مالیات بر عایدی به صحن مجلس می‌آید

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به زودی لایحه مالیات عایدی بر سرمایه به صحن علنی مجلس می‌آید تا مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش بیداربورس پورابراهیمی ۲۱ خرداد در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و نشست با فعالان اقتصادی در اردبیل اظهار کرد: نگاه ما در حوزه تبدیل مالیات‌ستانی از شخص به افراد حقوقی است تا مشکلات گذشته رفع شود.

وی با بیان اینکه در بخش صادرات به پایداری قوانین نیاز داریم تا تصمیمات خلق‌الساعه فعالان این حوزه را آزار ندهد، تصریح کرد: وزارت صمت برای شفافیت فعالیت‌های تجاری و صادراتی باید وانین متقن را ابلاغ کرده و از تغییر رویه‌ها به شکل آنی و لحظه‌ای جلوگیری کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد نگرانی واحدهای صنعتی از اعمال خاموشی‌های برق در فصل تابستان گفت: کل مصرف برق واحدهای صنعتی در کشور پنج تا هفت هزار مگاوات است که برای تأمین انرژی مورد نیاز از دولت خواسته‌ایم تا مازاد تولید را در قالب بورس انرژی عرضه کرده تا امکان تأمین برق حتی با قیمت آزاد برای سرمایه‌گذاران بخش تولید و صنعت فراهم آید.

پورابراهیمی افزود: مشوق‌هایی در این حوزه با همکاری وزارت نیرو در نظر گرفته می‌شود تا فعالان بخش خصوصی بتوانند به تناسب نیاز خود از انرژی برق با تعرفه‌گذاری جدید استفاده کنند.

وی در مورد تأمین منابع مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بانک و یا بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات تلاش بر این است تا بخشی از منابع بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه تأمین شده و این واحدها بتوانند بدون افزایش ارز نقدینگی به تقویت نظام تولید کمک کنند.

پورابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: فعالان اقتصادی باید با قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده آشنایی پیدا کنند که از اتاق بازرگانی انتظار داریم با تعامل و ارتباط بیشتر با فعالان حوزه تولید و اقتصاد نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی گام‌های جدی بردارد.

وی بلوکه کردن بخشی از تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌ها را خلاف شرع و قانون اعلام کرد و ادامه داد: ساختار بانک‌ها نباید به سمت حرکت‌های نامناسب باشد بلکه شفافیت در این حوزه اعتمادآفرین خواهد بود.

پورابراهیمی بازگشت ارز صادراتی را متناسب با سیاست دولت و از طریق نمایندگی بانک‌ها و صرافی‌ها یادآور شد و بیان کرد: تعهدات ارزی باید با برنامه‌ریزی دقیق بانک مرکزی به نتیجه رسیده و اصلاح فرآیندها را در این بخش شاهد باشیم.

وی به مصوبات خوب سفر اعضای کمیسیون اقتصادی به استان اردبیل اشاره کرد و گفت: در کنار حل مشکلات صاحبان واحدهای تولیدی دریافت‌کننده تسهیلات ارزی، قرار شد تا نشستی با مدیریت صندوق توسعه ملی انجام شود و بر اساس مدل اجرایی مصوب این تعهدات به سرانجام برسد.

پورابراهیمی ضرورت تأمین اعتبارات از محل ماده ۵۶ را برای طرح‌های اولویت‌دار نظیر راه آهن اردبیل یادآور شد و اظهار کرد: با اصلاح لایحه حقوق ورودی در مجلس امیدواریم بر اساس نرخ ارز ترجیحی این فرآیندها انجام شده تا اثر مثبت این کار را در کاهش بها تمام شده سرمایه‌گذاری شاهد باشیم.

وی در مورد ظرفیت خوب معادن در کشور و عقیم ماندن برخی سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش تصریح کرد: ۹۰ درصد ظرفیت معادن کشور غیرفعال است و باید با همکاری بخش خصوصی این ظرفیت در جهت توسعه اقتصاد کشور به کارگیری شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، وعده وزیر اقتصاد را در راه‌اندازی دستگاه اکس.ری در گمرک بیله‌سوار و تأمین آب برای طرح‌های توسعه کشت زراعت چوب را یادآور شد و افزود: گمرک استان اردبیل شرایط مطلوبی ندارد و باید این گمرک در بهترین شرایط فضا و بستر صادراتی را فراهم کند.

کد خبر 17847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =