مشخصات نخستین استارت‌ آپ آماده عرضه اولیه ۲۵ درصدی با حضور سهامدار معروف

مشخصات نخستین استارت‌ آپ آماده عرضه اولیه ۲۵ درصدی سهام و معروف به تپسی با سرمایه ۱۱۷ میلیارد تومانی منتشر شد .

به گزارش بیدار بورس، شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از هفتم آذر با نماد "تپسی" در گروه رایانه و فعالیت های وابسته به عنوان صد و شصت و چهارمین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد تا آماده عرضه اولیه ۲۵ درصدی سهام به عموم و صندوق های سرمایه گذاری باشد.

معرفی شرکت

طبق بررسی های بورس پرس، شروع به کار تپسی به بهمن سال ۹۴ بازمی‌گردد زمانی که ۳ موسس با هدف راه اندازی یک کسب و کار جدید به ایران بازگشتند و به همراه یک گروه ۱۰ نفره از برنامه‌نویسان زبده، طراحی محصول را آغاز کردند. این کار حدود چهار ماه زمان برد و نسخه اولیه تپسی در خرداد سال ۹۵ به بازار عرضه شد. در طول این مدت سرمایه گذاری اولیه توسط موسسین انجام شد.

با توجه به جدید بودن این کسب و کار در ایران برای تعیین رشد مورد انتظار و سرمایه لازم برای رسیدن به آن تپسی با نگاه به عملکرد شرکت‌های خارجی پیشرو و مقایسه ساختار شهری تهران با شهرهای مثل بمبئی، دهلی، کراچی، قاهره، مسکو ریاض، اهداف اولیه را تعیین کرد و بر اساس آن نسبت به جذب سرمایه اقدام کرد.

بر اساس خروجی این تحلیل ها، موسسین تپسی به سرمایه‌گذاران تعهد دادند با تزریق ۷ میلیارد تومان سرمایه در طول ۱۲ ماه به ۱۰ هزار سفر روزانه برسند اما تپسی بسیار سریعتر از این مدت و تنها در عرض ۵ ماه به این هدف رسید و در دوره‌های بعدی جذب سرمایه نیز به همین ترتیب پیش از موعد به تعهدات سرمایه‌گذاران عمل کرد و به رشد فراتر از انتظار ادامه داد.

تپسی از شهر تهران آغاز به کار کرد و پس از تثبیت موقعیت در این استان به سرعت فعالیت را در ۱۳ استان ایران به همراه شهرهای تابعه گسترش داد. همچنین به منظور مدیریت بهینه شهرهای تحت پوشش در تمامی شهرها دفتر فیزیکی برپا کرد تا خدمات مطلوبی به کاربران ارائه دهد.

سرمایه و ترکیب سهامداران با حضور چهره معروف

سرمایه شرکت در بدو تاسیس یک میلیون تومان بوده که طی ۵ مرحله افزایش سرمایه از محل آورده نقدی به ۱۱۷ میلیارد تومان رسیده است. ضمناً شرکت برنامه افزایش سرمایه در دست اجرا ندارد.

این شرکت دارای ۸۳۶ نیروی انسانی، ۱.۴ میلیون نفر راننده تایید شده، ۱۷ میلیون مسافر ثبت نام شده، بیش از هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان ارزش سفر ها  در سال گذشته، ۱۳ استان تحت پوشش به همراه شهرهای تابعه، ۱۷۴ میلیارد تومان درآمد عملیاتی در سال ۹۹ است.

شرکت خورشید سان ۲۲.۶ درصد ، میلاد منشی پور کرمانی ۱۹ درصد سهام، هومن دمرچیلو ۸.۶ درصد، کارکنان تپسی ۸.۶ درصد، توسعه سرمایه گذاری سامان و پرداخت الکترونیک سامان کیش هرکدام ۸.۴ درصد، حمید مهینی ۶.۹ درصد سهام این شرکت را در اختیار دارند. همچنین

علیرضا عسگری مارانی ( از فعالان قدیمی بازار سرمایه ) و امیر عسگری مارانی با ۲‌.۱ و ۲.۵ درصد از جمله سهامداران تپسی هستند .

معرفی فعالیت و الگوی درآمدی

تپسی با ارائه یک پلتفرم اینترنتی گسترده و بهینه، سفرهای درون شهری را چه از نظر زمان و چه از نظر هزینه برای کاربران تسهیل و به صرفه کرده است. این شرکت از ظرفیت بالقوه صدها هزار خودروی شخصی و تاکسی موجود در سطح شهرها استفاده کرده و آنها را به میلیون‌ها مسافر که نیاز به جابجایی در سطح شهر دارند، متصل می کند.

نقش تپسی ایجاد ارتباط بین این دو گروه کاربران است و تلاش می‌کند ارتباط آنها را با استفاده از الگوریتم های قیمت گذاری، توزیع سفر، هوش مصنوعی و اعمال قوانین دقیق و رویه‌های پشتیبانی و امنیت سفر، بهینه کرده و شبکه قابل اعتمادی را ایجاد کند که تجربه خوشایندی از سفر با تپسی چه به عنوان مسافر و چه به عنوان راننده داشته باشند. درآمد تپسی از طریق اخذ ۱۵ درصد کمیسیون از هزینه هر سفر انجام شده، تامین می شود. طبق صورت‌های مالی، میزان کمیسیون پس از کسر مالیات بالغ بر ۱۳.۷ درصد خالص است.

انواع خدمات تپسی

تپسی کلاسیک: این خدمت مربوط به سفرهای استاندارد تپسی است. در این سفرها مسافران از طریق اپلیکیشن درخواست سفر می‌دهند و یک مسافر به یک راننده معرفی می شود.

تپسی تلفنی: تپسی تلفنی برای گروه کاربرانی طراحی شده که به گوشی‌های هوشمند دسترسی ندارند و یا توانایی لازم برای استفاده از اپلیکیشن های هوشمند را ندارند. این کاربران با تماس شماره چهار رقمی ۱۶۳۰ می تواند همانند یک خدمت کلاسیک تپسی درخواست خودرو کنند و از تمامی ویژگی های منحصر به فرد تپسی مثل قیمت پایین تر، کیفیت امنیت بالاتر استفاده کنند. کارمزد استفاده از این خدمت بصورت مبلغی ثابت به قیمت سفر اضافه می شود.

تپسی لاین: تپسی لاین یا سفر اشتراکی تپسی، امکان سفر دو تا سه مسافر که مبدا و مقصد آنها در مسیر هم است را فراهم می‌کند. مخاطب هدف این خدمت کاربران حساس قیمت است. با توجه به افزایش قابل توجه حجم درخواست ها در مناطق پرتردد شهرهای بزرگی مثل تهران خصوصاً در ساعت اوج ترافیک خدمت لاین علاوه بر جذب کاربرانی که از تپسی کلاسیک استفاده نمی‌کردند موجب کارایی بالاتر رانندگان و خودروها می‌شود.

با استفاده از تپسی لاین هزینه مسافران بین ۲۰ تا ۵۰ درصد نسبت به تپسی کلاسیک کاهش یافته و درآمد رانندگان هم تا ۴۰ درصد افزایش می یابد. بهره وری خودروها افزایش یافته و نهایتا منجر به کاهش ترافیک شهری می شود. پیش بینی می شود با توسعه بیشتر این محصول مسافرانی که هنوز از تاکسی های خطی استفاده می کنند از تپسی لاین به عنوان خدمت جایگزین استفاده کنند و قسمت عمده ای از سفرهای کلانشهرها توسط تپسی لاین انجام شود.

موتوپیک و اتوپیک: خدمت پیک تپسی برای نیازهای مختلف کاربران طراحی و پیاده سازی شده است. با استفاده از خدمت موتوپیک بسته و مرسولات کاربران با موتور به مقصد ارسال میشود. این سرویس مناسب زمانی است که ارسال سریع مرسوله مدنظر است. خدمت اتوپیک برای ارسال بسته ها با خودرو است برای زمانی مناسب است که بسته ها با موضوع قابل ارسال نیستند و در حین جابجایی نیاز به مراقبت بیشتری دارند. در سرویس های پیک امکان رصد لحظه به لحظه موقعیت مکانی مرسوله تا زمان رسیدن به مقصد فراهم است.

همیار تپسی: سرویس همیار، خرید های کاربران را برای آنها انجام داده و در محل مورد نظر تحویل می‌دهد. این خدمت با هدف کاهش رفت و آمد غیر ضروری در شرایط کرونا و سهولت خرید از فروشگاه و داروخانه ها طراحی شده و از بهار ۹۹ آغاز به کار کرد. در این خدمت کاربران، فروشگاه یا داروخانه مد نظر را به عنوان مبدا مشخص کرده و فهرست خرید را داخل اپ وارد می‌کنند و سفیران تپسی خرید آنها را انجام می‌دهد و آنها تحویل می دهند.

هم خط ( مینی بوس آنلاین): سرویس هم خط با هدف ارائه راه‌حل تردد ارزان قیمت در مسیرهای اصلی شهر در شرایطی که حمل و نقل عمومی برای بخشی از کاربران خطر انتقال بیماری را به همراه داشت به بازار عرضه شد. در این خدمت کاربران بعد از انتخاب مسیر سفر، اقدام به خرید بلیط و رزرو صندلی کرد و در زمان مقرر مبلغ حرکت حاضر می شوند. این سرویس اقتصادی با هزینه بسیار کمی کاربران را سریع‌تر و راحت‌تر از حمل و نقل عمومی به مقصد می رساند.

اطلاعات فروش تپسی

تپسی در مقایسه با سایر کسب و کار های اینترنتی ایرانی رشد بسیار سریع تری داشته است. تپسی از نظر درآمدی در میان بزرگترین شرکت های اینترنتی ایران است اما از همه این شرکت عمر کمتری دارد.

بلافاصله پس از تاسیس، تپسی با سرعت بسیار بالایی شروع به رشد کرد و شیوه رشد این شرکت همچنان افزایشی است. به نحوی که در طول سال‌ های فعالیت بطور متوسط سالانه ۲۲۴ درصدی روند صعودی را طی کرده و در سال ۹۸ نسبت به سال قبل آن ۲۶۰ درصد رشد را تجربه کرده است.

تپسی دو سال پس از اسنپ به عنوان اولین تاکسی اینترنتی ایران آغاز به کار کرد. با رشد سریع تپسی در همان ۱۰ ماه ابتدایی، تلاطم در بازار ایجاد شد و با پویاتر شدن رقابت، کاربران بیشتری به استفاده از تاکسی اینترنتی روی آوردند. ورود تپسی به عنوان یک رقیب قدرتمند موجب شکوفایی تاکسی اینترنتی در ایران شد و این بازار را گسترش داد.

از اواخر سال ۹۸ با شروع همه‌گیری کرونا، میزان حمل و نقل کاهش یافت و این منجر به کاهش سرعت شدید رشد عملیاتی تپسی شد. در این مدت اقدامات لازم برای ساخت بستر مناسب رشد سریعتر پس از پایان این همه گیری انجام می گیرد.

دارایی های اصلی تپسی از ایجاد تا بهره برداری

۱. نرم افزار: نرم افزار هسته اصلی خدمات رسانی به کاربر نهایی است. این دارایی ارزنده که در تپسی از ابتدا و تماماً بصورت بومی و توسط متخصصین داخلی طراحی و توسعه داده شده و به مثابه قلب تپنده شرکت است که نه تنها به دلیل وجود آن خدمت رسانی و تولید ثروت ممکن نیست بلکه یکی از مهم‌ترین منابع ایجاد ارزش برای کاربران است.

نرم‌افزار با گذشت زمان در نتیجه توسعه بیشتر و تجمع داده ها بلوغ یافته و ارزش آن بیشتر می شود. چرا که نه تنها با توسعه و بلوغ بیشتر کیفیت خدمت رسانی به کاربران نهایی را افزایش می دهد بلکه از طریق اتوماسیون، نیاز به نیروی انسانی را کاهش می‌دهد که منجر به کاهش هزینه و افزایش سود شرکت می شود.

۲. شبکه رانندگان و مسافران: شبکه رانندگان و مسافران از دارایی های تپسی است. تپسی با استفاده از رهنمودهای کمیته فنی سازمان حسابرسی و با استناد به استاندارد IFRS15 ، مخارج ساخت شبکه را تحت سرفصل مخارج انتقالی در دارایی های غیر جاری ثبت کرده است.

با توسعه هرچه بیشتر شبکه رانندگان و مسافران نه تنها درآمدزایی شرکت افزایش می‌یابد بلکه موقعیت شرکت در بازار نیز تثبیت خواهد شد. توسعه شبکه کاربران دسترسی به عنوان دارای اصلی این شرکت در سه مرحله ایجاد بازار، توسعه بازار و تثبیت بازار انجام گرفته است. در هر کدام از این مراحل ظرفیت اسمی شبکه به مرور افزایش می یابد تا در نهایت به نقطه بهینه صرفه مقیاس برسد.

صورت سود و زیان تاریخی تپسی

اطلاعات مربوط به تعهدات و بدهی‌ها

برنامه های آتی

چشم انداز تپسی تبدیل شدن به یکی از چند هلدینگ بزرگ فناوری است. به بیان دیگر چهار محور برند قوی، زیرساخت و دانش عملیاتی، نرم افزار بلوغ یافته و شبکه وسیع رانندگان و مسافران ظرفیت‌های این شرکت هستند که تپسی در موقعیت ویژه قرار داده است. با چنین ظرفیتی تپسی علاوه بر تمرکز و رشد هسته اصلی کسب و کار ( جابجایی درون شهری مسافر) بطور بالقوه می تواند از سایر کسب و کارهای مرتبط به سرعت به موفقیت دست یابد و سرعت رشد را تسریع کند.

کد خبر 10450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =