کاهش اثرپذیری ریسک‌های سیستماتیک بر بازار از مسیر صندوق تثبیت

کاهش تأثیرپذیری بازار سرمایه از ریسک‌های سیستماتیک، از جمله اهداف تأسیس صندوق تثبیت بازار است؛ با تحقق یافتن وعده‌ها در خصوص تزریق منابع به این صندوق، ابعاد صندوق تثبیت بازار به اندازه‌ای خواهد شد که می‌تواند مقاومت لازم را در زمان بروز ریسک‌های سیستماتیک و کاهش قابل توجه ارزش سهام شرکت‌ها یا افزایش نامتعارف قیمت آنها داشته باشد.

به گزارش بیداربورس عضو هیأت مدیره آرمان آتی با اشاره به اهداف شکل‌گیری صندوق تثبیت اظهار کرد: هدف از تأسیس این صندوق، حمایت از سرمایه‌گذاران خرد به ویژه در مواجهه با ریسک‌های سیستماتیک جدی برای بازار سرمایه بوده است. کمک به افزایش نقدشوندگی در بازار سرمایه و ایجاد بستر لازم برای توسعه بازار سرمایه از طریق رونق بخشیدن به معاملات در این بازار از دیگر اهداف این ابزار است.

علی اسلامی بیدگلی ادامه داد: بنابراین، با توجه به اهدافی که برای این صندوق ترسیم شده، تصمیم گرفته شد با وضع قوانینی و اخذ مصوبات لازم از نهادهایی همچون مجلس شورای اسلامی، صندوق تثبیت تأسیس شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پس از تأسیس صندوق تثبیت، تصور فعالان بازار بر این بود که این صندوق کارایی لازم برای رسیدن به اهداف خود را ندارد. زیرا این صندوق در زمان لازم، منابع کافی برای رسیدن به اهداف خود را در اختیار نخواهد داشت.

او با اشاره به اینکه با افزایش دارایی صندوق تثبیت، کارایی این صندوق نیز افزایش می‌یابد، ابراز کرد: اکنون خوشبختانه با تزریق بخشی از منابع از طریق صندوق توسعه ملی و موضوع جدیدی که به تصویب رسیده که بر اساس آن، مالیات کسب شده ناشی از معاملات به عنوان منابع صندوق تثبیت در اختیار این صندوق قرار گیرد، امیدواری به افزایش نقش و کارایی این صندوق در کاهش ریسک‌های سیستماتیک افزایش پیدا کرده است.

بازارگردانی؛ کارکرد موثر صندوق تثبیت

عضو هیأت مدیره آرمان آتی با مدنظر قرار دادن کارکردهای صندوق تثبیت، تصریح کرد: افزایش قدرت نقدشوندگی در بازار سرمایه، یکی از دغدغه‌های فعالان این بازار است. یکی از اهداف این صندوق نیز کاهش تأثیرپذیری بازار از ریسک‌های سیستماتیک است، بنابراین، یکی از کارکردهایی که می‌توان از این صندوق انتظار داشت، مشارکت موثر این صندوق در فعالیت بازارگردانی است.

او افزود: برای نمونه، این صندوق می‌تواند از بازارگردانی صندوق پالایشی و صندوق دارا یکم آغاز به فعالیت کند و سپس توسعه یابد و به سایر نمادها تسری پیدا کند. بنابراین، این صندوق از طریق کارکرد بازارگردانی می‌تواند نقش موثری در افزایش نقدشوندگی و کاهش ریسک‌های سیستماتیک داشته باشد.

به گفته اسلامی بیدگلی، از آنجا که دو صندوق یاد شده بازارگردان نداشته، بر بازار سرمایه اثر منفی گذاشتند. مرسوم است برای ETF ها، بازارگردان لحاظ شود اما برای این دو صندوق با ابعاد بزرگ بازارگردانی تعیین نشد که این موضوع، عملاً به بازار سرمایه صدمه زد. این خلاء می‌تواند از طریق صندوق تثبیت بازار پر شود و به افزایش اعتماد عمومی سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه وجود مکانیزم بازارگردانی در بازار سرمایه را یکی از پیش‌نیازهای نزدیک شدن بازار به مرز کارایی برشمرد و گفت: متأسفانه طی سال‌های گذشته مکانیزم‌های درستی برای بازارگردانی سهام وجود نداشته است و بازارگردان‌های قدرتمندی نیز در بازار حضور نداشته‌اندکه از توان و پتانسیل مالی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند در مقابل حفظ ارزش سرمایه مردم در برابر بروز ریسک‌های سیستماتیک حمایت‌های لازم را انجام دهند.

عضو هیأت مدیره آرمان آتی خاطر نشان کرد: ابعاد صندوق تثبیت بازار به اندازه‌ای است که می‌تواند مقاومت لازم را در زمان بروز ریسک‌های سیستماتیک و کاهش قابل توجه ارزش سهام شرکت‌ها یا افزایش نامتعارف قیمت آنها داشته باشد.

کد خبر 10937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =