ابهام مالیاتی معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا رفع شد

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا از موافقت سازمان مالیاتی با سازوکار اجرایی رفع ابهامات مالیاتی سرمایه گذاران در ابزار گواهی سپرده کالایی خبر داد.

به گزارش بیدار بورس، علیرضا ناصرپور با بیان اینکه موافقت سازمان مالیاتی با سازوکار اجرایی رفع ابهامات مالیاتی سرمایه گذاران در ابزار گواهی سپرده کالایی با حمایت و پیگیری های مجدانه سازمان بورس، وزارت اقتصاد و همکاری سازمان مالیاتی اجرایی شد، گفت: ابزار گواهی سپرده کالایی مشمول معافیت ها در قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی می شود اما ساز و کار اجرایی انتقال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در این ابزار یکی از ابهامات بوده است.

وی افزود: در واقع فروشنده ای که کالایی را تبدیل به گواهی سپرده کرده و آن را به فروش می رساند، مالیات بر ارزش افزوده را از خریدار دریافت می کند. با توجه به اینکه بعد از اولین معامله، کالای مربوطه تبدیل به گواهی سپرده کالایی می شود این مسئله که چطور این اعتبار مالیاتی ایجاد شده به نفر آخر یعنی تحویل گیرنده کالا منتقل شود، موضوع بحث بود که با مساعدت سازمان مالیاتی، سازوکار اجرایی در نحوه انتقال این اعتبار مالیاتی و تکالیف هر یک از سرمایه گذاران در این فرایند تبیین و لذا یکی از موانع اصلی توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی مرتفع شد.

این مقام مسئول ادامه داد: از این پس امکان انجام معاملات گواهی سپرده کالایی و معاملات ثانویه در بورس کالا بر روی کالاهایی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیز هستند بدون ابهام صورت می گیرد. با این سازوکار ابهامات موجود بر روی نحوه انتقال اعتبار مالیاتی این معاملات مرتفع می شود و تنها باید در انتظار ابلاغ بخشنامه سازمان مالیاتی بود که حاوی جزئیات این موضوع باشد.

ناصرپور تاکید کرد: با این تصمیم یکی از موانع اصلی بر سر راه توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی رفع خواهد شد چراکه تا پیش از این تنها کالاهایی نظیر محصولات کشاورزی که معاف از مالیات بودند، قابلیت استفاده از این ابزار بورس کالا را داشتند اما از این پس معاملات گواهی سپرده کالایی برای سایر کالاها نیز مقدور خواهد بود. بنابراین بورس کالا از این پس با همکاری فعالان سایر حوزه ها مانند صنعتی و معدنی یا پتروشیمی و فرآورده های نفتی قادر خواهد بود در بحث گواهی سپرده کالایی و معاملات مشتقه این کالاها و به تبع آن صندوق های سرمایه گذاری کالایی ورود کند که این پیشرفت بزرگی محسوب می شود.

کد خبر 1129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =