ریسک تصمیمات بانک مرکزی بر بازار سهام

یک کارشناس بازارسرمایه گفت: نمی‌توان رفتارهای اشتباه مکرر بانک مرکزی در سالهای اخیر را از نظر دور داشت، افزایش نرخ سود سپرده، اوراق و همچنین نرخ سود بین بانکی که اگرچه با هدف کنترل تورم انجام می‌شود اما در نهایت همیشه به رشد نقدینگی و خلق پول و افزایش تورم می‌شود، دور تسلسل باطلی که ظاهراً روسای بانک مرکزی فرمول دیگری برای آن ندارند و از نقش بازار مالی در کنترل تورم غافلند.

علی حیدری کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام همچنان روند نزول فرسایشی خود را ادامه می‌دهد به بیداربورس گفت: در حالی که بیشتر سهامداران خرد بدلیل خستگی ناشی از زیان های سنگین و از دست دادن بخش عمده ای از سرمایه ی خود چاره‌ای جز فروختن را پیش روی خود نمی بینند، اگرچه در این بین رفتارهای بانک مرکزی و وزارت اقتصاد که به نوعی تکرار رفتارهای دولت گذشته می‌باشد سهامداران را خسته تر می کند و به ناچار فرار را بر قرار ترجیح می دهند.
وی افزود: در بازار روز سه شنبه گروه های خودرو و قطعات و بانکی ها پیشرو نزول بازار بودند اما در عین حال ناظر بازار با شاخص سازی بر روی سهام های بزرگ و شاخص ساز از نزول زیاد شاخص کل جلوگیری می کند، اگرچه عده‌ای معتقدند که سهام های شاخص ساز عمدتا به علت ارزندگی بالا توجه بسیاری از حقوقی ها را در قیمت های فعلی به خود جلب کرده است و با افزایش تقاضای این حقوقی ها این سهم ها دچار منفی سنگین نمی شوند.
این تحلیل گر بازار سرمایه گفت: اما سوال مهمی که ذهن همه فعالان این بازار را به خود مشغول کرده است این است؛ که اگر بازار ارزنده است چرا همچنان به نزول خود ادامه دهد می دهد، در حالی که در همه بازارهای موازی و حتی بازار کالاهای مصرفی و اساسی نیز تورم سنگین و افزایش قیمت های پی در پی را به صورت هر روزه شاهد هستیم!؟ رفتاری که علت آن را باید در انتظارات برخی از مردم از آینده نرخ دلار و احتمال کاهش آن یافت، اما این در حالی است که نرخ تئوریک دلار ارقام پایین تر از قیمت‌های فعلی را برنمی‌تابد و هر گونه کاهش نرخ دلار منجر به خروج سرمایه از کشور و تقاضای سنگین برای دلار می شود.
حیدری تصریح کرد: اما موضوع مهمتری که کمتر به آن توجه می شود تغییر اخیر در راس مدیریت بازار فرابورس است، جایی که هامونی، مدیری که سالها بر صندلی ریاست فرابورس تکیه داشته است به یکباره جای خود را به فرد دیگر می‌دهد و موضوع مغفول اصلی، تغییر ایشان و مأموریت آتی ایشان است، ماموریتی که به طور ضمنی "تشکیل بازار متشکل ارزی" عنوان شده است و به علت عجله ای که برای ایجاد آن بوده است هیئت مدیره فرابورس مجبور به انتخاب مدیر جایگزین برای یک ماه و به عنوان سرپرست فرابورس می شوند و امیر هامونی باید به سرعت مشغول تشکیل بازار متشکل ارزی شود.
وی گفت: شاید تشکیل بازار متشکل ارزی مقدمه ای برای تک نرخی شدن ارز در اقتصاد ایران باشد... تحول بزرگی که می‌تواند منجر به حذف برخی از رانت ها و "پیش بینی پذیر شدن اقتصاد" بنگاه‌ها و کشور شود. اتفاقی که می تواند سبب حذف چند نرخی بودن ارز و ارز ترجیحی و نیمایی شود و مهم تر اینکه تاثیر مثبتی در سودآوری بسیاری از شرکت‌های بورسی و فرابورسی خواهد شد.
 حیدری افزود: با این حال نمی‌توان رفتارهای اشتباه مکرر بانک مرکزی در سالهای اخیر را از نظر دور داشت، افزایش نرخ سود سپرده، اوراق و همچنین نرخ سود بین بانکی که اگرچه با هدف کنترل تورم انجام می‌شود اما در نهایت همیشه به رشد نقدینگی و خلق پول و افزایش تورم می‌شود، دور تسلسل باطلی که ظاهراً روسای بانک مرکزی فرمول دیگری برای آن ندارند و از نقش بازار مالی در کنترل تورم غافلند.
این کارشناس بازار عنوان کرد: این در حالی است که در اقتصادهای دنیا راه‌حل بلندمدت و قطعی برای کنترل تورم کاهش آرام و تدریجی نرخ سود بانکی و نرخ بهره می باشد، به طوری که نرخ سود اوراق های منتشر شده در بازار را به تدریج  کاهش می‌دهند و بدین طریق بدهی دولت نیز در بلند مدت کاهش یابد، اما گویا بانک مرکزی ما فرمول های دیگری در آستین دارد که هیچ وقت نمی تواند به نتیجه برساند...
وی گفت: در حالی که رئیس بانک مرکزی فعلی که خود ده سال بر مسند ریاست سازمان بورس بوده است و انتظار می رفت از ابزارهای مالی و نقش بازار مالی در کنترل تورم بهره بیشتری ببرد، اما ظاهراً داستان  دیگ جوشان و سر سگ است...
حیدری با بیان اینکه بنابراین تا زمانی که برنامه بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره ادامه داشته باشد بازار سهام روند فرسایشی خود را ادامه می‌دهد. 
وی گفت: اگرچه این افزایش نرخ بهره در ماه های نه چندان دور آینده منجر به تورم سنگین  و انتقال نقدینگی های ایجاد شده به بازارهای دیگر و ادامه سیل تورم در اقتصاد خواهد شد،بنابراین با وجود پایداری چنین فاکتورهایی انتظار رشد برای بازار سرمایه در روزهای آینده نخواهیم داشت

کد خبر 10503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =