دلایل بهبودی روزهای اخیر بازار سهام و احتمال صعود کامل شاخص بورس

کارشناس بازارسرمایه با اشاه به دلایل رشد شاخص، اعلام کرد در صورت حفظ معاملات روزانه ۵ هزار میلیارد تومانی و پایداری تعادل، بورس در هفته آخر اردیبهشت‌ کاملا" به مدار صعود باز خواهد گشت.

به گزارش بیداربورس، بهمن فلاح درباره شرایط بازار سهام که در روزهای اخیر با رشد قیمت ها و شاخص همراه شده با انتشار متنی با عنونا "سرعت‌گیر شاخص در اردیبهشت" در دنیای اقتصاد اعلام کرد:بازارسرمایه از اسفند سال قبل روندی متفاوت نسبت به ‌ماه‌های قبل در پیش گرفت و در میان بازارها، بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران کرد و پرونده اولین ‌ماه سال جدید با صدرنشینی بورس بسته شد و شاخص‌ با رشد ۶. ۱۰‌ درصدی به محدوده یک‌ میلیون و ۵۱۲‌ هزار واحدی رسید. این اتفاق مهم در حالی رخ داد که قیمت‌ها در بازارهای پرمخاطب سکه و دلار حدود ۶‌ درصد افزایش داشتند.

بازارسهام درحالی طی فروردین‌ از رقبا پیش افتاد که دلایلی چون رشد قیمت بازارهای جهانی، افزایش خوش‌بینی‌ها به بهبود تحولات بین‌المللی،افزایش یک‌ درصدی دامنه‌نوسان، نامحدودشدن نمایش مظنه‌های معاملاتی، وضع عوارض بر صادرات زنجیره ارزش فولادی، پتروشیمی و سیمانی و ارائه اطلاعات ۳۱۳ شرکت دولتی دخیل بودند و بازارسهام یک سروگردن از بازارهای دیگر بالاتر رفت. انتظارات فعالان بازار سهام نیز تا حدودی بیشتر شده و گمانه‌زنی‌ها از تداوم این وضعیت در روزهای آینده حکایت دارد.

روند صعودی بازار سهام آهسته و پیوسته دنبال می‌شود و در اردیبهشت می‌توان تغییراتی را شاهد بود. این موضوع به‌ معنی بازگشت رخوت و موج رکود به تالارهای شیشه‌ای نیست اما گویای پیشروی وضعیت تعادلی به داد و ستدها و مسیر شاخص است. بر همین اساس از جذابیت‌های بورس در اردیبهشت‌ می‌توان به حجم و ارزش معاملات اشاره کرد.

به‌ نظر می‌رسد با مدنظر قراردادن این موارد بازار احتمالا بتواند از نظر حجم و ارزش معاملات در مدار تعادلی حرکت کند و  اگر سطح ارزش معاملات روزانه در محدوده ۵ هزارمیلیارد تومان و بیشتر از آن حفظ شود و این روند تعادلی پایدار بماند در هفته آخر اردیبهشت‌ بازار کاملا" به مدار صعود بازخواهد گشت و می‌توان به رونق و رشد مجدد معاملات امیدواری‌های جدیدی داشت.

در مقطع فعلی با توجه به اینکه بازار در اسفند و فروردین‌ رشد قابل‌قبولی به نمایش گذاشت تا حدودی مشخص بود که از سرعت این رشد در دو هفته ابتدای اردیبهشت کاسته شود. طبیعتا روند معاملات در این‌ ماه کمی متفاوت‌تر از ‌ماه گذشته دنبال می‌شود و شاخص با اصلاحات جزئی از هیجانات احتمالی خارج و روند تعادلی را طولانی‌تر خواهد کرد. بنابراین در چنین شرایطی احتمال بازگشت سرمایه افراد حقیقی به بازار بیش از قبل خواهد بود.

کد خبر 16399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =