۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
بودن یا نبودن، مسئله این است!

آیا تاریخ تکرار خواهد شد؟ در شرایط فعلی بازار آیا سرمایه‌گذاری در بورس عقلانی است یا باید از بازار خارج شد؟ آیا بازار سهام ارزنده است!؟

علیرضا خان محمدی، کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی برای بیدار بورس نوشت:

آیا تاریخ تکرار خواهد شد؟ در شرایط فعلی بازار آیا سرمایه‌گذاری در بورس عقلانی است یا باید از بازار خارج شد؟ آیا بازار سهام ارزنده است!؟

در ابتدا عرض کنم خرید و فروش در بازار سهام یک تصمیم شخصی است و در این متن قصد دارم به تصمیم‌گیری در این خصوص کمکی کرده و ابعاد مختلف و تاثیرگذار بررسی شود تا به تصمیم بهتر منجر شود. لذا درخواست دارم متن را کامل مطالعه فرمایید.

 بازار سهام یک بازار به شدت تخصصی است و لازمه سرمایه‌گذاری در بازار سهام داشتن مهارت‌های تخصصی، مشاوره با افراد متخصص و یا سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است که این به معنی از بین رفتن ریسک و عدم زیان دیدن نیست، اما به طور قابل توجه ریسک را کاهش می‌دهد. این موارد از این جهت مهم است سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها بر اساس تجزیه ‌و تحلیل صورت‌های مالی و پیش‌بینی سودآوری شرکت‌ها برای سال جاری و آینده است. این یعنی تحلیل و پیش‌بینی آینده که با ریسک همراه است؛ زیرا با تغییر قوانین، مصوبات یک شبه و از همه مهمتر، ریسک‌های ژئوپلیتیک که روی سود و زیان شرکت یا به طور کلی بازارسرمایه تاثیرگذار است. حالا با توجه به موارد ذکر شده باید دید بازار سهام امروز با توجه به اصلاح‌های اخیر تحت تاثیر کدام عوامل است و آیا سهامی که شخص خریداری کرده تحت تاثیر این موارد قرار گرفته یا خیر. متاسفانه در چند روز گذشته، شاهد سوختن تر و خشک با هم بودیم و این رویداد هم طبیعی است، زیرا بی‌اعتمادی در یک بخش می‌تواند به کل بازار سرایت کند و قوانینی که باعث زیان‌ده شدن یک صنعت شده باشد، می‌تواند برای شرکت‌های دیگر هم رخ دهد، لذا ترس از این موضوع طبیعی است. از قوانین تاثیرگذار می‌توان به نرخ‌های بالای اخزا، نرخ‌های تامین مالی برای شرکت‌ها، افزایش نرخ بهره بانکی، خوراک پتروشیمی‌ها و عدم رشد دلار نیما که باعث زیان‌ده شدن این صنعت شده است.

خبر آخر هم خبر سانحه ای است که برای رئیس جمهور کشور اتفاق افتاده و می‌تواند روی رفتار سرمایه‌گذاران در بازارهای موازی و بورس تاثیر گذار باشد، تعطیلی امروز هم این فرصت را به سهامداران داد تا فارغ از هیجانات و شایعات به خود شرکت‌ها و عوامل تاثیرگذار بنیادی سهام توجه داشته باشند، زیرا همانطور که دیدید به سرعت مسئولان، جانشین رئیس جمهور طبق قانون را تا زمان انتخابات مشخص کرده و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند امورات کشور لنگ نخواهد ماند. حالا باید توجه خود را به بازار و وضعیت سودآوری شرکت‌ها معطوف کنیم، نه حاشیه‌ها و شایعات.

خلاصه کلام :

در شرایط کنونی، بعد از بازگشایی بورس، باید به جای رفتارهای هیجانی و ماندن در صف‌های فروش، به بررسی مجدد پرتفوی و سهم‌های خود با توجه به موارد ذکر شده پرداخت. روند سودآوری شرکت، میزان فروش، سود ناخالص، ریسک‌های موجود و سایر متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت سهام باید مورد توجه قرار گیرند و اگر سهمی بدون تحلیل یا مشاوره خریداری شده، در سرمایه‌گذاری خود تجدیدنظر شود. در این شرایط باید منتظر بود تغییراتی در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، تغییرات مثبت در دلار نیما، تغییرات در نرخ های بهره بانکی و اخزا و... صورت بگیرد و این به معنای فروش یا عدم فروش سهام نیست و هرکس باید خود برای دارایی تحت مالکیتش تصمیم‌گیری کند؛ اما توصیه بنده به عدم رفتار هیجانی و بدون تحلیل است."

کد خبر 37830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =