۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳

طی یادداشتی کریپتوکارنسی معروف بررسی شد؛

آیا سقوط بیت کوین ادامه دارد؟

علی مرتضوی – مدیرتحلیل شرکت بین المللی اینوسلو و عضو انجمن تحلیلگران تکنیکال بریتانیا
آیا سقوط بیت کوین ادامه دارد؟

بیت کوین همراه با سایر ارزهای دیجیتال یک هفته نزولی را پشت سر گذاشت. فشار گسترده فروش در بازار سهام با گزارش های فصلی ناامیدکننده ی غول‌های تکنولوژی و انتظار سرمایه گذاران برای دریافتن تصمیمات جدید فدرال رزرو در هفته پیش رو، با افزایش سختگیری دولت‌ها در خصوص این بازار نوپا از مهم ترین عوامل ناامیدی خریداران ارزیابی می شود.

به گزارش بیدار بورس، اگر اهل دنبال کردن بازار ارزهای دیجیتال هستید، حتماً متوجه شدید که طی هفته گذشته قیمت بیت‌کوین در میان سایر ارزهای دیجیتال یک افت ۱۵ درصدی هفتگی را تجربه کرده تا از قله تاریخی ۶۹ هزار دلاری در ماه نوامبر، ۴۹.۵ درصد سقوط کند. کاهش تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال طی پنج ماه گذشته موجب کاهش ارزش این بازار پر نوسان از ۲۹۰۰ میلیارد به کمتر از ۱۷۰۰ میلیارد دلار شده است. بیت‌کوین در آستانه پایین‌ترین نرخ خود از ماه آگوست سال ۲۰۲۱ قرار دارد و تنها اتفاق مثبت آخرین روز معاملاتی هفته، نوسان مثبت قیمت از ۳۵ هزار دلار به ۳۶ هزار دلار بود.

مقررات بانکی کماکان بزرگترین محرک بازار کریپتوهاست

بیت‌کوین و عموماً بازار ارزهای دیجیتال از نوامبر سال قبل در یک روند نزولی قرار دارد. در عین حال که تغییر لحن فدرال رزرو برای مقابله با تورم و سختگیری‌های قانونی از سوی بانک های مرکزی و دولت ها هم در هفته های اخیر مزید علت شده اند تا سرمایه گذاران با نگرانی و احتیاط بیشتری در این بازار عمل کنند.

افزایش بیکاران ثبت شده در هفته گذشته در امریکا، افت درآمد غول‌های تکنولوژی در فصل تقسیم سود، همراه با ادامه رشد تورم با پیش بینی سه بار افزایش نرخ بهره دست به دست هم داد تا بازارهای سهام نزدک و نیویورک بدترین هفته بعد از آغاز همه‌گیری را ثبت کنند. مجموع این عوامل فدرال رزرو را در تنگنای عملکرد بهینه برای نجات همزمان اقتصاد عمومی و بازار قرار داده است. این در حالی است که بعید به‌نظر می رسد راهی برای حفظ هر دو وجود داشته باشد.

شاید جالب باشد که بانک مرکزی انگلیس و صندوق بین‌المللی پول ابتدای سال میلادی جاری در خصوص همبستگی بین بازارهای سهام و بازار کریپتوها هشدار داده بودند، هرچند که به‌نظر می رسد مقامات فدرال رزرو این قدرها از بابت این بازار نوپا نگران نیستند. در عین حال می‌توان انتظار داشت که صورت‌جلسه جدید فدرال رزرو و جلسه تصمیم‌گیری در خصوص نرخ بهره که روز چهارشنبه منتشر خواهد شده، نقش بسیار تعیین کننده‌ای در ادامه روند های نزولی کنونی داشته باشد.

همزمان با شایعات مربوط به افزایش سختگیری از سوی کمیسیون اوراق بهادار برای بازار رمز ارزها، پیشنهاد بانک مرکزی روسیه برای ممنوعیت استخراج و معامله انواع کریپتوها در این کشور به فشار فروش گسترده در این بازار دامن زد. بر اساس آخرین گزارش دانشگاه کمبریج، در آگوست سال قبل بیش از ۱۱ درصد از هش ریت‌های بیت کوین در دایره کشور روسیه ایجاد می‌شود.

تحلیل تکنیکال بیت کوین

بیت کوین در تایم فریم هفتگی از ۱۸ نوامبر ۲۰۲۱ در یک روند نزولی در حال معامله است. پس از ناکامی خریداران در حفظ ناحیه حمایتی ۴۱۵۰۰ دلار، قیمت در معاملات روز جمعه کف قیمتی ۴ ماهه‌اش را در حوالی ۳۹۰۰۰ دلار شکست. اسیلاتورهای قدرت روند از پیشروی بیشتر در ناحیه اشباع فروش حکایت دارند که با توجه به مومنتوم نزولی حاکم بر بازار، می توان محدوده ۳۵ هزار دلار را ناحیه استراحت فروشندگان دانست. توقف در جریان روند نزولی در این سطح می تواند خریداران را برای تست مجدد سطح ۳۹ هزار دلار تشویق کند.

در عین حال تداوم ریزش، کف قیمتی هفت ماهه در سطح ۳۰ هزار دلار را در چشم انداز فروشندگان تکنیکالی قرار خواهد داد. جایی که می تواند در میان مدت نقطه پایان اصلاح تلقی شود.

با عبور از این ناحیه با اهمیت، هدف بعدی فروشندگان در سطح حمایت بعدی در ۲۵۶۵۰ دلار برآورد می شود.

آیا سقوط بیت کوین ادامه دارد؟

در غیر اینصورت، اگر ورق اخبار بنیادی به نفع بیت کوین برگردد، خریداران مقاومت ۴۴۳۰۰ دلار را مورد توجه قرار خواهند داد. شکل گیری یک روند صعودی جدید مستلزم شکسته شدن واضح این مقاومت است.

کد خبر 12540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =