نحوه نظارت مردم بر اصناف با استفاده از بارکد دو بعدی از زبان رئیس اتاق اصناف

نحوه نظارت مردم بر اصناف با استفاده از الزام فروشندگان به نصب بارکد دو بعدی توسط رئیس اتاق اصناف تهران اعلام شد.

به گزارش بیداربورس، قاسم نوده فراهانی گفت: واحدهای صنفی ملزم به دریافت بارکد دوبعدی QR-Code مشخصات صنفی از اتحادیه و نصب آن در محل قابل رویت برای مشتریان شدند. در حال حاضر حدود ۳ میلیون واحد صنفی دارای پروانه کسب فعال بوده و بیشتر آن‌ها به موجب آموزش‌های تخصصی و عمومی قوانین و مقررات و نظارت‌های مجدانه بازرسان صنفی عامل به تمامی ضوابط هستند.

وی ادامه داد: صنوفی که اخلاق‌گرایانه و قانونمدارانه اقدام به دریافت پروانه کسب کردند در تبعیت از سایر قوانین و مقررات نوشته و نانوشته از جمله رعایت حقوق مصرف کننده در باب رعایت ادب و اخلاق ارتباط با مشتری، رعایت انصاف در ارائه محصول با کیفیت با نرخ متعارف یا مصوب، پرهیز از گرانفروشی و کم فروشی، پرداخت به موقع مالیات، رعایت ضوابط بهداشتی و … پیشتاز و پیش گام هستند.

این مقام مسئول توضیح داد: واحدهای صنفی که هنوز اقدام به دریافت پروانه کسب نکردند و از این قانون تبعیت نمی‌کنند گاها نسبت به رعایت دیگر قوانین و حقوق مصرف‌کننده نیز بی اعتنایی میکنند. رسیدگی به تخلفات این واحدها که نام و نشان آن‌ها در اتحادیه‌های مربوطه ثبت نشده برای بازرسان صنفی دشوارتر است.

نوده فراهانی افزود: یکی از تاکیدات وزیر صنعت شناسایی و ساماندهی واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب است. از سوی دیگر جلب توجه و همکاری مردمی در پرهیز از دریافت محصول از صنوف فاقد پروانه کسب تا امروز آنچنان که باید اولویت داده نشد. به موجب این دغدغه‌ها، طرح نظارت مردمی بر واحدهای صنفی به مرحله اجرا درآمد تا مشتریان با اسکن فوری بارکد دو بعدی QR-Code با استفاده از گوشی‌های هوشمند به اطلاعات واحد صنفی مدنظر دسترسی پیدا کنند.

وی ادامه داد: دریافت این بارکدهای دو بعدی به واحدهای صنفی کمک می‌کند تا به تمام سامانه‌های دولت در ارتباط با خدمات صنفی متصل شده و از مزایای نظام صنفی از جمله دریافت وام بانکی، حمایت‌های تامین اجتماعی، معافیت‌های مالی و … بهره‌مند شوند. بنابراین هرچه سریعتر برای دریافت پروانه کسب به اتحادیه مربوط مراجعه کنند. در صورت عدم توجه و اقدام لازم از طریق بازرسی و نیروی انتظامی برخورد می‌شود.

نوده فراهانی گفت: اتحادیه‌های صنفی باید ترتیبی اتخاذ کنند تا فرم مذکور توسط متصدیان واحدهای صنفی و یا به صورتی تجمیعی از سوی اتحادیه صنفی ذیربط از سامانه ایرانیان اصناف اخذ و در محل ورودی واحدهای صنفی در معرض رویت مردم نصب شود. با این طرح مردم دسترسی راحت‌تری به واحدهای صنفی دارای پروانه کسب داشته و همچنین تخلفات را هم به حداقل می‌رساند.

کد خبر 19467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =