هفته کم افت و خیز در بازار سهام

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه بعد از رکود سنگین و افت زیاد قیمت ها در آذرماه، روز پایانی آذرماه و روزهای آغازین دیماه را با افزایش شاخص کل و اقبال سرمایه گذاران سپری کرد، گفت: روزهای ابتدایی هفته گذشته شاهد افزایش قیمت ها و نیز افزایش ارزش معاملات خرد سهام بودیم. در این هفته شاخص کل بورس به بالای ۱، ۴۰۰، ۰۰۰ واحد و ارزش معاملات خرد روزانه به رقمی در حدود ۴ هزارمیلیارد تومان رسید. این درحالی است که در آذرماه شاخص کل، اعدادی کمتر از ۱، ۳۰۰، ۰۰۰ واحد و ارزش معاملات، ارقامی در حدود ۲هزارمیلیارد تومان را تجربه کرد.

مهدی علی حسینی در گفت‌وگو با بیداربورس افزود: این بهبود شرایط بازار را می توان به افزایش قیمت ارز و ارزنده تر شدن سهام موجود در بازار نسبت داد. افزایش قیمت ارز و کاهش قیمت سهام موجب کاهش نسبت P/E سهام شرکت های بورسی گردیده است.  
علی حسینی در ادامه گفت: علاوه براین موضوع، اتفاقاتی چون رفع ابهامات لایحه بودجه دولت، مصوبه ۱۰ بندی دولت در مورد بازار سرمایه، افزایش قیمت خودروهای داخلی، حذف ارز ۴، ۲۰۰ تومانی، محرک های سبز شدن بورس بودند. صنعت خودرو و صنعت بانک، صنایع پیشرو  هفته گذشته بودند. افزایش قیمت خودرهای داخلی محرک اصلی صنعت خودرو و احتساب نود درصد نرخ ارز نیمایی برای نرخ تسعیر بانک ها محرک اصلی صنعت بانک برای رشد  هفته قبل بود.  
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: رشد اخیر بازار سرمایه تحت تأثیر عوامل بنیادی که سودآوری شرکت ها را تحت تأثیر قرار می دهد بود. در هفته گذشته علیرغم تمامی عوامل بنیادینی که به نفع بازار سرمایه بود، شاهد متعادل شدن بازار در اواسط هفته بودیم. این نشان دهنده این است که همچنان عوامل مذکور در سایه ابهامات موجود در بازار قرار دارند.
وی به  مهمترین ابهام  این روزهای اقتصاد کشورمان و به تبع آن بازار سرمایه را در بر گرفته است اشاره کرد و گفت: مهمترین این ابهامات مذاکرات احیای برجام است. ، بازار انتظار دارد که با به نتیجه رسیدن مذاکرات، قیمت ارز کاهش پیدا کند. این چشم انداز موجب احتیاط از سوی خریدان می گردد. به همین دلیل است که با وجود عوامل بنیادینی که قویا به نفع سودآوری شرکت­های بورسی است، همچنان شاهد احتیاط خریداران و متعادل شدن خرید و فروش ها پس از چند روزِ صعودی هستیم.
علی حسینی در پایان گفت: به  نظر می رسد در هفته پیش رو نیز ابهامات موجود بر بازار سرمایه اثرگذار باشد و شاهد رشد چندانی در بازار نباشیم. البته با توجه به عوامل بنیادی مثبت و ارزنده بودن سهام شرکت ها، افت چندانی هم نمی توان متصور بود. بنابراین پیش بینی می­شود هفته کم افت و خیز و متعادلی در بازار سرمایه شاهد باشیم.

کد خبر 11438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =