جمله نکات قابل تامل تیم اقتصادی کنونی، انتخاب ریاست اسبق سازمان بورس به عنوان رئیس کل بانک مرکزی می‌باشد. لذا این انتظار می‌رود که بانک مرکزی و سازمان بورس، با تعاملاتی بیشتر و مفیدتر، در جهت رشد و بالندگی اقتصاد کشور گام بردارند.
با روی کار آمدن تیم مدیرتی جدید در سازمان بورس، این انتظار می‌رود که به خواسته سهامداران (پس از یک سقوط تاریخی) جامه عمل پوشانده شود و مطالبات به حق سرمایه‌گذاران از جمله مشکلات هسته معاملات، برخورد سلیقه‌ای ناظران، تشکیل کانون سهامداران حقیقی، گسترش نهادها و ابزارهای مالی در بازار سرمایه و جلوگیری از انحصار طلبی  پیگیری گردد.
با نگاهی به گذشته، انتصاب رئیس جدید سازمان، هر چند در کوتاه مدت تاثیری مثبت بر بازار سرمایه ما داشته اما در بلند مدت، این ارزیابی از عملکرد وی بوده که سبب جهت دهی به بازار (رونق یا رکود) شده است. مطمئنا برای بازار سرمایه کشورمان، وجودی جوی آرام و پایدار یک اصل اساسی است. قیمت گذاری دستوری یکی از همین موارد است که با توجه به سابقه فعالیت ریاست جدید سازمان بورس، و در بورس کالای ایران، انتظار می‌رود تلاش در این خصوص حداکثر گردد.
مشکل اصلی این روزهای بازار، کمبود نقدینگی و نقدشونده نبودن برخی سهام (خصوصا سهام شرکت‌های کوچک) است که در کنار افزایش‌ها عرضه اوراق، سبب گردیده شاهد رکودی در بازار باشیم. این در حالی است که با قیمت‌های کنونی جهانی، انتظار از سودآوری بسیاری از شرکت‌ها از دید تحلیلی با رشدهای مناسبی همراه می‌باشد.

کد خبر 8400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =