دلایل اصلی دولت برای کاهش عرضه اوراق سال آینده در بورس

کارشناس اقتصادی با اشاره به پیش بینی نفت ۱۰۰ دلاری سال آینده، دلایل اصلی دولت در کاهش انتشار اوراق در بورس را اعلام کرد.

به گزارش بیداربورس، کامران ندری با اشاره به اینکه بودجه ۱۴۰۱ کاملا انقباضی بسته شده به ایلنا گفت: انتشار حدود ۱۰۹ هزار میلیارد تومان اوراق پیش بینی شده که حدود یک سیزدهم بودجه را شامل می‌شود و ۱۰ هزار میلیارد تومان به بازپس دهی اصل و سود اوراق سررسید و حدود ۸ هزار میلیارد تومان به اوراق شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد.

وی افزود: هدف دولت، حمایت از بورس است. چرا که فروش اوراق بدون افزایش نرخ بهره امکان پذیر نیست. افزایش نرخ سود باعث می‌شود سهامدارانی که دل خوشی از بازار سرمایه ندارند و منتظر دارایی جایگزین هستند به این سمت حرکت کنند. لذا افزایش نرخ‌های بهره باعث می شود وضعیت بازار سرمایه از گذشته بدتر شود. به همین دلیل دولت اقبالی به فروش اوراق نشان نداده است.

این کارشناس ادامه داد: دلیل دوم این است که دولت احتمال می‌دهد سال آینده درآمدهای نفتی بیشتری کسب کند. هر چند تحریم‌ها رفع نشده اما احتمال می‌دهد مذاکرات تا حدی پیش رفت داشته باشد. استشمام بوی درآمدهای نفتی باعث می‌شود دولت‌ها برای تامین درآمدهای مالی به شیوه های قبلی برگردند. قبل از تحریم‌ها، اوراقی به فروش نمی‌رفت و منابع از طریق فروش درآمدهای نفتی تامین می‌شد.

ندری گفت : البته در لایحه بودجه ۱۴۰۱ میزان فروش نفت منطقی و واقع بینانه تعیین شده اما پیش‌بینی هایی هم از افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار در سال آینده وجود دارد که فروش اوراق را کم رنگ‌تر کرده اما اقدام درستی نیست. چرا که در تمام دنیا کسری بودجه را با اوراق پوشش می‌دهند. البته این اقدام در ایران کار اسانی نیست. چون زیرساخت‌های آن در اقتصاد وجود ندارد.

وی افزود: مسئله نرخ بهره در اقتصاد ایران، پیشینه تاریخی داشته و تحت فشار تولیدکنندگان نرخ بهره واقعی پایین نگه داشته‌ می شود که به نفع  نفع تولید کنندگان بوده اما تورم هم ایجاد کرده است. اگر درآمد نفتی وجود نداشته باشد، پایین بودن نرخ بهره آثار تورمی خواهد داشت اما از طریق واردات بخشی از این آثار تورمی را می‌توان پوشش داد.

کد خبر 11179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =