۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
پنیک در بازار سرمایه رخ می‌دهد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر حجم مبنا حذف نشود و دامنه نوسان افزایش پیدا کند، پنیک یا هیجان در شرکت‌های کوچک خواهیم داشت.

به گزارش بیداربورس همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با تحولات بازار سرمایه گفت: اکثر نمادهای بورس ایران بعد از یک دوره افول طولانی‌ مدتِ یک سال و نیمه و اصلاح قیمت نزدیک به ۵۰ درصد،‌ در موقعیت بازگشت قیمتی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: علاوه بر شرایط داخلی با افزایش قیمت نفت جهانی شاهد بازگشت بازار در فروردین و رشد ۱۰ درصدی بازار سرمایه بودیم.

همایون دارابی در ارتباط با تاثیر زیرساخت‌ها بر بازار سرمایه بیان کرد: به شکل کلی زیرساخت‌ها نباید در قیمت‌ سهام و روند بازار تاثیر گذار باشد، اما در بازار سرمایه ایران به دلیل ۲ دست انداز حجم مبنا و دامنه نوسان وجود دارد؛ کشف قیمت عادلانه و کارایی بازار سخت انجام می‌شود و نتیجه آن مواجهه با صف‌های خرید و فروش است. اکنون انتظاری که وجود دارد اصلاح زیرساخت‌ها است.

پنیک یا هیجان در شرکت‌های کوچک

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه حجم مبنا در هیچ بورسی وجود ندارد، گفت: قرار است با افزایش یک درصدی دامنه نوسان در هر فصل، تا بهار ۱۴۰۲ به دامنه نوسان ۱۰ درصد برسیم. امیدواریم که حجم مبنا هرچه زودتر برداشته شود زیرا اگر حجم مبنا حذف نشود و دامنه نوسان افزایش پیدا کند، پنیک یا هیجان را در شرکت‌های کوچک خواهیم داشت.

دارابی گفت: آنچه که در بازار سرمایه ایران شاهد هستیم آن است که شاخص هم وزن در حال جدا کردن خود از شاخص کل است و این برای بازار ایران خوب نیست. امیدواریم که راه درست طی شود و کارایی بازار بالا رود و همزمان با آن دست انداز اصلی که حجم مبناست برداشته شود به شکلی که شاهد اصلاحات دامنه نوسان باشیم.

وی بیان کرد: بازار سرمایه ایران بازاری متنوع است و بزرگترین ریسک،‌ تصمیمات ناگهانی است که در صورت مدیریت آن بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

منبع: صدای بورس 

کد خبر 16464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =