۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
بورس فعلا" خطرناک نیست اما تا دو ماه آینده کم‌ رمق است

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر حداقل دو ماهه ریسک‌های فعلی بر معاملات کم‌ رمق بورس، وضعیت فعلی را خطرناک ندانست و دو سناریو پیش‌ روی بازار در برابر برجام را اعلام کرد.

به گزارش بیداربورس، امیرمحمد گلوانی با انتشار مطلبی با عنوان "چند ریسک و چند شانس برای بورس" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: هرچند بنا بر تحلیل شاخص‌ کل، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای شاهد نزول شدید نیست اما بازار سهام روزهای مطلوبی را تجربه نمی‌کند و تمام واقعیت‌های بازار را نمی‌توان بر اساس شاخص‌ کل تحلیل کرد.

در مقطع کنونی به‌نظر نمی‌رسد بازار وضعیت خطرناکی داشته باشد. زیرا در سطح ارزنده‌ای قرار دارد و اصطلاحا گران نیست. بنابراین از این جهت نگرانی نیست اما به علت مجموعه‌ای از ریسک‌ها و نا اطمینانی‌های پیش‌ رو، معاملات کم‌ رمقی را تجربه می‌کند.

این ریسک‌ها و نااطمینانی‌های اثرگذار بر روند بازار همچنان حل نشده و با توجه به اینکه لازمه ورود افراد به معاملات ریسکی بازار سهام، شفاف‌شدن این مسائل است به‌نظر رکود بازار ادامه خواهد یافت. برای مثال مسئله مذاکرات احیای برجام همواره بازار را در سردرگمی و بلاتکلیفی قرار داده است. با مشخص‌ شدن نتیجه مذاکرات برجام، دو سناریو پیش‌ روی بازار قرار می‌گیرد.

در سناریوی اول به‌نظر می‌رسد در صورت حصول توافق در مذاکرات با دلیل کاهش انتظارات تورمی و هیجانات نزولی در بازار سکه و ارز، شاخص‌ کل افتی کم‌ مقدار و البته موقتی داشته باشد. بنابراین در صورت احیای برجام هم نمی‌توان افت چشمگیری برای بازار متصور بود. بالعکس با شفاف‌شدن این مسئله بازار روند اصلی را پیدا خواهد کرد و در بلندمدت اغلب صنایع از تاثیرات مثبت آن بهره‌مند خواهند شد.

در سناریو دیگری با فرض عدم‌ توافق در مذاکرات هسته‌ای، انتظارات تورمی تشدید و طبیعتا بورس متاثر خواهد شد. هرچند این سناریو رشد اسمی و نه واقعی برای بورسی‌ها به ارمغان می‌آورد. در این میان با توجه به اینکه انتظارات عاملان اقتصادی از نرخ دلار به‌وضوح بالاتر از نرخ فعلی است با مشخص‌ شدن نتیجه مذاکرات برجام افراد با اطمینان‌خاطر بیشتری وارد بازار خواهند شد و این اتفاق تاثیر مثبتی برای بازار سرمایه خواهد داشت. به این ترتیب در سناریوی دوم نیز بورس‌بازان منتفع خواهند شد. البته این تاثیر مثبت ناشی از تقویت انتظارات تورمی و رشد نرخ دلار است و نه افزایش مقدار فروش شرکت‌ ها.

مسئله دیگر برای بورس کامودیتی‌ محور ایران، نرخ جهانی کالاهای پایه است. این روزها با توجه به سیاست‌های انقباضی اقتصادهای بزرگ بویژه آمریکا و اروپا، کامودیتی‌ها در مدار نزولی قرار گرفتند اما به‌نظر نمی‌رسد که این پایان راه باشد. بازار سرمایه نیز از نرخ کالاهای پایه دچار تردید سطح پایان سیر نزولی شد. از طرفی با توجه به اینکه هدف نرخ بهره کشورها از نرخ بهره فعلی بالاتر است به‌ نظر می‌رسد افت کالاهای پایه همچنان ادامه داشته باشد و این موضوع، سهام شاخص‌ساز بازار را که اغلب کامودیتی‌محور هستند تحت‌تاثیر قرار دهد.

ریسک دیگر بازار سرمایه، تعدد و تناقض تصمیمات وزارت صنعت و هیات دولت است که در دولت جدید شدت یافت. این ریسک و سردرگمی در قالب موضوعات مختلفی از قبیل عوارض صادراتی فلزات اساسی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، خود را نشان داد و صنایع را متاثر ساخت.

ریسک دیگری که موجب نگرانی بورسی‌ها شده، روند صعودی نرخ بهره است. هرچند درصد کمتری را به خود اختصاص داده اما افزایش دو سه واحد درصد در نرخ بهره با توجه به حساسیت‌های موجود می‌تواند بازار را به لحاظ روانی متاثر سازد اما بطور کلی به‌نظر می‌رسد فعالان کم‌تجربه بازارسرمایه بیش از اندازه به نرخ بهره حساس شدند که این حساسیتی غیربهینه برای آن است. 

این ریسک‌ها و نااطمینانی‌ها بازار را در شرایط ابهامی قرار داده که کاهش ارزش معاملات و عدم‌ ورود پول جدید از جانب سرمایه‌گذاران گویای این موضوع است اما با در نظر گرفتن این عوامل هم در هیچ شرایطی نمی‌توان افت شدیدی برای بورس متصور شد. ضمن اینکه به‌نظر نمی‌رسد این ریسک‌ها و نا اطمینانی‌ها حداقل تا دوماه آینده رفع شوند. با این وجود همچنان احتمال رشد و بازدهی معنادار و جدی در کوتاه‌مدت برای بازار وجود نخواهد داشت. هر چند باید این موضوع را در نظر گرفت که بازار سهام اکنون کاملا ارزنده است.

کد خبر 19075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =