خنجر دولت بر پیکر بی‌جان بورس

روزنامه نگار سیاسی اقتصادی با تاکید به از دست رفتن حاصل دسترنج چندساله مردم در بازار سرمایه گفت: بیش از یک سال از زمانی که حاصل دسترنج چندساله مردم با برنامه ریزی دقیقی وارد بورس شده و سپس سقوط تاریخی اتفاق افتاد، میگذرد.

امیدکاجیان در گفت‌وگو با بیداربورس  با بیان مطلب بالا افزود: در ابتدای امسال بسیاری از مالباختگان این بازار با شعارهای تبلیغاتی سید ابراهیم رییسی مبنی بر حمایت از بازار سرمایه، اصلاح سریع وضعیت بازار، عدم تصمیمات خلق الساعه و ثبات در قوانین و مقررات، رفع معضل قیمت گذاری دستوری، حل مشکل دامنه نوسان، عدم دستوری اداره کردن بازار، عدم تبدیل شدن بورس به محل جبران کسری بودجه دولت، فعال کردن صندوق حمایت و تثبیت بازار سرمایه، انتشار موثر اوراق بهادار برای پوشش مخاطرات سهامداران خرد، کاهش نرخ مالیات شرکت ها از ۲۵ تا ۱۰ درصد، ممنوعیت نوسان‌گیری آگاهانه و غیر آگاهانه حقوقی ها و ... اندک امیدی برای باز پس گرفتن سرمایه خود آن هم بعد از بی ارزش شدن به واسطه تورم افسار گسیخته پیدا کردند اما گویی این وعده‌ها نه تنها قرار نبود رنگ واقعیت به خود ببیند بلکه بر عکس و براساس آنچه امروز به وضوح قابل رویت است تبدیل شدن حمایت به دشمنی با بازار سرمایه است.

ریزش ۵۰ درصدی سهام پس از وعده مراقبتی دولت

کاجیان با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم ادامه داد: درحقیقت درست در زمانی که بازار سهام نیاز به آرامش داشت دولت با فروش اوراق آن هم در مدتی کوتاه و بالابردن نرخ سود بین بانکی به بیش از ۲۰ درصد ضربه‌ای مهلک به سهامداران به ویژه سهامداران خرد وارد کرد. درحالیکه معاون اقتصادی دولت در مهر ماه خبر از مراقبت از سرمایه‌های مردم در بورس میداد، بسیاری از نمادها با بیش از ۵۰درصد ریزش روبه رو شده و مجموعه بازدهی یک ساله بسیاری از آنها ضرر ۶۰-۸۰ درصدی را نشان می‌دهد که این زیان سه ماهه دقیقا مربوط به زمانی است که دولت سیزدهم و تیم اقتصادی آن مستقر شده اند!

دولت در هفت ماه نخست سقف انتشار اوراق را پر کرد

این روزنامه نگار با اشاره به صحبت های وزیر اقتصاد در خصوص عدم انتشار اوراق بدهی در مهرماه، گفت: چنین اظهاراتی سبب تعجب بسیاری از کارشناسان شد چرا که همه چیز گویای رفتاری متفاوت است، چراکه بر اساس احکام بودجه در سال جاری، دولت تا رقم ۱۳۲ هزار میلیارد تومان مجاز است که اوراق قرضه منتشر و با این اقدام کسری بودجه خود را تامین کند، حال دولت در هفت ماهه نخست سال این سقف را پر کرده است.

وی در خصوص تاثیر انتشار اوراق در بازار سرمایه گفت: بر اساس داده های منتشره در سایت سازمان بورس تنها در شهریور ۱۴۰۰ حدود ۶۳ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شده در حالی که این میزان از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه تنها ۵۸ هزار میلیارد تومان بوده است!

رئیس جمهور به فکر تغییر رانندگان اقتصاد و سرمایه کشور باشد

کاجیان درخصوص آینده اقتصاد و بورس بیان کرد: اظهارات متفاوت مقامات دولت سیزدهم در حوزه های مختلف به ویژه اقتصاد چنان عجیب و مخرب است که به سختی می توان چشم‌اندازی روشن برای بهبود وضعیت بحرانی فعلی متصور بود. رئیس جمهور تا دیر نشده باید به فکر تغییر رانندگانی باشد که فرمان اقتصاد و سرمایه کشور را به آن ها سپرده است.

کد خبر 9094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =