عواملی که به افزایش تقاضا در بازار سهام منجر خواهد شد

کارشناس بازار سرمایه گفت: اتمام فروش اوراق دولتی، رشد قیمت‌های جهانی نفت و فلزات و... در کنار رشد نرخ‌ ارز در سامانه نیما از عواملی است که می‌تواند به بهبود تقاضا در بازار سرمایه کمک کند.

ابوالفضل ابراهیم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بازار سرمایه در حال حاضر از چند منظر باید مورد بررسی قرار گیرد. از نظر مقایسه با بازارهای موازی، بازار سرمایه بازاری ارزنده است که مقدار و زمان قابل توجهی عقب‌تر مانده و قیمت‌ها و ارقام‌ شاخص فعلی با نرخ ارز بسیار کمتری همخوانی دارد. افزایش قیمت نفت و نیز رشد تولید و فروش نفت ایران(نزدیک‌ به ۳ میلیون بشکه) و رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها نیز می تواند به بهبود وضعیت بازار سرمایه کمک کند. 

کارشناس بازار سرمایه افزود: اما در حال حاضر موضوعی که به شدت بازار سرمایه را تحت تاثیر قراز داده، بحث ارزش‌گذاری سهم‌ها است. بازدهی سهام این روزها با بازدهی اوراق بدهی و نرخ بهره به شدت مقایسه می‌شود. بازدهی صندوق‌های درامد ثابت به ٣٠ درصد و نرخ اخزاها به حدود ۳۵ درصد رسیده است. بالا بودن نرخ بهره، هم به تولید و واحدهای تولیدی ضربه زده و هم از جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سهام کاسته است. کسب بازدهی بدون ریسک نزدیک به ۴۰ درصد، که خود همانند سهامی با P/E معادل ٢.٥ است، منجر به عدم‌تمایل به خرید سهام گردیده است. بازاری که ارزش معاملات خرد آن به ٣ همت رسیده ودولت برنامه تامین مالی سنگینی در آن دارد، جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ندارد!

او ادامه داد: عدم ورود نقدینگی موثر بخاطر چشم‌انداز ضعیف، نرخ‌های بالای بهره وهمچنین ریسک‌های سیاسی و… از جمله مواردی است که طرف تقاضا را به شدت تضعیف کرده است. با این وجود اتمام فروش اوراق دولتی، رشد قیمت‌های جهانی نفت و فلزات و... در کنار رشد نرخ‌ ارز در سامانه نیما از عواملی است که می‌تواند به بهبود تقاضا در بازار سرمایه کمک کند.

ابراهیم‌زاده در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: فعلا تصمیمات دولت در مسیر اخذ مالیات وعوارض است و معرفی صنایع برتر بازار سرمایه کار دشواری است. هر صنعتی که حاشیه سود بالایی داشته باشد با ریسک دست‌اندازی دولت مواجه است. ولی بنظر می‌رسد باید سراغ سهم‌هایی برویم که کمتر از تصمیمات دولت تاثیر می‌پذیرند. مثل غذایی‌ها و صنعت لوازم‌خانگی. البته که گروه پالایشی و پتروشیمی و فلزی نیز ارزنده‌اند، ولی ریسک دست‌اندازی دولت در سود با اخذ عوارض و... در این صنایع وجود دارد. 


 

کد خبر 37831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =