کمبود نقدینگی، درد بزرگ بازار سهام

بخشی از حقوقی ها که با تاکید دولت در برخی اوراق بازارگردانی، خرید و یا فروش داشتند با توجه به کمبود نقدینگی از فرایند چرخه خرید و فروش سهام  و دیگر اوراق به غیر از بدهی خارج شده اند وهمین موضوع نیز وضعیت کنونی را به وجود اورده است.

فردین آقا بزرگی مدیرعامل سبدگردان نیکان با بیان اینکه کمبود نقدینگی در بازار سرمایه حرف اول را میزند به بیداربورس گفت: با توجه به آمار منتشر شده در ۶ ماهه ابتدای سال جاری حجم معاملات مجموعا ۲۲۸۰ همت بوده که شامل ۶۹۰ همت بورس، ۱۳۰۰ همت فرابورس، ۲۴۸ همت بورس کالا و ۴۲ همت بورس انرژی که حدود ۴۷ درصد از حجم کل معاملات در بورس ها مربوط به اوراق بدهی حدود ۱۰۸۲ همت بوه  است که این اوراق بدهی نرخ های ترجیحی و با کسر نسبت به ارزش اسمی فروخته می شود.
آقابزرگی افزود: افزایش نرخ بازده بدون ریسک به نوعی افزایش نرخ بهره اثر معکوس بر بازار سرمایه می گذارد و مهمترین عاملی است که موجب شده فضای بازار به این شکل باشد.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: پس از گذر ۷ ماه از سال کمتر از ۶ درصد شاخص کل بورس بازدهی داشته است که آن هم فضای واقعی افزایش و یا کاهش قیمت کل صنایع و سهام ها نیست، در همین ۷ ماه و نیم که گذشته شرکت هایی بوده اند که ۵۰ درصد رشد قیمتی داشته و ۵۰ درصد شرکت ها افت قیمتی داشتند اما برآیند شاخص به گونه ای ست که  وضعیت بازار را مثبت نشان میدهد.
وی با اشاره به اینکه  در روزهای آتی انتظار کاهش مداوم قیمت و شاخص کل بورس را نداریم گفت: درمجموع شرایط بازار به گونه ای ست که قیمت ها در سطح جذاب و ارزنده قرار دارند، اما بدلیل سایه سنگین فروش اوراق بدهی بخصوص نرخی که مورد معامله قرار می گیرد بازار سرمایه تحت تاثیرآن منفی شده است و امیدواریم با کمتر شدن این حجم از معاملات که اغلب حقوقی ها درگیر این فرایند بازار سازی و بازارگردانی اوراق کرده وضعیت بازار به روال عادل خود برگردد.
آقا بزرگی گفت: بخشی از حقوقی ها که با تاکید دولت در برخی اوراق بازارگردانی، خرید و یا فروش داشتند با توجه به کمبود نقدینگی از فرایند چرخه خرید و فروش سهام  و دیگر اوراق به غیر از بدهی خارج شده اند وهمین موضوع نیز وضعیت کنونی را به وجود اورده است.

کد خبر 8990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =