۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰

چشم انداز بازار سهام؛

اردیبهشت بورس، بهاری است؟

حسین زمانی_کارشناس بازار سرمایه
اردیبهشت بورس، بهاری است؟

بازار سهام در اردیبهشت‌ماه با چند اتفاق مهم روبه‌روست و اثر این اتفاقات روی بازار روند آن را مشخص می‌کند.

به گزارش بیداربورس حسین زمانی کارشناس  بازار سرمایه در دنیای اقتصاد نوشت، گزارش دوازده‌ماهه شرکت‌ها اولین مورد است که در اردیبهشت‌ تکمیل و روی کدال فرستاده می‌شود. درباره گزارش‌های دوازده‌ماهه شرکت می‌توان گفت که این گزارش‌ها تقریبا مشخص و سودها هم مشخص است و به‌نظر می‌رسد سودهای خوبی تقسیم شود.

همچنین در اردیبهشت‌ماه مجامع شرکت‌ها هم آغاز می‌شود و این مجامع تا خرداد و تیر ادامه پیدا می‌کند. مورد دیگر هم بحث‌های مربوط به مذاکرات احیای برجام است چون روند مذکرات و نتیجه آن (چه مثبت باشد و چه منفی) روی بازار بسیار اثر می‌گذارد.

درباره برجام هنوز ابهام وجود دارد و کلاف سردرگمی به‌وجود آمده که اصلا برجام امضا می‌شود یا نه. تحولات روسیه و اوکراین و به موجب آن بازار نفت نیز عامل دیگر مهم و اثرگذار بر روی بازار سرمایه است. ژدرباره قیمت نفت امیدواری‌هایی وجود دارد. اکنون قیمت نفت در رنج بین ۹۰ تا ۱۰۰ دلار چسبندگی پیدا کرده است و به‌نظر می‌رسد در این محدوده بماند. چند روزی هم که شاهد افت قیمت نفت بودیم به‌خاطر سویه جدید در کرونا در چین بود که به‌زودی با قرنطینه حل می‌شود. رشد حدود ۲۰‌درصدی که بازار سهام از اوایل فروردین‌ و اواخر اسفند داشت، متاثر از این عوامل بود که در اردیبهشت‌ماه هم ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر چنانچه بخواهیم بازار را از منظر مقاومت و تکنیکال بررسی کنیم نیز باید این نکته را یادآور شد که شاخص‌کل بورس در کانال یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد مقاومت سنگینی دارد، به‌عبارتی باید بازار پرحجم معامله شود تا بتواند روند را بشکند و شاخص‌کل بورس به عددهای یک‌میلیون و ۶۰۰ تا ۶۵۰‌هزار واحد دست پیدا کند.

عبور از این محدوده مقاومتی مقداری سخت است، با این‌حال به‌نظر نمی‌رسد فعلا ریزش در بازار داشته باشیم؛ چون حجم بازار خوب است. اگر نگاهی به صنایع مختلف بیندازیم این ادعا ثابت می‌شود. برای مثال در صنایع خودرو با اینکه ۵۰‌درصد رشد کردند اما هنوز هم برای آنها خریدار هست. همچنین چنین وضعیتی برای پتروشیمی‌ها هم وجود دارد.

همین که بازار صف‌فروش نمی‌شود خبر مثبتی برای بازار است و بدین معنی است که فروشنده‌ها حاضر نیستند به هر قیمتی سهم خود را بفروشند و خریداران هم در منفی‌ها با همین قیمت خرید انجام می‌دهند. به‌نظر می‌رسد بازار روند صعودی در پیش داشته باشد؛ البته نه رشد شارپی. قانون مالیات بر سود سپرده‌ها هم عامل مهمی بود که باعث شد حقوقی‌ها مجبور شوند سود خود را به صندوق‌های درآمد ثابت بیاورند و به‌تبع آن ۱۵‌درصد در سهام سرمایه‌گذاری کنند، بنابراین به‌نظر می‌رسد بازار در اردیبهشت‌ماه در وضعیت خوبی باشد.

کد خبر 16000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =