شستا، امتحانی بزرگ برای دولت و مدیریت بازار

انچه که در بازار روز گذشته بیش از پیش جلب توجه می کرد مثبت بودن شاخص کل هم وزن بوده است که نشان از توجه بازار به سهام های کوچک است.

 علی حیدری کارشناس بازار سرمایه  با اشاره به معاملات روز گذشته در بازار به بیداربورس گفت: در بازار سهام روز گذشته سه شنبه ۷ دی ماه ۱۳۱ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی صورت گرفت و ارزش معاملات خرد با کاهش ۱۳ درصدی نسبت به روز دوشنبه به ۳.۲ هزارمیلیارد رسیده است.

وی افزود: همچنین شاخص کل بورس در این روز پس از افت اندک ۴۲۹واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۳۹۹هزار واحدی قرارگرفت و شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۱۹۷۶ واحدی (۰.۵درصد) به رقم ۳۶۷ هزار ۳۶۱ واحد رسید.

حیدری تصریح کرد: انچه که در بازار روز گذشته بیش از پیش جلب توجه می کرد مثبت بودن شاخص کل هم وزن بوده است که نشان از توجه بازار به سهام های کوچک است و همچنین بازار فروشنده قابل توجهی ندارد و از سوی دیگر هم اعتماد خریداران برای خرید در بازار هم به نوعی برنگشته تا بتوانند با اعتماد به بازار دست به خرید و سرمایه گذاری بزنند. این موضوع هم میتواند مثبت باشد و هم منفی...مثبت از این جهت که بازار تقریبا کف روانی خود را شناخته است و فروشندگان حاضر نیستند در قیمت های پایین تر از قیمت فعلی سهام خود را عرضه کنند و منفی هم به لحاظ اینکه اعتماد خریدار هنوز برای خربد برنگشته و منتظر یک محرک خاص برای شکل گیری یک روند صعودی مطمعن هستند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: با توجه به اخبار مثبت هفته گذشته در خصوص توقف نمادها و تاکید بر عدم بستن کدهای معاملاتی در فرابورس و اینکه انتشار صورت مالی ۹ ماهه شرکت ها را نیز در پیش داریم و برخی گزارشات نیز هم اکنون منتشر شده اند، به نظر میرسد احتمال ادامه روند صعودی شکل گرفته را در روزهای آتی نیز شاهد باشیم و به تدریج اعتماد در بین سهامداران و فعالان زنده شود.

وی در پایان گفت: در بازار امروز چهارشنبه نیز متوقف شدن نماد شستا یکی از اتفاقات پررنگ خواهد بود. شستا جهت مجمع فوق العاده افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بسته خواهد شد، افزایش سرمایه جذابی که می تواند برای بسیاری از سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی فرصت بسیار مناسب باشد و در عین حال امتحانی بزرگ برای مدیریت بازار که در روزهای اخیر شعار کاهش زمان فرآیند افزایش سرمایه را سر دادند. آیا برای بزرگترین شرکت دولتی کشور این مدت زمان(کلیه فرآیند اعم از ثبت و سپرده شدن و قابلیت فروش سهام جدید...) می تواند به کمتر از دو هفته کاهش یابد؟ اتفاقی که در صورت عملی شدن می تواند فرآیند تامین مالی در بازار سرمایه را جذاب تر کند.

کد خبر 11362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =