۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
دستکاری‌هایی که سهامداران را فراری داد

طی هفته های اخیر مجدد شاهد کاهش قیمت اکثر سهام ها و خروج نقدینگی حقیقی ها از بازار سرمایه  بوده‌ایم. کمااینکه اکثر کارشناسان عدم اعتماد و نااطمیمانی را بزرگترین چالش بازار سرمایه در روزهای اخیر می دانند و برای بازگرداندن این نااطمینانی وقت و هزینه ای بسیار باید از سوی مسئولین مربوطه صورت گیرد و یکی از وظایف سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر شفافیت بازار و برگشت این اعتماد است که در روزهای اخیرکمتر شاهد فعالیت این رکن مهم بوده‌ایم.

پناه به رمزارزها

وقتی اعتماد از میان رفته باشد و سهامداران حقیقی خرد که در یک سال اخیر وارد بازار سرمایه شدن و خاطره تلخ از این بازار بر ذهنشان مانده است به دنبال فرار از این بازار هستند و حتی برخی از آنها نیز حاضرند به بازار نقدشونده دیگر مانند رمزارزها وارد شوند اما در بازار سهام ایران باقی نمانند

بی‌اعتمادی، نقدینگی را برد

خاطرات چهارشنبه‌های بی قرار بازار سرمایه، تغییر مداوم دامنه نوسانات در کوتاه‌ مدت، بستن کدهای سهامداران حقیقی به جای حقوقی ها و بازارگردان های مختلف، رفتار سلیقه ای ناظر در بازگشایی و متوقف کردن نمادها، متوقف سازی نماد فراکابی ها در قبل ریزش ها همه اینها موجب می‌شود که اعتماد برود و سرمایه و نقدینگی به بازار برنگردد.

حمایتی که وجود ندارد

صندوق تثبیت حمایت از بازار سرمایه، سرمایه گذاری خود را در یک سال اخیر برای حمایت از این بازار افشا نمیکند و در برخی اوقات به جای حمایت از سهام به سوی خرید واحدهای صندوق با درآمد ثابت میرود. این چراها و ده ها چراهای دیگر که همیشه در ذهن سهامداران هست هیچگاه پاسخ درست و قانع کننده‌ای از سوی مدیران محترم داده نشده و همین ابهامات موجب دلسرد شدن سهامداران جدید و حتی قدیمی های بازار شده است.

دهن‌کجی سهامداران به رئیس جدید سازمان بورس

در جلسه معارفه رئیس جدید سازمان بورسی و اوراق بهادار وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه باید به کمک سازوکارهایی، هم جذابیت بازار سرمایه را حفظ و هم بهره مندی افرادی که منافع اقتصاد ملی را توأمان فراهم می کنند، تامین کرد ابراز امیدواری کرد: اهالی بازار سرمایه نوع مواجهه مدیریت جدید سازمان بورس را به وضوح احساس و از همین هفته‌ اول در جهت افزایش اعتبار و اعتماد بازار اقدام کنند. اعتماد که در این یک ماه اخیر بازنگشت هیچ  اکثر سرمایه گذاران فرار را بر قرار ترجیح دادند و بهتر است سازمان دخالت و دستکاری در بورس را کنار بگذارد و وزارت اقتصاد دخالت در بورس را و بگذارند منطق بازار خود تصمیم گیری کند.

اقتصاد شلخته مدیران پویا تر میخواهد

سلمان نصیرزاده کارشناس سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران در گفت‌وگو با بیداربورس با بیان اینکه  وظیفه سازمان بورس اوراق بهادار تنظیم و تسهیل کننده شفافیت و برطرف کننده ابهامات اطلاعاتی است، گفت:  این سازمان  باید شرایطی را برای ورود سرمایه با توسعه ابزار و فرهنگ سازی را هموار کند، همچنین تعامل مستقیم سه جانبه بین سازمان بورس، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به گونه ای باشد که تصمیماتی که گرفته میشود موجب شوک های قیمتی و اطلاعاتی در بازار سرمایه نشود.

اتفاقات به نفع دولت تنظیم می‌شود

نصیرزاده در ادامه افزود: در حال حاضر در یک اقتصاد شلخته قرار داریم که  همه رخدادهای که صورت میگیرد عمدتا  به نفع دولت تنظیم می شود و به نظر می رسد اولیت ها در حوزه کسب و کار نیست بلکه اولویت این است که چه کاری در سیستم و تصمیات سیاستگذار انجام شود تا کمبودهای بودجه ای دولت برطرف شود.

این کارشناس سرمایه‌گذاری گفت: در یکسری مقاطع همین تصمیمات موجب نوسانات شدید در بازارها می شود و بازار را از عرضه و تقاضای خود دور میکند و  تحلیل فعالین بازار سرمایه را سخت و خطاها را نسبت به شرایط طبیعی بیشتر می‌کند.

رانت بزرگ را حذف کنید

نصیرزاده  با اشاره به اینکه یکسری مشکلات بنیادی هم داریم که در شفافیت اطلاعات و رفع ابهامات تاثیرگذار است گفت: سیاست هایی که در حوزه ارز ترجیهی وجود دارد، هنوز نامشخص است که این رانت بزرگ چه زمانی برداشته شود، عدم ارسال گزارشات ماهانه دقیقا به چه فرمولی ارائه می شود و مشخص نیست داده ها چطور در صورت مالی  قرار می گیرند، نرخ خوراک پتروشیمی ها و ارقام عجیب و غریب در فروش محصولات مانند  اوره و کرک اسپرد آنها، قیمت گذاری صنعت خودرو و مداخله در بورس کالا و قیمت گذاری فولاد این موارد ابهاماتی هستند که از جیب سهامدار پرداخت می شود.

وی در پایان گفت: در این اقتصاد شلخته قطعا باید سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت خود را بیشتر کرده و موقعیتی را فراهم کند که بازار سرمایه از نوسانات شدید و غیرطبیعی به دور باشد، هرچقد بازار به یک تعادل نسبی برسد قطعا ورود سرمایه تسهیل‌تر و سرمایه‌گذاران با چشم انداز روشن و  با دید بلندمدت به بازار سرمایه ورود خواهند کرد.

کد خبر 9091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =