نحوه استفاده و تبدیل حق تقدم به سهام

خانزاده به بررسی روش‌های افزایش سرمایه و همچنین نحوه استفاده و تبدیل حق تقدم به سهام پرداخت.

به گزارش بیدار بورس، کمال خانزاده در بررسی روش‌های افزایش سرمایه و همچنین نحوه استفاده و تبدیل حق تقدم به سهام گفت: هر شرکت سهامی عامی طبق قانون تجارت می تواند از روش های مختلفی افزایش سرمایه بدهد که به تناسب آن تعداد سهام شرکت افزایش پیدا می کند؛ به طوریکه در افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها سهم جایزه به سهامدار تعلق می‌گیرد. روش دیگر افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران است که در این روش سهامدار به ازای هر سهم بر مبنای قانون تجارت ۱۰۰ تومان باید واریز کند.

مدیر عامل کارگزاری ملل پویا در تشریح نحوه استفاده از حق تقدم بیان کرد: بعد از اعمال افزایش سرمایه در تاریخ مشخصی نماد حق تقدم سهم بازگشایی می شود و از روز بازگشایی نماد حق تقدم تا ۶۰ روز کاری سهامدار می‌تواند حق تقدم را فروخته یا ارزش اسمی را به حساب شرکت که در سامانه کدال اعلام می کند، واریز کند تا حق تقدم تبدیل به سهم می شود. طی این ۶۰ روز حق تقدم مثل سهام و هماهنگ با روند معاملات سهام، مورد داد و ستد قرار می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: با اتمام مهلت۶۰ روزه نماد متوقف و آخرین فهرست صاحبان حق تقدم توسط ناشر از شرکت سپرده‌گذاری دریافت می‌شود، اگر سهامداری در مهلت مقرر شده وجه را واریز نکرده باشد، در مرحله بعد حق‌تقدم‌های استفاده نشده، توسط ناشر حراج و در مهلت زمانی بین ۱۰ تا ۱۵ روز فروخته می‌شود.

خانزاده در تشریح فرآیند تبدیل حق تقدم به سهم گفت: پس از فروش همه برگه‌های حق تقدم استفاده نشده ناشر از طریق کدال گزارش مبلغ حاصل از فروش برگه‌های حق تقدم استفاده نشده را پس از کسر کارمزد اعلام و به حساب سهامداران واریز می‌کند.

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص نرخ های حق تقدم‌ها در بازار توضیح داد: در مهلت ۶۰ روزه بازگشایی نماد حق تقدم، این برگه ها با دامنه نوسان روزانه دو برابر سهم معامله می‌شوند، به طور معمول این برگه ها در بازارهای صعودی بازدهی بهتری از سهم و در بازارهای نزولی ریسک بالایی دارند.

وی در خصوص روش های پرداخت ارزش اسمی حق تقدم ها از طریق سنتی و مراجعه به بانک ها که مورد اعتراض سهامداران است نیز افزود: در سال های اخیرسپرده گذاری مرکزی به این موضوع ورود کرده و یکی از پروژه های این مجموعه که قرار است بزودی در سجام اجرایی شود فرآیند پرداخت ارزش اسمی حق تقدم ها برای تبدیل به سهام است.

خانزاده به سرمایه‌گذارانی که حق تقدم را بعد از مجمع افزایش سرمایه در اختیار دارند، تاکید کرد: سهامداران بلند مدت با نگهداری حق تقدم و تبدیل آن به سهام متضرر نمی شوند اما معمولا سهامداران کوتاه مدت و نوسان گیر اقدام به فروش حق تقدم می کنند. در مجموع نگهداری یا فروش حق ها بستگی به سیاست سهامدار دارد اما به طور معمول دوره تبدیل حق تقدم به سهم بیش از ۳ الی ۴ ماه است.

منبع: سنا
کد خبر 914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =