خشک شدن سرچشمه‌ی بازار سهام

واقعیت این است که چشمه ی نقدینگی بازار سرمایه خشک شده و بازار سرمایه به شدت با کمبود منابع نقدینگی مواجه است . خشکسالی که امروز گریبانگیر زاینده رود شده به شکلی دیگر همان خشکسالی گریبان بورس را گرفته و نقدینگی که باید در بورس جریان می داشت توسط تونل‌های  که دولت زد،  به سمت اوراق هدایت شد  و در نهایت یک زمین خشک و لم یزرع باقی گذاشت.

ندا عباسی  کارشناس  و تحلیل گر بازار سرمایه با بیان اینکه در پایان کار روز گذشته بازار سهام شاخص کل بورس  با افت ۲۷ هزار واحدی به عدد یک میلیون و ۳۶۶ هزار واحد رسید و شاخص کل هم (وزن) ۶۵۸۶ واحد منفی شد و ارزش معاملات حدود ۳۶۹۳ میلیارد تومان بود به بیداربورس  گفت:  از اخبار مهم و تاثیر گذار روز گذشته تعلیق نماد خساپا و خپارس بود که تاثیر خود را بر نمادهای هم گروه خود گذاشتند. از طرف دیگر ، سودهای بین بانکی شمشیر را برای بازار سرمایه از رو بسته و دیروز نرخ بهره های بین بانکی به ۲۱.۵ درصد رسید .

وی افزود: واقعیت این است که چشمه ی نقدینگی بازار سرمایه خشک شده و بازار سرمایه به شدت با کمبود منابع نقدینگی مواجه است . خشکسالی که امروز گریبانگیر زاینده رود شده به شکلی دیگر همان خشکسالی گریبان بورس را گرفته و نقدینگی که باید در بورس جریان می داشت توسط تونل‌های  که دولت زد،  به سمت اوراق هدایت شد  و در نهایت یک زمین خشک و لم یزرع باقی گذاشت.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: پذیره نویسی های روزهای اخیر هم تا توانست این چشمه را خشک تر کرد ،بازار در نهایت ارزندگی همچنان برای فروشندگان جذابیت ندارد و تا وقتی تقاضا و منابع نقدینگی در بازار حاصل نشود متاسفانه همچنان  باید شاهد سیر نزولی بازار سرمایه در روزهای آتی باشیم . 
عباسی به نرخ دلار اشاره کرد و گفت: روز چهارشنبه دلار از مرز ۲۹ هزار تومان نیز گذشت ولی این‌ خبر هم‌ نتوانست حال صنایع دلار محور  را خوب کند .‌  تورم در نرخ اقلام دارویی و مواد غذایی بیش از پیش در حال اوج گرفتن است ولی هیچ تحرکی در قیمت  سهام این شرکت ها دیده نمیشود .
عباسی تصریح کرد: بازار سرمایه بیش از پیش به کوره ی پول سوزی شبیه شده است  و حقوقی ها و بازارگردان ها هم‌تماشاچی این واقعه هستند .
وی گفت: پس از مدت‌ها وقفه در زمینه ادامه مذاکرات احیای برجام که در دولت گذشته نیمه‌کاره  باقی مانده بود، قرار است مذاکرات با رویکردی جدیدی دنبال شود. تجربیات ایران در سالهای گذشته نشان داده است اروپایی‌ها قادر نیستند برای رفع تحریم‌های تهران کاری انجام دهند و هرگز علیه تحریم‌های آمریکا موضع‌گیری نخواهند کرد، واشنگتن نمی‌خواهد  شروط ایران را بپذیرد، حتی در زمینه تحریم‌ها نیز بر شروط خود  اصرار می‌کنند. ایران می‌گوید ۱۷۰۰‌ تحریم باید برداشته شود و تحریم جدیدی وضع نشود، در مقابل، آمریکایی‌ها می‌گویند خیلی انعطاف خرج بدهند ۱۲۰۰ تحریم را لغو می‌کنند.
عباسی گفت: واقعیت آن است که مواضع و خواسته‌های ایران و آمریکا بسیار از یکدیگر فاصله دارند. ایران معتقد است آمریکا ممکن است بخواهد با حضور در برجام موضوعات دیگری را در راستای آن اعلام کند، چیزی که تهران آن را نخواهد پذیرفت.واشنگتن نیز از خود تمایل نشان می‌دهد، ولی بایدن برای بازگشت به برجام با چالش‌های جدی در کنگره آمریکا مواجه است، زیرا صدور حکم کاخ سفید به‌وسیله رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به برجام قطعاً با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه خواهد شد.

عباسی در پایان گفت:  باید بگوییم‌ متاسفانه حال بازار سرمایه به شدت وخیم است و اگر در راستای بهبودی این  ویترین اقتصادی کشور گامی برداشته نشود عواقب آن تا چندین سال گریبان گیر سهامداران خواهد بود،چشم امید بازار  فعلا به بازگشایی لیدرهای گروه خودرویی است که امیدوارم  در روزهای آتی، بازگشایی آنها همراه با یک جهش قیمتی مناسب اتفاق بیفتد واین امر در حرکت  کلیت بازار تاثیر گذار باشد.

کد خبر 10072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =