P/E، P/B  و P/S چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

بیداربورس به بررسی تفاوت‌های P/E، P/B و P/S پرداخته است.

P/E چیست؟

واژه P/E مخفف نسبت (Price/EPS) که از تقسیم قیمت پایانی یک سهم بر EPS آن بدست می‌آید و زمان بازگشت سرمایه یا دارایی سهامدار را نشان می دهد.

به عنوان مثال اگر بانکها سالانه ۲۰% سود پرداخت کنند. میتوان گفت که نسبت P/E بانک برابر ۵ است. به این معنا که اگر شما به عنوان سرمایه‌گذار، سرمایه ۱۰ میلیون تومانی خود را در بانک سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید هر سال ۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان سود از بانک دریافت کنید یعنی بعد از ۵ سال به دارایی اولیه خود (۱۰ میلیون تومان) میرسد.

انواع P/E موجود در بازار بورس

P/E دنباله دار چیست؟

P/E دنباله دار به معنای خام این نسبت است. یعنی قیمت سهم تقسیم بر عدد EPS که نشان میدهد متقاضیان خرید سهام به ازای ۱ ریال سودآوری، چند ریال پرداخت می کنند.

P/E میانگین چیست؟

در این روش EPS را از میانگین سودآوری قطعی ۶ماه گذشته و پیش‌بینی ۶ ماه آینده، در نظر میگیرند. به این صورت یک میانگین منطقی‌تر برای EPS وجود دارد که نیمی از آن قطعی و نیمی از آن برآوردی است.

P/E برآوردی چیست؟

P/E برآوردی یا تحلیلی با لحاظ نرخ بهره بانکی، تورم حاکم بر کشور و میزان سود شرکت ارائه دهنده سهام، محاسبه می‌شود و انتظار میرود که با گذشت زمان سهام آن شرکت به این هدف دست یابد. درواقع P/E برآوردی، تخصصی‌تر از P/E دنباله‌دار بوده و می‌توان از آن در ارزش‌گذاری سهام یک شرکت به شکل معنادارتری، بهره برد.

P/B چیست؟

ارزش دفتری  یعنی چه؟

اهمیت P/E

نسبت P/B در واقع نشان می دهد که آیا قیمتی که هم اکنون یک سهم در بورس معامله می شود از ارزشی که از نظر حسابداری در دفاتر حسابداری آن شرکت ثبت شده کمتر و یا بیشتر است. به عبارتی دیگر، هرچه نسبت P/B برای سهام یک شرکت کمتر باشد، آن شرکت وضعیت بهتری در بازار دارد.

نسبت P/S برابر است با نسبت قیمت بازار(price)  هر سهم به فروش(sale) هر سهم.

اهمیت P/S

رشد فروش ثابت و قوی وسیله‌ای برای رشد شرکت است، بدین معنی که رشد شرکت باید از رشد فروش آغاز شود. در شرکت‌هایی که زیان و یا جریان نقدی منفی دارند و یا در شرکت‌های رشد یافته سیکلی و با سود نزدیک به صفر این نسبت می‌تواند کمک بیشتری برای داشتن برآورد صحیح نسبت به شرکت به ما بکند. به‌طورکلی نیز با توجه به امکان دستکاری کمتر فروش نسبت به سود و همچنین پایداری بیشتر فروش نسبت به سود و جریان نقدی، محاسبه این نسبت می‌تواند دقت تحلیل و ارزیابی شرکت مورد نظر را افزایش دهد.

کد خبر 14932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =