افزایش عمق مظنه؛ گامی در جهت حذف رانت و افزایش شفافیت در بازارسرمایه

علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی معتقد است که مهمترین مزیت افزایش عمق مظنه‌ها در کمک به برقراری عدالت بین سهامداران حقیقی و حقوقی است، موضوعی که به حذف رانت و افزایش شفافیت در بازارسرمایه منجر می‌شود.

به گزارش بیداربورس، اسفند ماه سال گذشته، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب کرد که در راستای ارتقای شفافیت معاملات روزانه، از ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱، عمق مظنه‌ نمادهای معاملاتی، نمایش ۵ مظنه برتر افزایش پیدا کند. این اقدام از روز دوشنبه عملی شد، به طوری که مظنه‌ها برای همه معامله گران به طور نامحدود در سامانه های برخط قابل مشاهده است.

علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی در همین راستا گفت: افزایش عمق مظنه‌ها یکی از آرزوهایی بود که سهامداران حقیقی از سال‌های گذشته در بازار داشتند که بالاخره عملی شد. پیش از این و به واسطه ندیدن عمق بازار از طرف بسیاری از سهامداران حقیقی به نوعی شاهد بی‌عدالتی در این خصوص بودیم.

او افزود: شاید بتوان گفت که ریشه بسیاری از رفتارهای هیجانی، صف‌های خرید و فروش و گاه زیان‌های گسترده یا سودهای غیرمعمول به نامشخص بودن عمق بازار برای بسیاری از فعالان بازار باز می‌گشت که اکنون و با تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار برطرف شده است.

صادقین با اشاره به فایده‌های افزایش نمایش عمق مظنه‌ها گفت: به نظر من از این طریق به یک نمای کلی از تمام معاملات بازار و نیز یک نماد مشخص می‌رسیم، اقدامی که می‌تواند به سهامداران برای داشتن تحلیلی دقیق‌تر کمک کند.

او ادامه داد: افزایش عمق مظنه‌ها از منظر تکنیکالی نیز سبب می‌شود تا معامله‌گران اردرهای ترس و حمایت را بهتر بشناسد؛ همچنین تفاوت قیمت‌های خرید و فروش می‌تواند برای سهامدار در مچینگ‌های مختلف مشخص شود.

این کارشناس بازارسرمایه اضافه کرد: افراد می‌توانند از این طریق تصمیم‌های خود را برای انجام معاملات به روز کنند. در نظر داشته باشید که بسیاری اوقات مچینگ‌ها در لحظه‌ای با اخبار مختلفی که بر روی کدال منتشر می‌شود و یا تحت تاثیر از بازارهای جهانی می‌توانند تغییراتی را در قیمت نماد ایجاد کنند.

صادقین تصریح کرد: بر این اساس، با افزایش نامحدود عمق مظنه‌ها، سهامداران می‌توانند اطلاعات خود را برای اخذ تصمیم بهتر و دقیقتر به روزرسانی کرده و شناسایی حمایت و مقاومت‌های لحظه‌ای را داشته باشند؛ بنابراین با این تصمیم، کمتر شاهد رفتارهای هیجانی خواهیم بود.

او افزود: همچنین از این طریق رفتارهایی که گاه برای برخی نمادها به ویژه نمادهای کوچک دیده می شود که سبب گمراهی برخی سهامداران کم تجربه می‌شود، کاهش پیدا خواهد کرد. به این ترتیب افزایش عمق مظنه‌ها می‌تواند نقشه راهی به سهامداران بدهد که در آن قیمت‌های عرضه یا تقاضای خود را دقیقتر شکل دهند.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: از همه مهمتر عدالت بین سهامداران حقیقی و حقوقی می‌تواند از این منظر برقرار باشد، بنابراین به نوعی حذف رانت و شفافیت بیشتر را می توانیم از این طریق در بازار شاهد باشیم.

منبع: سنا
کد خبر 15345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =