۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
تحلیل بنیادی کنور

استخراج کانه های فلزی از جمله صنایع پایه و مهم در کشور است. شرکت توسعه معدنی و صنعتیصبانور به عنوان یکی از ۱۰ شرکت برتر در این صنعت، در سال گذشته نزدیک به ۱.۷ میلیون تن سنگ آهن، کنسانتره و گندله تولید کرده است. عوامل عمده اثرگذار بر عملکرد شرکت های این صنعت مواردی مانند افزایش در نرخ فروش جهانی محصولات، تغیرات در هزینه انرژی، تغیر در میزان عوارض صادراتی و تغیرات نرخ ارز در ادامه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

فولاد پرکاربردترین و پر بازیافت ترین ماده فلزی روی زمین است. میزان و نحوه مصرف این فلز  ارتباطی مستقیم با پیشرفت و توسعه یافتگی یک کشور دارد. فولاد و مواد غیر آهنی نیازهای تعدادی از صنایع پایه ای مهم را مانند ساختمان سازی، خودرو، هوافضا و تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی و ... را تامین می کنند. در ادامه به بررسی کاربرد سنگ آهن و گندله و جزئیات عملکرد شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور می‌پردازیم.

*سنگ آهن و گندله چه کاربردی دارند؟

سنگ آهن نوعی سنگ معدنی حاوی رگه‌های آهن است که با فرایند ذوب و احیا، آهن آن جدا می شود سنگ‌آهن یکی از فراوان‌ترین عناصر فلزی موجود در زمین است. اکسید آن حدود ۵% از پوسته زمین را شامل می‌شود. سنگ‌آهن به تنهایی خیلی محکم نیست و به راحتی با اکسیژن ترکیب می‌شود. برای این‌که این ماده در بخش‌هایی مثل ساختمان‌سازی قابل استفاده باشد و استحکام آن افزایش یابد آن را با عناصر مختلفی مثل نیکل ترکیب می‌کنند، یعنی آلیاژ آن با استفاده از عناصر مختلف تهیه می‌شود. کنسانتره پودری سیاه رنگ است که از سنگ آهن ایجاد می‌شود. هدف از تولید آن پرعیارسازی سنگ آهن بی‌کیفیت و کم‌عیار است. از این محصول برای تولید سایر موارد تشکیل دهنده زنجیره تکمیل فولاد یعنی گندله آهن، آهن اسفنجی، شمش و... و. استفاده می‌شود. از این محصول در صنایع مختلف مرتبط به ذوب‌آهن نیز استفاده می‌شود. گندله به معنای گلوله‌های تولید شده از نرمه سنگ‌آهن و سایر مواد افزودنی است. این ماده در ابتدای کار خام است و سپس پخته شده و سخت می‌شود و در روش‌های متعدد احیای مستقیم به کار می‌رود. گندله ماده اولیه برای تولید آهن خام است و باید در کوره‌های احیا ویژگی مکانیکی شیمیایی و حرارتی مطلوبی را داشته باشد.

تحلیل بنیادی «کنور» / چشم انداز عملکردی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور

*معرفی شرکت

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور  با نماد "کنور" در تاریخ ۱۳۷۵ با نام شرکت تامین مواد اولیه فولاد صبانور(سهامی خاص) تاسیس شد. شرکت در سال ۱۳۹۰ شرکت سهامی عام تبدیل شده و در سال ۱۳۹۱ در فرابورس ایران قابل معامله گردیده است که در حال حاضر با طبقه بندی در صنعت استخراجکانه های فلزی و در بورس اوراق بهادار معامله می‌شود. این شرکت جزء واحد های تجاری فرعی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات بوده و شرکت نهایی گروه فولاد مبارکه اصفهان می‌باشد. شرکت معدنی و صنعتی صبانور بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور است. زنجیره تولید از مرحله تولید سنگ آهن دانه بندی تا تولید کنسانتره آهن و گندله به صورت پیوسته در استان همدان و کردستان در معادن و کارخانه های زیر انجام می‌شود.

۱- معدن آهن بابا علی

۲-معدن آهن گلالی

۳-معدن آهن شهرک

۴-کارخانه کنسانتره همدان

۵-کارخانه کنسانتره شهرک

۶- کارخانه گندله سازی همدان

*میزان تولید و فروش

میزان تولید در شرکت صبا نور در سال گذشته کم تر از سال های اخیر بوده است در صورتی که میزان فروش در پنج سال گذشته میزان فروش در نقطه تعادلی ۱ میلیون تن در نوسان بوده است. در میزان تولید ماهانه میانگین تولید بالغ بر ۱۰۰ هزار تن محصول در ماه است.

تحلیل بنیادی «کنور» / چشم انداز عملکردی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور

تحلیل بنیادی «کنور» / چشم انداز عملکردی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور

*تغیرات نرخ فروش

میزان نرخ فروش در ۹ ماهه ی ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته  بیش از ۲ برابر شده است. نرخ گندله از مبلغ ۱۷ میلیون ریال به ۳۴ میلیون ریال در هر تن رسیده است.

تحلیل بنیادی «کنور» / چشم انداز عملکردی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور

تحلیل بنیادی «کنور» / چشم انداز عملکردی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور

*بررسی صورت سود و زیان

در بررسی صورت سود و زیان شرکت توسعه مدنی و صنعتی صبانور میزان درآمد عملیاتی، سود خالص وسود هر سهم همواره صعودی بوده است که در میزان فروش تغییر عمده ای رخ نداده است و عمده این رشد ناشی از افزاش نرخ محصولات بوده است. سود هر سهم در ۶ ماهه ی سال گذشته بخش عمده ای از سود هر سهم کل سال ۱۳۹۹ را پوشش داده است.

تحلیل بنیادی «کنور» / چشم انداز عملکردی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور

منبع: اقتصاد آنلاین
کد خبر 16096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =