حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم شجاعانه و جسورانه دولت بود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: مهمترین اتفاق دو ماهه اخیر تصمیم شجاعانه و جسورانه دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که در ۳ تا ۴ سال اخیر بر آن تاکید داشتیم.

به گزارش بیداربورس، مسعود خوانساری در نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران افزود: پس از آنکه در دولت گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی باب شد از آنجا که این قیمت واقعی نبود به یکباره تقاضاهای زیادی به این سمت هدایت شد یعنی در حالی که متوسط تقاضا برای ثبت سفارش واردات کالا قبل از ارز ۴۲۰۰ تومانی، حدود ۵۰ میلیارد دلار بود با اجرای شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی این تقاضا به هشتاد میلیارد دلار برای واردات افزایش یافت.

وی اضافه کرد: دولت قبل بعد از اینکه نتوانست برای کالاهای مختلف ارز ۴۲۰۰ تومانی را تامین کند این گروه کالایی را ابتدا به ۲۵ کالا و سپس به ۶ کالا کاهش داد.

خوانساری گفت: تصمیم برای دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی آسیب‌های زیادی به اقتصاد کشور وارد کرد که هدررفت میلیاردها دلار ارز از کشور، قاچاق معکوس کالا به کشورهای همسایه و نفوذ کالاهای یارانه‌ای با قیمت ارز آزاد به بازار از جمله آسیب‌های این طرح بود.

 رئیس اتاق تهران افزود: علاوه بر این آسیب‌ها دو اثر تخریبی دیگر نیز نتیجه ارز ۴۲۰۰ تومانی بود آن هم گسترش دیوان سالاری در اقتصاد کشور و دستوری شدن قیمت‌ها بود که به صنعت کشور ضربه زد رشد صنعتی و نسبت سرمایه گذاری به استهلاک کاهش یافت، ابر اقتصاد کشور به صورت مستقیم تاثیر منفی گذاشت که نمونه بارز آن تضعیف صادرات بود، زیرا بعد از تصویب و اجرایی شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی دویست بخشنامه مختلف از بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها در حوزه صادرات ابلاغ شد که صادرات کشور را نزولی کرد این در حالی بود که با افزایش قیمت ارز صادرات کشور می‌توانست رونق یابد.

رئیس اتاق تهران گفت: تصمیم دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ تونانی بسیار به جا و شایسته بود، اما انتظار می‌رفت افرادی که مدعی حذف این ارز بودند از این طرح پشتیبانی کنند که این کار را انجام ندادند این در حالی است که دولت در این باره چاره‌ای نداشت و ندارد و باید با همین تصمیم شجاعانه که اخذ کرد یعنی ارز تک نرخی بتواند اقتصاد را به پیش ببرد ما به عنوان بخش خصوصی از این اقدام حمایت می‌کنیم.

خوانساری با بیان اینکه اجرای هر طرحی نیاز به همراهی مردم دارد افزود: دولت درباره اثرات مثبت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کمتر با مردم صحبت کرد که امیدواریم با برنامه ریزی دقیق، اطلاع رسانی خوبی صورت بگیرد و هم دهک‌های پایین شناسایی شوند تا افراد کمتر برخوردار از فهرست حمایت دولت جا نیفتند.

وی ادامه داد: برای اصلاح ساختار اقتصادی باید تاب آوری اجتماعی را افزایش داد تا اقدامات مثبت طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خود را نشان دهد همچنین با توجه به اثرات مخربی که ارز چند نرخی داشت امیدوارم با این اقدام دولت، بروکراسی اداری نیز برداشته شود.

رئیس اتاق تهران گفت: دولت گذشته با تثبیت نرخ ارز در گردابِ گرفتار شد که در این‌باره دولت سیزدهم باید مواظب باشد تفاوت قیمت ارز نیمایی و آزار فاصله معنی‌داری نشود.

خوانساری افزود: تصمیم هفته گذشته دولت که اجازه داده شد صادرکنندگان ارز خود را به صرافی‌ها بدهند تصمیم بسیار مثبتی بود البته با توافق خوبی که با سازمان توسعه تجارت صورت گرفت و حمایت‌های این سازمان از صادرات، امیدواریم صادرات غیرنفتی کشور و پتروشیمی‌ها بیشترین فایده را از این تصمیمات ببرند.

پیش بینی رشد ۳.۷ درصدی اقتصاد ایران در سال جاری

رئیس اتاق تهران گفت: بانک جهانی رشد اقتصادی ایران را در سال ۲۰۲۲، سه و ۷ دهم درصد پیش بینی کرد.

خوانساری افزود: بانک جهانی در حالی رشد اقتصادی سه و هفت دهم درصدی را برای ایران پیش بینی کرد که برای کشورهای در حال توسعه که سال گذشته رشد شش و ۶ دهم درصدی داشتند رشد ۳ و ۴ دهم درصدی را برای امسال پیش‌بینی کرد.

وی گفت: بانک جهانی برای آمریکا که سال گذشته رشد ۵ و ۷ دهم درصدی داشت امسال رشد دو و نیم درصدی و برای چین و روسیه که به ترتیب رشد ۸ و یک دهم درصدی و ۴ و ۷ دهم درصدی در سال گذشته داشتند به ترتیب رشد ۴ و ۳ دهم درصدی و منفی ۸ و ۹ دهم درصدی پیش بینی کرد.

خوانساری اضافه کرد: همچنین بانک جهانی برای خاورمیانه به واسطه افزایش قیمت نفت، رشد ۳ و ۴ دهم درصدی سال گذشته را برای امسال ۵ و ۴ دهم درصد پیش‌بینی کرد و بر اساس پیش بینی این بانک متوسط رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۲، ۲ و ۹ دهم درصد خواهد بود ضمن اینکه برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ کاهش سرمایه گذاری‌ها را پیش بینی کرد.

رئیس اتاق تهران با اشاره به هجمه‌هایی که از ابتدای امسال علیه اتاق بازرگانی صورت گرفت گفت: ابتدا گفتند ۵۰۰ میلیارد تومان در اتاق گم شده که این کاملاً تکذیب شد و گفتند گم نشده و ترک فعل صورت گرفته و این مبلغ به اتاق نیامده است.

خوانساری افزود:‌درباره جو سازی‌های زیادی که علیه اتاق و بخش خصوصی صورت گرفت هیئت رئیسه اتاق ایران، نامه‌ای را به رهبر معظم انقلاب و سران سه قوه ارسال و درخواست کرد دلایل این اتهامات همچنین نحوه برخورد هماهنگ با اتاق نیز بررسی شود.

وی ادامه داد: در این باره جلساتی با رئیس قوه قضاییه و رئیس جمهور داشتیم رئیس قوه قضاییه دستور اکید بر رسیدگی پرونده‌ها صادر کرد و رئیس جمهور نیز مشارکت بخش خصوصی را در افزایش صادرات، تکمیل طرح‌های نیمه تمام و حضور موثر در بخش ساخت مسکن خواستار شد.

خوانساری با اشاره به ورود نخستین شرکت دانش بنیان به بورس، این اقدام را کار بزرگ و سازنده دانست که راه را برای ورود به شرکت دانش بنیان به بازار سرمایه هموار می‌کند.

رئیس اتاق تهران گفت: تا پیش از این ساز و کاری برای ورود شرکت‌های دانش بنیان به بورس وجود نداشت، زیرا دارایی‌های این شرکت‌ها غیر مشهود است امیدواریم با ورود بیشتر شرکت‌های دانش بنیان به بورس هم سرمایه گذاری‌های خوبی داریم به حوزه وارد شود و هم جوانان خوبی جذب این شرکت‌ها شوند.

کد خبر 18289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =