موافقت دولت با افزایش قیمت سیمان بر اساس الگویی جدید

رئیس هیات مدیره سیمان داراب با اشاره به آخرین نشست فعالان صنعت سیمان با وزیر صمت گفت: وزیر صمت با تدوین فرمولی برای تعیین قیمت سیمان موافقت کرده و قرار است که انجمن صنفی با توجه به نهاده ها و عوامل اثرگذار بر قیمت تمام شده تولید، الگویی برای افزایش قیمت به وزارت صمت ارائه دهد؛ امیدواریم با این روند قیمت سیمان افزایش یافته و به قیمت واقعی برسد.

به گزارش بیدار بورس، اکبر مجیدپور در خصوص هزینه های قیمت سیمان،  قیمت پاکت سیمان را مورد اشاره قرار داد و گفت: قیمت پاکت سیمان ارتباط مستقیمی با افزایش قیمت مواد پتروشیمی در بورس کالا دارد. به همین خاطر است که با افزایش قیمت مواد پتروشیمی در بورس کالا، لازم است که قیمت سیمان نیز افزایش یابد.

وی افزود: بنابراین لازم است که دست تولیدکنندگان صنایع سیمان باز باشد تا بر اساس افزایش قیمت پاکت سیمان، بتوانند نرخ های خود را افزایش دهند.

قیمت سیمان تحت شعاع تصمیم های دولتمردان

رئیس هیات مدیره سیمان داراب با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری در صنعت سیمان، روال عادی دولتمردان شده است، توضیح داد: متاسفانه دولتمردان چه در زمان مازاد عرضه، چه در زمان مازاد تقاضا و حتی در زمان تعادل عرضه و تقاضا اقدام به تعیین قیمت برای صنعت سیمان می‌کنند.

مجیدپور با اشاره به نشست فعالان صنعت سیمان در هفته‌های اخیر با مسئولان و وزیر صمت، اظهار داشت: آنچه که در این نشست مظرح شد مربوط به افزایش هزینه های تولید سیمان بود مبنی بر اینکه این هزینه ها تا چه میزان این صنعت را به سمت فرسودگی کشانده است و از سوی دیگر، قیمت گذاری دستوری نیز باعث شده تا قیمت سیمان با واقعیت تفاوت زیادی داشته باشد.

وی تاکید کرد: قیمت سیمان همیشه تحت شعاع تصمیمات دولت بوده است.

تولید سیمان در صورت افزایش نیافتن قیمت متوقف می شود

رئیس هیات مدیره سیمان داراب با پیش بینی توقف تولید سیمان در صورت عدم تحقق افزایش قیمت سیمان، افزایش قیمت قطعات یدکی، مواد نسوز، آجر، هزینه های  حمل و نقل، مواد معدنی و … را مورد اشاره قرار داد و گفت: در صورتی که افزایش قیمت سیمان انجام نشود، کارخانه های تولیدی سیمان دیگر قادر به ادامه کار خود نخواهند بود.

مجید پور افزود: استاندارد نسبت قیمت سیمان به آهن  ۱ به ۷ است، در حالی که اکنون در کشور، این نسبت ۱ به ۳۰  است. با ادامه این روند کارخانه های تولیدی تعطیل می‌شوند؛ کما اینکه تاکنون برخی از کارخانه ها تعطیل شده اند.

وی افزود: متاسفانه دولت در ارتباط با صنعت سیمان همیشه ظالمانه عمل کرده است.

افزایش قیمت مصرف کننده با وجود دلالان

رئیس هیات مدیره سیمان داراب با اشاره به نشست فعالان صنعت فولاد با وزیر صمت گفت: خوشبختانه وزیر صمت با تدوین فرمولی برای تعیین قیمت سیمان موافقت کرده و قرار است که انجمن صنفی با توجه به نهاده ها و عوامل اثرگذار بر قیمت تمام شده تولید، الگویی برای افزایش قیمت به وزارت صمت ارائه دهد؛ امیدواریم با این روند قیمت سیمان افزایش یافته و به قیمت واقعی برسد.

مجیدپور درباره تاثیر دلالان بر قیمت تمام شده تولید ادامه داد: در حال حاضر قیمت یک پاکت سیمان دم کارخانه، ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است. قیمت این سیمان  تا به دست مصرف کننده برسد، به ۷۰ هزار تومان افزایش می یابد. مابه تفاوت این قیمت ها، هزینه های حمل و نقل و دلالی است.

وی تاثیر افزایش قیمت سیمان در ساخت مسکن را نیز مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: نکته قابل توجه اینجاست که در ساخت یک ساختمان در هر متر مربع ۲ الی ۳ پاکت سیمان استفاده می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت تاثیر افزایش قیمت سیمان در ساخت یک ساختمان ۲ الی ۳ درصد است.

عرضه سیمان از تقاضا بیشتر است

رئیس هیات مدیره سیمان داراب با تاکید بر حذف دلالی در صنعت سیمان گفت: در صورتی که قیمت ها آزاد شود، کارخانه های تولیدی سیمان می توانند سیمان را در محل به مصرف کننده واقعی تحویل دهند. این امر منجر به حذف دلالان نه تنها در صنعت فولاد بلکه در همه صنایع کشور می شود.

مجید پور درباره میزان تولید سیمان در کشور گفت: در حال حاضر عرضه سیمان بیشتر از تقاضا است و کمبودی در این خصوص وجود ندارد. در سال جاری حدود ۱۸ درصد مصرف سیمان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است؛ با این حال ۳۰ میلیون تن ظرفیت خالی تولید وجود دارد و عرضه سیمان نسبت به تقاضا ۲۰ میلیون بیشتر از تقاضا است.

وی افزود: با وجود چنین آماری جای هیچ گونه بازار سیاه وجود ندارد اما کنترل قیمت سیمان از سوی دولت، دست دلال ها در این صنعت افزایش یافته است. براین اساس دولت باید صنعت سیمان را آزاد کند.

کد خبر 1126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =