تاثیر ممنوعیت واردات لوازم خانگی بر شرکت‌های بورسی

اوایل مهرماه بود که رهبری طی حکمی واردات لوازم خانگی کره‌ای به کشور را ممنوع اعلام کرد. در پی صدور این دستور، ابراهیم رییسی، در نامه‌ای به وزرای اقتصاد و صمت، جلوگیری از واردات کالای نهایی لوازم خانگی به ایران را ابلاغ کرد.البته این دستور روی دیگری هم دارد.

به گزارش بیداربورس، درواقع به غیر از تاثیری که این مهم بر حمایت از تولیدی های داخلی دارد میتوان گفت یک تصمیم سیاسی در پی مقابله با کره برای بازپس گیری منابع بلوکه شده ایران در آن کشور بود. به عبارتی کره‌ای‌ها تصمیم داشتند بدهی خود را به جای نقد به صورت کالا برگردانند. حالا با صدور دستورات جدید به نظر می‌رسد تکلیف واردات کالا و لوازم خانگی از کره جنوبی از محل پول‌های بلوکه شده ایران روشن شد.  ایران بیش از ۷ میلیارد دلار پول بلوکه شده در کشور کره جنوبی دارد و هر چند بیش از یک سال و نیم مذاکره برای آزادسازی این پول‌ها صورت گرفته، هنوز گشایشی در این حوزه حاصل نشده و در حال حاضر راه‌حل آن فقط ممنوعیت ورود کالا و لوازم خانگی شده است.

اینکه آیا ممنوعیت ورود این کالا چقدر در بازار داخلی تاثیر گذار است را زمان مشخص خواهد کرد و ما در این گزارش به بررسی شرکت‌های تولید محصولات خانگی که در بازار سرمایه حضور دارند و سهامداران زیادی از همه اقشار جامعه سهامدار این شرکت ها هستند، پرداخته ایم.

رشد ۸۰ درصدی مادیرا در ۶ ماه

شرکت صنایع ماشین های اداری مادیران با نماد مادیرا که از آذر ۱۳۹۷ با کشف قیمت ۳۵۰ تومان در بازار دوم فرابورس عرضه اولیه شد درتاریخ تهیه این گزارش ۲۰ مهرماه ۱۴۰۰ با قیمت ۷۷۰ تومان معامله شد. این شرکت پس از انتشار حکم رهبری در تاریخ ۸ مهرماه، در تاریخ های ۱۰ و ۱۱ مهر با صف خرید همراه شده و توانستنه بود دو روز کاری مورد استقبال سرمایه گذاران  قرار بگیرد.

سری به گزارش فعالیت ماهانه این شرکت در دوره یک ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ زدیم. شرکت صنایع ماشین های اداری ایران طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ معادل ۱۳۷,۸۵۲ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۹۴% کاهش داشته است

تعداد فروش محصولات لوازم خانگی این شرکت در شهریور ماه  ۱۴۲۶ دستگاه بوده است که در مدت مشابه سال گذشته مادیران توانسته بود ۸۵۴۲ دستگاه به فروش برساند. «مادیرا» با سرمایه ثبت شده ۸,۲۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۶ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۳,۴۴۳,۸۷۲ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۲% افت داشته است.

بازدهی سهام در شش ماه نخست امسال ۸۰ درصد مثبت و بازدهی سهام این شرکت از ابتدای عرضه اولیه تاکنون که حدود سه سال می گذرد ۱۳۰۶ درصد  مثبت بوده است.

رشد ۱۶۰درصدی سود لپارس در شهریور نسبت به دوره مشابه

شرکت کارخانجات پارس الکتریک با نماد لپارس که نزدیک به دو دهه ست در بازار سرمایه حضور دارد در تاریخ ۲۰ مهرماه قیمت روز این سهم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است و ۳۰۰ میلیون سهم در دست سهامدار دارد و ارزش بازار  این سهم در تاریخ ۲۰ مهر ماه حدود ۵۲.۶۰۸ میلیارد ریال بوده است.

این شرکت که در بحث تولید تلویزیون های led فعالیت دارد طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ معادل ۳۸,۵۳۳ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۱۶۰% افزایش داشته است.

«لپارس» با سرمایه ثبت شده ۳۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۶ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۷۱,۵۱۰ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۶% افت داشته است.

بازدهی سهام در شش ماه نخست امسال ۴ درصد مثبت و بازدهی آن از زمان عرضه در بورس تاکنون حدود ۱۴۶۲۳ درصد  مثبت بوده است.

بازدهی منفی لخزر از ابتدای سال

شرکت پارس خزر با نماد لخزر که موضوع فعالیت این شرکت تولید لوازم خانگی است و محصولات سرمایشی گرمایشی، غذاساز و پخت و پز تولید می کند در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات بورس تهران حضور دارد. تعداد سهام منتشره این شرکت ۱۵۱میلیون ۲۰۰ سهم است وارزش بازار این سهم در روز ۲۰ مهرماه ۲۱.۸۳۱ میلیارد ریال است.

شرکت صنعتی پارس خزر طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ معادل ۱,۱۳۰,۸۱۲ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۸% افزایش داشته است. «لخزر» با سرمایه ثبت شده ۱۵۱,۲۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۶ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۵,۲۴۴,۱۳۴ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷% رشد داشته است.

 بازدهی سهام در شش ماه نخست امسال منفی ۱۵ درصد بوده است بازدهی این سهام از زمان عرضه این شرکت در بورس تاکنون حدود ۲۰۳۹۴ درصد  مثبت بوده است.

کد خبر 8503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =